یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پژوهشگر و روزنامه‌نگار لرستاني گفت: ‌در مراکز آموزشی استان به رشته‌ای تحصیلی با نام "لرستان‌نگاری" نیاز داریم.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "سید فرید قاسمی" شامگاه سه‌شنبه در نشست تخصصی رسانه و فرهنگ در جریان برگزاری همایش فرهنگی اقتصادی لرستان در بوستان گفتگو تهران گفت: ‌در مراکز آموزشی استان به رشته‌ای تحصیلی با نام "لرستان‌نگاری" نیاز داریم.
وی افزود: این رشته تحصیلی باید دو گرایش داشته باشد، یکی رسانه‌نگاری و دیگری پژوهش‌گری با تاکید بر لرستان‌پژوهی.
قاسمی تاکید کرد: اگر این اتفاق در لرستان بیفتد ما در عرصه فرهنگ و رسانه نظام‌مند حرکت خواهیم کرد و خبرنگاران ما کارشناس خبرنگار خواهند شد.
پژوهشگر و روزنامه‌نگار لرستاني افزود: کسانی که به فکر توسعه لرستان هستند باید در برنامه‌هایی که می‌نویسند این نکته را هم لحاظ کنند که اگر خواهان توسعه هستیم باید به داشته‌های‌مان بپردازیم و مهم‌ترین داشته‌های ما فرهنگ و هنر است.
وی با اشاره به این که روزنامه‌نگاری به فضای جدید نیاز دارد و این فضا با خلاقیت روزنامه‌نگار شکل می‌گیرد، افزود: در لرستان دو گروه رسانه داریم که یک گروه "رسانه برای اداره" و گروه دیگر "رسانه برای مردم" هستند که در رده اول، عده‌ای زحمت می‌کشند اما گویی فقط کارشان مختص مسئولان است و به مردم بی‌توجهند و مخاطب‌محور نیستند.
قاسمی افزود: امروزه در عرصه رسانه مرز بین خبر و آگهی را مخدوش کرده‌اند و این موضوع در کوتاه مدت ممکن است روزگارشان را آباد کند ولی در دراز مدت هم به حیات حرفه‌ای آن‌ها آسب می‌رساند و هم در شرکت سهامی ویرانی لرستان سهم خواهند داشت.
وی با طرح این سوال که جای روستاها در نشریات محلی کجاست و چرا نباید ستونی به نام روستا در نشریه داشته باشیم؟ افزود: اگر در هر شماره از نشریه به بررسی مصائب و توانمندی‌های یک روستا بپردازیم تا مدت‌ها سوژه داریم.
پژوهشگر لرستانی با بیان این که ارتباط مردم لرستان با نشریات کم است، تاکید کرد: باید ستون‌هایی به نام مشاغل تهیه شود و کسانی که مایحتاج مردم را تامین می کنند در نشریات دیده شوند.
این روزنامه‌نگار و پژوهشگر لرستانی با تاکید بر این که باید ستون هایی در نشریه برای کوچه و محله داشته باشیم افزود: داشته‌های فرهنگی را برای هویت یابی عده‌ای که تلاش می‌کنند بگویند با زادوبوم خود قهر هستند را معرفی و تشریح کنیم.
قاسمی افزود: عده‌ای با مهاجرت اصالت خود را فراموش می‌کنند، ما در مقابل باید دائماً در سرمقاله‌ها و مطالب هویت فرهنگی را یادآور شویم و بگوییم اگر شاخه پربار تا زمانی میوه می‌دهد که به ریشه وصل باشد.
وی هویت‌یابی را مهم دانست و گفت: ما باید به محلات و کوچه‌های شهرمان برای هویت‌یابی اهمیت بدهیم.
مورخ لرستانی جهان امروز را جهان تاثیرگذاری دانست و افزود: جهان امروز تاثیر پذیر نیست لذا هر چه بومی‌تر رفتار کنید جهانی‌تر هستید.
قاسمی با اشاره به لزوم خلاقیت در کارها گفت: نشریه محلی نباید کپی‌کاری رسانه‌های مرکز باشند.
پژوهشگر لرستانی افزود: حال که بحث توسعه لرستان مطرح است روزنامه‌نگاران باید این پرسش را از خودشان بپرسند که من برای توسعه لرستان چه کرده‌ام؟
قاسمی با تاکید بر این که برای نشریه خود به فکر ساختار باشید و تعریفی از رسانه خود با گستره جغرافیایی داشته باشید، ادامه داد: اهداف را مشخص کنیم، شورای سیاست‌گذاری و مشورتی داشته باشیم و تفکیک وظایف کنیم.
وی با اشاره به این که از خبرنگار نباید توقع داشت آگهی‌یاب شود افزود: شأن خبرنگار بالاتر از یک ویزیتور در رسانه است.
روزنامه‌نگار و پژوهشگر لرستانی خصومت‌آفرینی در این عرصه را رد کرد و گفت: همدلی و مهر را فریاد بزنید و داشته‌های‌ استان را از گذشته تا امروز یادآور شوید.
پدر تاريخ مطبوعات ايران  دوره لرستان نگاری در مراکز آموزشی استان تدریس شود روزنامهنگاری به فضای جدید نیاز دارد

دیدگاه‌ها  

#1 بازگیر 1395-05-27 13:10
احسنت به استادفریدقاسمی, راست میگه والا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا