یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اقتصاددان لرستانی دلایل اصلی اعتقاد دارد که دولت عمداً قیمت دلار را بالا می‌برد.
دکتر بهزاد خسروی در گفت‌وگو با یافته در پاسخ به این سؤال که "سیاست ارزی بانک مرکزی نسبت به بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟"گفت: هر اقتصاددانی نمودار روند ارزش دلاری شاخص‌های  و فرابورس را پایش نمایید به این نتیجه می‌رسد که ارزش بازار سرمایه در حداقل ممکن قرار دارد. همگی می‌دانیم که معضل شبه پول در کشور همیشه وجود داشته و در شرایط موجود بیش از پیش در کمین اقتصاد کشور است و هر آن ممکن است شتاب افزایش قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد و تورم هر روز افزایش بیشتری یابد. هر چند تورم موجود هم کم نیست. بیش از سی درصد جامعه زیر خط فقر قرار دارند و این نسبت در حال افزایش است.

راهکار چیست؟
راهکار هدایت نقدینگی موجود به یک بازار دارایی است که قابلیت رشد دارد. با توجه به پیشینه شاخص سهام، بازار سرمایه نامزد اول جذب نقدینگی است؛ اما اگر ارزش این بازار به متوسط وزنی نرخ‌های ارز دولتی و نیما و آزاد محاسبه شود این بازار چندان هم ارزان نیست. متأسفانه تنها معدودی از شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس امکان عرضه ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ بازار آزاد دارند و انتظار دولت این است که اکثر صادرکنندگان، ارز خود را به نرخ‌های پایین‌تر تقدیم بازار کنند. این سیاست موجب کاهش سوددهی بازار سرمایه خواهد شد و انگیزه سرمایه‌گذار را برای ورود به این بازار کاهش می‌دهد. پس سیاست‌های ارزی فعلی متأسفانه مسیر نقدینگی را از بازار سرمایه به سمت بازارهای کالا و خدمات تغییر می‌دهد و در جهت تورم‌های افسارگسیخته در حرکت است.
 
نقش دلالان و واسطه گران در تعیین نرخ ارز
وی تأکید کرد: تنها ۵ درصد ارز دست مردم است و 95 درصد ارز دست دولت و بانک مرکزی است، این 5 درصد ارز نمی‌تواند در بازار و ارقام تأثیر بگذارد. خود دولت است که دارد قیمت‌ها را تغییر می‌دهد. البته دولت هیچ راهکاری برای ارزهای خانگی در کشور ارائه نکرده و تیم اقتصادی دولت فاقد هر نوع استراتژی مناسبی برای جذب ارزهای خانگی بوده است
 
حجم بالای خروج ریال به عراق در زمان اربعین و نقش آن در تعیین نرخ ارز
دکتر خسروی اظهار داشت: يكی از اتفاقات ارزی روزهای آتی اين خواهد بود كه ریال‌هایی كه در جريان خروج زائرين محترم اربعین حسينی وارد عراق شده منجر به انباشت حجم بالایی از ریال در دست صرافی‌های عراقی و اقليم كردستان و اين صرافی‌ها در چند روز آینده ريال خود را دوباره به دلار تبديل خواهند كرد تقاضای دلار در سليمانيه و عراق با پول ايران به‌شدت بالا خواهد رفت اين اقدام باعث افزايش قيمت ارز در بازار داخل هم خواهد شد، راهکار مناسب این است بازار ساز (بانك مركزی) سریعاً اقدام به جمع‌آوری ريال موجود در عراق و اقليم كردستان نماید تا هم ارزش پول ملی را حفظ كند و هم جلوی افزايش قيمت ارز را بگيرد.
 

دیدگاه‌ها  

#1 نظری 1397-08-09 20:10
احسنت درود بر این اقتصاددان لرستانی کاملأ درست و علمی گفتند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا