یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: اميد است برگزاري هفته فرهنگی لرستان در پایتخت، نتایج و خروجی خوبی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه اقتصادی برای لرستان در پی داشته باشد.
به گزارش پايگاه خبري يافته، پروفسور "سکندر امان‌الهی‌بهاروند" كه يكي از سخنرانان مدعو برنامه هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان در بوستان گفت‌وگوی تهران است، اظهار داشت: محور سخنرانی من در این همایش، ذكر بخش‌هايي از تاریخ غني ۴۰ هزار ساله لرستان خواهد بود كه البته به بیان تحولات و تغیرات کلی اخیر لرستان نيز خواهم پرداخت.
وی در ارتباط با زبان لُری و قدمت آن گفت: زبان لری منشعب از پارسی باستان است که این نشانه‌ها را می‌توان در کتیبه بیستون واقع در کرمانشاه مشاهده کرد.
اين پژوهشگر برجسته لرستاني و عضو هيأت علمي جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز تصريح كرد: در نوشته حکاکی شده این کتیبه حدود ۱۵ واژه لُری به‌کار رفته است و این زبان باستانی تا کنون تغییری نداشته است.
پرفسور بهاروند با اشاره به اين كه ۲۲ سال پیش در هاروارد با پروفسور "ویلر تکستون" استاد زبان فارسی دانشگاه هاروارد آشنا شدم، خاطر‌نشان کرد: با وجود آشنایی‌ وي به دیگر زبان‌ها بسیار علاقه داشت برای زبان لُری هم کاری انجام داده باشد، اما به زبان لُری تسلطی نداشت؛ در این میان به مدت ۴ ماه به پروفسور تکستون زبان لُری را آموزش دادم که در نتیجه به همکاری هم به ترجمه و تالیف اشعار و مطالب مختلفي به دو زبان (‌لُری و انگلیسی ) در کتاب  Tales from Luristan پرداختیم. وي افزود: به یاد دارم روزی با پروفسور با زبان لُری احوال‌پرسی کردم و گفتم "‌حالِت خوئه؟" و ایشان در جوابم با خنده پاسخ داد كه شَکَتِم! (خسته‌ام)
پرفسور بهاروند بيان كرد: عنوان این کتاب (Tales from Luristan (Edited by Sekandar Amanolahi Wheeler M. Thackston است که شامل دستور زبان لری به دو زبان لُری و انگلیسی تالیف شده و تا كنون با فروش زیادی روبه‌رو بوده است.
وي همچنین افزود‌: مقالاتی از پروفسور ریچارد نلسون فرای مبنی بر ویژگی‌های زبان لُری نیز در دست می‌باشد که قدم خوبی برای این زبان محسوب می‌شود.
بهاروند با بيان اين كه پرفسور "ریچارد نلسون‌فرای" شرق‌شناس و ایران‌شناس برجسته آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد بود كه بیش از ۷۰ سال از زندگی‌اش را صرف مطالعه و پژوهش دربارهٔ سكندر امان‌الهي‌بهاروندتاریخ و فرهنگ فلات ایران کرد، اظهار داشت: نلسون یکی از آخرین بازماندگان نسل ایران‌شناسان و شرق‌شناسانی بود که شرق‌شناسی را در دانشگاه‌های جهان بنیاد گذاشت و تألیفات بسیاری دربارهٔ فرهنگ و هنر و تاریخ ایران داشت.
وي افزود: در گذشته نه چندان دور لرستان به سه شیوه زندگی می‌کردند که شامل "دیرنشینی، کوچ‌نشینی، شهرنشینی" بود، اما اکنون وجود تحولات تاريخي، نشان مي‌دهد حدود ۶۰ درصد از مردم لرستان شهرنشین هستند در حالی که این آمار در گذشته محدود به ۵ الی ۱۰ درصد می‌شد.
این محقق و انسان‌شناس در ادامه بیان داشت: لرستان متاسفانه در زمان پهلوی به علت عدم برابری در تقسیم جهاد، محروم ماند که نتیجه این بی‌عدالتی این است بعد از گذشت ۳۰ سال همچنان از حق خود محروم مانده است.
وی افزود: لرستان ۸۰۰ سال پیش حکومت محلی تشکیل شده که دارای دربار، خزانه و ارتش بوده و سلطه حکومت آن از چند کیلومتری بغداد تا رود دز را شامل می‌شد، اما به خاطر حکومت قاجار و پهلوی کشور دچار هرج و مرج شد زیرا دولت مرکزی توان آمدن به خرم‌آباد را نداشت و حدود ۸۰ درصد مردم لرستان دامدار و عشایر و روستایی و ۹۹ درصد مردم بی‌سواد بودند و عظمت لرستان در آن دوران به خاطر این هرج‌ و مرج از بین رفت.
بهاروند تصريح كرد: اکنون نیز متاسفانه توسعه عمرانی در استان صورت نمی‌گیرد و ماحصلش بیش از ۱۳۰ هزار تحصیل‌کرده بیکار است با این که شاهد تلاش‌های بی‌بدیل استاندار دلسوزش هستیم.
قابل ذكر است پرفسور امان‌الهي‌بهاروند" از چهره‌هاي‌ شاخص علمی لرستان سال ۱۳۱۶ در جنوب خرم‌آباد به دنیا آمد، تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش منطقه بهاروند و متوسطه را تا اخذ دیپلم علمی در خرم‌آباد گذراند.
وي سپس به کسوت معلمی درآمد و چند سالی را آموزگار روستاهای مختلف بود و در همان زمان به علت هوش سرشار و علاقه ذاتی زبان انگلیسی را در حد ترجمه و استفاده از کتاب‌های خارجی فراگرفت و چند صباحی مترجم شرکت‌های خارجی بود.
پس از توفیق در آزمون ورودی دانشگاه به دریافت لیسانس جامعه‌شناسی موفق و سپس با تلاشی فزاینده جهت ادامه تحصیل عازم کشور آمریکا گردید و پس از چند سال تلاش مداوم موفق به اخذ دکتری گردیده و به ایران بازگشت.
بهاروند در کنار تدریس، به تحقیق در زمینه‌های مختلف پرداخت عشق به زادگاهش لرستان، همواره او را در کار بررسی و تحقیق در شناخت اقلیم پهناور لرستان مددکار بوده و از این رهگذر مصدر خدمات علمی چشم‌گیری است.
وي از سال ۵۲ شروع به جمع‌آوری ادبیات بومی لرستان کرده است و تا کنون ۱۰ هزار واژه لری جمع‌آوری کرده است. ایشان تلاش کرده که ادبیات لرستان را در خارج از ایران و در سطح بین‌المللی معرفی کند.
پروفسور سکندر امان‌الهی‌بهاروند همچنین در دانشگاه هاروارد شروع به تدریس زبان لری کرد.

دیدگاه‌ها  

#1 مصطفی 1395-05-25 10:40
زنده باشی دکترف به عنوان یک لرستانی به شما افتخار می کنم
نقل قول کردن
#2 محمود 1395-05-25 10:44
با سلام و تشکر، زادگاه اصلی ایشان روستای دارایی است که باعث افتخار استان و این مرز و بوم می باشند
نقل قول کردن
#3 برجعلی 1395-05-25 11:28
لرستان ۸۰۰ سال پیش حکومت محلی تشکیل شده که دارای دربار، خزانه و ارتش بوده و سلطه حکومت آن از چند کیلومتری بغداد تا رود دز را شامل می‌شد." درود بر شما استاد گرامی که به درستی به این نکته اشاره کردید. مانا باشید
نقل قول کردن
#4 امیدوار 1395-05-25 15:13
با سلام و ارزوی سلامتی برای جنا ب استاد بهاروند متاسفانه لرستان نه تنها در دوران گذشته مورد ظلم و عقب ماندگی قرار گرفته بلکه در بعد از انقلاب علی رغم تقدیم هزارا ن شهید و جانباز در جهت دفاع از کیان نسبت به سایر استانها در بسیاری از زمینه ها مورد بی مهری مرکز نشینان قرار گرفته امیدواریم در این یکسال باقی مانده از دولت تبر وامید شاهد رشد و توسعه استان باشیم .
نقل قول کردن
#5 ali 1395-05-25 17:48
انشالله قدر اساتيدي همچون پروفسور بهاروند رو بيشتر بدونيم
نقل قول کردن
#6 ج 1395-05-25 18:55
لر ها در کشور خود ضعیف و بی قدرتند متاسفانه.
قدرت جدید را هنوز به طور کامل یادنگرفته اند.که فرهنگ و رسانه و اجتماع است. تبصره_همیشه علم قدرت مطلق بوده است.
نقل قول کردن
#7 ج 1395-05-25 19:00
زبان لری و زبان فارسی دو شاخه اصلی از زبان پارسی میانه و بعد پارسی باستان است.زبان کردی زبان مادها(مادی) بودی است.زبان در قومیت ها هم که اصلا ایرانی نبوده و وارداتی است.
نقل قول کردن
#8 هدایت 1395-05-25 21:21
جالب اینجاست که در دانشگاه هاروارد زبان لری تدریس میشه ولی در کشور خودمون خبری از تدریس زبان لری نیست...زبان کردی در دانشگاه کردستان داره تدریس میشه و برای زبان ترکی نیز مجوز تدریس در دانشگاه صادر شده است...مسئولین فرهنگی استان پیگیر باشند هویت فرهنگی لرستان را حفظ نمایند !
نقل قول کردن
#9 مهدی 1395-05-25 22:39
درود خدا بر پرفسور ما به چنین افرادی افتخار میکنیم
نقل قول کردن
#10 علی 1395-05-26 13:22
زبان لری الانشم رسم الخط نداره
نقل قول کردن
#11 بختی 1395-05-27 15:07
پیشنهاد میکنم کتاب"واژگان اشکانی و ساسانی در زبان لری"نوشته دکترغلامرضا کرمیان که بورسیه اتحادیه اروپا بوده و فوق دکتری باستان شناسی از دانشگاه ورشو لهستان داره رو حتمأ بخونید.قیمتشم هفت هزار تومنه.
نقل قول کردن
#12 دیارا 1395-05-28 16:37
به نقل از ج:
زبان لری و زبان فارسی دو شاخه اصلی از زبان پارسی میانه و بعد پارسی باستان است.زبان کردی زبان مادها(مادی) بودی است.زبان در قومیت ها هم که اصلا ایرانی نبوده و وارداتی است.

کدام منبع میگوید ماد اجداد کورد است؟مگر هگمتانه(همدان)پ ایتخت مادهانبود؟پس چرا الان یک کورد ندارد یا ترکند یا لر؟ تمدن ماد بیشتر از پنجاه سال نبود هیچ آثاری از مادها نمانده و زبانشان پس از سه هزار سال منقرض شده.و...
نقل قول کردن
#13 بهاروند 1395-05-31 09:53
درود بر دكتر بهاروند من در سخنراني ايشان حضور داشتم از سخنراني ايشان بسيار لذت بردم بخصوص با اينكه 52 سال از لرستان رفته اند و در امريكا زندگي ميكنند ولي هنوز به زبان اصيل لري بالاگريويه (بهارونونه) صحبت ميكنند و اين بسيار جاي خوشحالي دارد ما به اين زبان و به اين فرهنگ اصيل درود ميفرستيم و اميدوارم ايشان هميشه تندرست و سلامت باشند تا از وجودشان لرستان و بخصوص خرم آباد بهره مند شوند. و يه انتقادي هم داشتم به سايت يافته جناب قاسمي دوست عزيز آيا پرفسور بهاروند نميتواند جزو مشاهير لرستان باشد يا نگرش شما و معيارهايتان هم رابطه اي و شامل مميزي شده است.
نقل قول کردن
#14 چنگایی 1399-12-04 10:34
به نقل از ج:
زبان لری و زبان فارسی دو شاخه اصلی از زبان پارسی میانه و بعد پارسی باستان است.زبان کردی زبان مادها(مادی) بودی است.زبان در قومیت ها هم که اصلا ایرانی نبوده و وارداتی است.
هیچ سند و نوشته و کتیبه‌ای از زبان مادی باقی نمانده تا ثابت کند کُرد بازمانده ماد است و اینها تماما حدس و گمان توخالی هستند و اثبات نشدند. کردی جزء زبانهای شمالغربی و لری جزء زبانهای جنوبغربی است حالا چطور لُری ارتباطی با کُرد دارد؟
نقل قول کردن
#15 alimaaref 1399-12-21 22:07
اقای بهاروند شما بفرمایید اقای تکستون و قبول دارید یانه؟ایشون معتقده گویش لری کمتر از هزار سال است که از فارسی منشعب شده و این پانزده واژه ای که میگید در بیستون وجود داره واژگان لکی هستند نود درصد کتیبه بیستون لکیه از لک مایه نزارید لطفا
نقل قول کردن
#16 نادرسهرابی 1401-04-15 14:53
باسلام به همه لک زبانان دیارزاگرس وزاگرس نشینان امیداست همه دست به دست هم بدیم این زبان شیرین ازبین نرود چرا مارابه جایی رساندن که از گویش لکی در کوچه وبازارواهمه داریم آیا چون زبان باستانی است شما چه فکرمیکنید
نقل قول کردن
#17 لر 1401-09-23 20:17
من نمیدونم چرا مردمی که نه زبان مشترک دارن نه لباس و فرهنگ مشترک همه کرد گفته میشن اما ما لرها بخاطر کمی اختلاف تو گویش هامون خودمون دنبال تقسیم خودمونیم!!مردمی که حالا جدیدا اسمشون شده لک از قدیم الایام اکثریت جمعیت لرستان بودن نمیدونم چرا الان فهمیدن که هویتی غیر از لر دارن!راهی که جوانان لک زبان بدون دانش کافی توش قدم گذاشتن همونیه که چند دهه قبل به خورد مردم ایلام و کرمانشاه دادن و نتیجش شد گسترش حدود قوم جعلی کورد زیاد جوش نزنین آخرش بهتون میگن کورد جنوبی
نقل قول کردن
#18 فریدون بویری منجی. لردگان 1402-11-11 22:13
وجود اندیشمندان و بزرگانی چون پروفسور بهاروند در جهان و ایران بویژه لرستان بزرگ‌(بختیاری،ک هگیلویه وبویراحمد،لرستا ن،ممسنی،بوشهر،و دیگر نقاط لر نشین)مایه افتخار و غنیمتی بزرگ است. امید است که لرتباران از آثار و دانش این بزرگ مرد در جهت آگاهی و اتحاد استفاده کنند. و دیگر شاهد بحث های نفاق افکن که گاهی از طرف بعضی از همتباران ارائه میشود نباشیم. رمز پیروزی و سربلندی قوم لر اتحاد و همدلی است.بدذود
نقل قول کردن
#19 حمید 1403-02-19 16:22
به نقل از دیارا:
به نقل از ج:
زبان لری و زبان فارسی دو شاخه اصلی از زبان پارسی میانه و بعد پارسی باستان است.زبان کردی زبان مادها(مادی) بودی است.زبان در قومیت ها هم که اصلا ایرانی نبوده و وارداتی است.
دام منبع کدام منبع میگوید ماد اجداد کورد است؟مگر هگمتانه(همدان)پایتخت مادهانبود؟پس چرا الان یک کورد ندارد یا ترکند یا لر؟ تمدن ماد بیشتر از پنجاه سال نبود هیچ آثاری از مادها نمانده و زبانشان پس از سه هزار سال منقرض شده.و...

پاسخ : باید زبان دوران هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان را بشناسی و بتوانی در باره اش مطالعه کنی تا پاسخن را پیدا کنی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا