یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین زادروز و تجلیل از هنرمند نامی "لوریس چکناواریان" یکم مهرماه به همت انجمن موسيقي لرستان در خرم‌آباد برگزار می‌گردد.
به گزارش پايگاه خبري يافته، رئيس انجمن موسيقي لرستان در اين باره گفت: به مناسبت سال‌روز تولد استاد "لوریس چکناواریان" مراسمی در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد لوريس چكناواريانخرم‌آباد برگزار می‌گردد.
وي افزود: این مراسم توسط انجمن موسیقی استان و به منظور پاس‌داشت مقام این هنرمند لرستانی ارمني‌تبار اجرا می‌گردد.
رييس انجمن موسيقي لرستان با بيان اين كه این آیین با حضور مرادخاني معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و مسئولین ارشد استان برگزار می‌گردد، افزود: در اين مراسم قطعاتی از ساخته‌های استاد توسط نوازندگان ارکستر سمفونیک مرکز موسیقی وزارت ارشاد و به رهبری خودشان برای حضار نواخته می‌شود.
عباسيان خاطرنشان كرد: از دیگر برنامه‌های این آیین اجرای موسیقی لری توسط ایرج رحمان‌پور می‌باشد.
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر ملي ارمنستان سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمد. چنان‌که خود می‌گوید، مادرش از قتل عام ارامنه در ترکیه جان به در برد و پدرش از زندان‌های استالین و هر دو به ایران کوچیدند و در شهرستان بروجرد سکنی گزیدند.
پدرش مدتي حكيم آيت‌الله‌العظمي بروجري بوده است.
لوريس تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین عزیمت نموده و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد.
چکناواریان سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب گردید و در کارنامه کاری‌اش آهنگسازی فیلم هم دیده می‌شود. موسیقی فیلم‌هایی چون  تنگسیر امیر نادری، من ایران را دوست دارم خسرو سینایی، پرتو یک حماسه منوچهر طیاب، بیتا هژیر داریوش و بشارت منجی  نادر طالب‌زاده از جمله آثار چکناوریان در حوزه موسیقی فیلم است.
چکناواریان با برخی از خوانندگان هم اجراهایی را رهبری کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرایی با شهرام ناظری از مجموعه آثار این خواننده در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و اجرایی با سیدعبدالحسین مختاباد در تالار وحدت و فرهنگسرای بهمن اشاره کرد. او مدتی هم رهبری  ارکستر مجلسی رودکی را عهده‌دار شد.
چكناواريان بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از ۴۵ موسیقی فیلم ساخته ‌است.
از جمله ‌آثار او می‌توان به اپرای پردیس و پریسا،اپرای رستم و سهراب،باله سیمرغ، آهنگ نور و صدا ،توکاتا و فوگ برای ارکستر زهی کنسرتو پیانو، سمفونی پرسپولیس (سال ۱۳۸۴) و پوئم سمفونی کوروش.
نكته قابل توجه اين كه استاد چكناواريان همواره خود را لرستاني و زاده بروجرد معرفي مي‌كند و در استان لرستان چهره محبوبي به شمار مي‌رود. وي چندي قبل نيز قول داده قطعه‌اي لري بسازد.
خبر: زهره شرفي

دیدگاه‌ها  

#1 م 1395-06-12 23:34
لطفا نتایج نظرسنجی ها رو اعلام کنید
___________________
يافته:
در كانال پايگاه خبري يافته منتشر مي‌شوند
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1395-06-13 03:22
استادچکناواریان از استادهای بنام موسیقی کشور هستند ،واقعا بزرگداشت ایشان توسط انجمن موسیقی استان کار بجا و شایسته ای بود ،بسیار متشکر
نقل قول کردن
#3 بهاروند 1395-06-13 03:24
چه جور بلیط مراسم رو بگیریم
نقل قول کردن
#4 وحیده ز 1395-06-13 10:34
بسیار عالی ایکاش میتونستیم شرکت داشته باشیم سپاس
نقل قول کردن
#5 شهروند 1 1395-06-13 10:36
سلام سالن ارشاد امکانات برگزاری این مراسم را ندارد .آیا بهتر نیست از سالن های بانک صادرات یا جهاد استفاده شود
نقل قول کردن
#6 حسین بهاروند فرزندخرم اباد 1395-06-13 11:33
درد بر لرستانی هایی که اصالت خودشونو حفظ میکنن درد بر غلامرضا محمدی وپرفسور سکندر امان اله بهاروندها .. ... . . ..نه کسانی که ندید بدیدهایی که جلو پخش مستقیم اصالتشون فراموششون شد
نقل قول کردن
#7 امین عباسی 1395-06-13 13:38
ورود برای عموم آزاد است
نقل قول کردن
#8 بیرانوند 1395-07-30 09:13
لوریس چکناواریان درسته ارمنی تباره ولی همیشه خودشو لر و لرستانی معرفی کرده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا