یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امروز یک‌شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۳ در شرایطی طرح افتتاح مسکن ملی خرم آباد با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که هنوز متقاضیان این خانه‌ها مدعی هستند که نه کلیدی تحویل گرفته‌اند و نه تا به حال اجازه بازدید از خانه‌هایشان را داشته‌اند.



به گزارش یافته، صبح امروز سوم تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیر کل راه و شهرسازی استان و استاندار لرستان، پروژه ۷۱۵ واحدی مسکن ملی خرم آباد پس از چهار سال به بهره‌برداری رسید.
متقاضیان مدعی هستند در این افتتاح یک واحد به صورت نمادین مبله شد و با اهالی این منزل هم عکس یادگاری گرفته شد، این در حالی است که متقاضیان این پروژه به دلیل عدم مراجعه به بانک مسکن، تاکنون اجازه ورود به خانه‌هایشان را نداشته آمد.
م- رشنو یکی از متقاضیان مسکن ملی پروژه ۷۱۵ واحدی طاق گستران به یافته می‌گوید: بار‌ها برای دیدن واحدمان به محل مراجعه کرده‌ام و هنوز موفق نشده‌ام خانه‌ام را ببینم.
 



جواب سربالایی راه و شهرسازی
او ادامه می‌دهد: در طول چهار سال گذشته بار‌ها و بار‌ها به راه و شهرسازی استان مراجعه کردم و نتوانستم اطلاعات دقیقی از میزان وام، زمان اتمام پروژه، میزان آورده و.. اطلاعات دقیقی به دست بیاورم چرا که مسئولان مربوطه مدام طفره ‌می‌روند و جواب سربالا می‌دهند.
 
۷میلیون و نیم اجاره عرصه
او اظهار می‌کند: حالا هم که بعد از دو سال که مدام به ما قول افتتاح می‌دادند و بعد از برگزاری قرعه کشی برای واگذاری واحد‌ها، به ما پیام دادند و خواستند که به اداره پست و بعد از آن به بانک مسکن مراجعه کنیم.
وی می‌گوید: در اداره پست متوجه شدیم که باید مبلغ ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان به عنوان اجاره عرصه به مدت پنج سال پرداخت کنیم این در حالی است که وعده دولت زمین رایگان بود.
 
اقساط ۶میلیونی و افزایش پلکانی آن
او اظهار می‌کند: در بانک هم متوجه شدیم که اقساط وام ۵۵۰میلیونی ما، ۶میلیون در دو سال اول است و بعد از آن به صورت پلکانی، به ۱۲میلیون افزایش می‌یابد.
 
سود مشارکت و جریمه روزانه
رشنو می‌گوید: بانک اعلام کرده سود مشارکت ۱۵۰ میلیون تومانی هم به شما تعلق می‌گیرد زیرا بعد از دو سال از پرداخت تسهیلات بانک، شروع به پرداخت می‌کنید.
این متقاضی می‌افزاید: ما در ازای هر روز که دفترچه قسط را دریافت نکنیم روزانه ۳۵۰هزار تومان هم جریمه بانکی به پایمان می‌نویسند.
او می‌گوید: سود این تسهیلات، ۱۸درصد است و چنانچه تا مهرماه برای تشکیل پرونده مراجعه نکنیم سود ۲۴درصد به ما تعلق می‌گیرد.
او می‌گوید: ما توان پرداخت این اقساط را نداریم و تصور نمی‌کردیم که این خانه‌ها، این قدر گران باشند.
وی می‌افزاید: به ما گفته‌اند اگر توان پرداخت اقساط را ندارید خانه‌هایتان را واگذار می‌کنیم.
 
جریمه دیرکرد یا سود مشارکت به دلیل بی‌خبری
یکی دیگر از متقاضیان پروژه ۷۱۵واحد مسکن ملی به یافته می‌گوید: اگر در طول این دوسال که تسهیلات در اختیار پیمانکار قراردادند به ما اطلاع می‌دادند که باید اقساط را پرداخت کنیم حتماً فکری می‌کردیم.
م- رحمتی می‌افزاید: همان طور که تمام پرداختی‌ها ما و دولت در سایت مسکن قابل مشاهده است و هر وقت قرار بود واریزی داشته باشیم به ما پیامک می‌دادند باید به متقاضیان هم اعلام می‌کردند که زمان بازپرداخت تسهیلات آغاز شده است نه این که بعد از دوسال از ما جریمه دیرکرد بگیرند این واقعاً بی‌انصافی است.
 
ضامن وام ۱۷ساله پیدا نمی‌شود
وی اظهار می‌کند: برای وام ۱۷ساله هیچ کس حاضر نیست ضامن ما شود علاوه بر آن تهیه سفته ۲میلیاردی، برای بانک از دیگر مشکلات ماست.
رحمتی می‌گوید: تا جایی که ما در جریان هستیم تعدادی از کسانی که به بانک مراجعه کرده‌اند و دفترچه قسط دریافت کرده‌اند دلالان هستند که مشکل گذران معیشت ندارند و به دنبال سودشان هستند.
 
افتتاحیه بلوک D
وی ادامه می‌دهد: ما عصر دیروز به صورت کاملاً اتفاقی فهمیدیم که قرار است که فردا صبح وزیر راه و هرسازی برای افتتاح این پروژه در محل حاضر شود.
او می‌گوید: با حضور در سایت پروژه ۷۱۵ واحدی مسکن ملی، متوجه شدیم فقط خیابان مقابل بلوک D (بلوک افتتاح شده توسط وزیر) آسفالت شده است و مابقی همچنان خاکی هستند.
وی می‌افزاید: ما به همراه تعدادی از متقاضیان، ساعت شش صبح امروز در مقابل ساختمان جمع شدیم و شاهد افتتاح یکی از واحد‌های این بلوک بودیم این در حالی است که افرادی که قرار است ساکن این واحد‌ها شوند آن جا حضور داشتند و از همه جا بی‌خبر بودند.
 
در به دری متقاضیان مسکن ملی
رحمتی می‌گوید: قیمت این خانه‌ها، برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه واقعاً بالاست.
او اظهار می‌کند: تعدادی از این متقاضیان برای پرداخت آخرین قسط آورده که ۱۱۰میلیون تومان بود مجبور شدند رهن خانه‌هایشان را صاحب خانه بگیرند به این‌امید که به زودی صاحب خانه می‌شوند و حالا ماه هاست که در به در خانه پدر و مادر و اقوام‌شان شده‌اند.
 
مشاعات متری ۸میلیون
این متقاضی می‌گوید: این خانه برای ما متری ۸ میلیون تومان تمام شده است و جالب این جاست که مشاعات ساختمان را هم با همین قیمت با ما حساب کرده‌اند.
او اظهار می‌کند: هر وقت برای جواب سؤال‌هایمان به راه و شهرسازی استان مراجعه کردیم جواب سر بالا شنیدیم.
 
به نهاد‌های حمایتی مراجعه کنید
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی لرستان در گفتگو با یافته در خصوص عدم توانایی متقاضیان پروژه ۷۱۵ واحدی در پرداخت اقساط بانک مسکن می‌گوید:
کسانی که توان پرداخت اقساط را ندارند به نهاد‌های حمایتی مراجعه کنند.
 
واحد‌ها به زودی تحویل داده می‌شوند
حمید عبدالهی می‌افزاید: پس از تقسیط تسهیلات بانکی و عقد قرارداد اجاره عرصه و ابلاغ قیمت نهایی واحد‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی به متقاضی تحویل داده خواهد شد. او اظهار می‌کند: برخی عملیات واحد‌ها در حال تکمیل و رفع عیب است.
او اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده مراحل قانونی تحویل واحد‌ها انجام شود. همچنین اسناد تفکیکی برخی بلوک‌های پروژه در حال صدور در اداره کل ثبت اسناد و املاک است. که پس از آن مراحل مقدماتی فوق الذکر تکمیل خواهد گردید.
 
سود مشارکت کاملاً قانونی است
این مقام مسئول در خصوص سود مشارکت ۱۵۰میلیون تومانی که علاوه بر تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان، باید توسط این افراد به بانک پرداخت شود می‌گوید:
برابر ضوابط بانک مرکزی هرگونه اخذ تسهیلات جهت ساخت پروژه‌های مسکن دو مرحله سود دوران مشارکت و دوران تحویل واحد است و این موضوع در کلیه پروژه‌های ساختمانی سطح کشور و مسکن مهر‌های سابق و حتی پروژه‌های خودمالکی در حال اجرا و موضوع جدیدی نیست. وی می‌افزاید:
هرچند مرجع پاسخگویی به این موضوع بانک است وبهتراست موارد مربوطه از مسئولین بانک پیگیری شود.
 
 
شفاف‌سازی شرایط وام توسط راه و شهرسازی
عبدالهی اظهار می‌کند: تاکنون بار‌ها شرایط پرداخت وام و میزان آورده و زمان تحویل پروژه به روش‌های مختلف از جمله حضوری و به کمک رسانه‌ها برای متقاضیان شفاف‌سازی شده است.
او می‌گوید: در خصوص میزان اقساط و تجدید نظر در مقدار آن کاری از دست ما برنمی آید و بهتر است که افراد شاکی به بانک مراجعه کنند.
 
بر اساس این گزارش برگزاری افتتاحیه این واحد‌ها که بنا بر اظهار متقاضیان به شکل نمادین بوده، در شرایط فعلی کشور و گذران روز‌های پایانی عمر این دولت، چندان غیر قابل درک نیست! اما نکته مهم در این باره توجه به وضعیت و مشکلات این متقاضیان است چرا که هیچ مرجعی برای مطرح کردن و دنبال کردن خواسته‌هایشان ندارند .
مگر نه این که رئیس جمهور شهید، تمام دغدغه‌اش خانه دار کردن اقشار کم درآمد و کمک به بهبود معیشت مردم بود! ؟
مطابق دستور شهید خدمت آیت اله رئیسی قرار بود میزان قسط اول وام مسکن پروژه‌های مسکن ملی، ۴۰ درصد حقوق یک کارگر باشد آن هم کارگری که مطابق دستور اداره کار حقوق می‌گیرد نه کارگر روز مزد یا کارگر شرکت‌های نیمه تعطیل و شرکت‌های خصوصی لرستان، که با صد منت، ماهیانه ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.
در چنین شرایطی، چطور می‌توان از افرادی که با سختی فراوان، آورده خود را تکمیل کرده‌اند و سال هاست منتظرند که از دربه دری نجات پیدا کنند و صاحب خانه شوند انتظار پرداخت ماهیانه ۶میلیون تومان قسط آن هم فقط در دو سال اول و افزایش پلکانی آن در سال‌های بعدی را داشت!

گزارش:فاطمه دارابی/ یافته

دیدگاه‌ها  

#1 رامین 1403-04-03 19:14
از اینکه واقعیت ها رو منتشر کردید تشکر میکنم ولی متاسفانه برخی مسئولین ما هیچ ارزشی برای مردم قائل نیستند
نقل قول کردن
#2 مجید 1403-04-03 20:01
افرین ،رسانه یعنی این نه مجیز گویی مسئولین
نقل قول کردن
#3 م.ر 1403-04-03 21:00
این خانه ها با این قیمت گذاف و قسط سنگین در منطقه ای با کمترین امکانات رفاهی،با عقل جور در نمیاد
نقل قول کردن
#4 مرادی 1403-04-03 21:28
سلام هیچ واحدی تحویل نشده
ما حتی آدرس خونمون رو بلد نیستیم و اجازه ندادن بریم نگاه کنیم
نقل قول کردن
#5 فلاح 1403-04-03 21:44
باسلام وتشکر
آقای عبدالهی فرمایش کردن که کسانی که توانایی پرداخت اقساط روندارند به مراکز حمایتی مراجعه کنند!اولا براساس قرارداداولیه آورده ۲۴۰میلیون تومانی متقاضی وتسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی وتحویل دوساله،عدم برنامه ریزی ومدیریت مناسب موجب ضایع شدن حق متقاضیانی که تمامی واریزی ها روبموقع انجام داده اند،شده است،ومبالغی که ما طی این چند سال پرداخت کردیم در هرزمینه دیگری سرمایه گذاری میشد سود چند برابری میداشت والان مجبور نبودیم بافرم ج قرمز ماهی ۱۳ میلیون تومان طی ده سال پرداخت کنیم!سوما مگه نهادهای حمایتی به کارمندان رسمی دولت که توان پرداخت ماهی ۱۳میلیون تومان ندارند هم کمک میکند!بازپرداخت به دوروش هست ماهی ۱۳میلیون تومان طی ده سال یااینکه دوره ۱۵ساله که دوسال اول ماهی ۶میلیون تومان وازسال سوم ماهی ۱۳ میلیون تومان که روش دوم اصلا بصرفه نیست وحدود دوونیم میلیارد تومان باید پرداخت شود ولی روش اول یک میلیارد وپانصدو هشتاد میلیون تومان!
نقل قول کردن
#6 عابر 1403-04-03 21:48
این واحدها طرح دولت قبلی بود همان وقتم خیلی گران بودن
این رو هم بگید
این واحد ها سال ۹۸ ثبت نام شدن.
نقل قول کردن
#7 رحیمی 1403-04-03 21:58
اون پولی ک ما ریختیم به نرخ روز حدود یک میلیارد و نیمه الانه خدا خوشش میاد وامش اینقد سنگین باشه هیچکی نمیتونه همچین قسط سنگینی رو بده چون کسانی ک مسکن ملی ثبت نام کردن اگه پول داشتن و حقوق بالا که نمیومدن چهار سال دار و ندارشونو بفروشن بمونن پای این واحد ها در همچین جایی که هیچگونه امکاناتی نداره یعنی ما دردمون رو باید به کی بگیم
نقل قول کردن
#8 امین 1403-04-03 22:48
سلام تشکر بابت انتشار حرف حق ب

بیچاره کردن مارو چقدر دردسر کشیدم هنوز بی نتیجه
نقل قول کردن
#9 معلم خرم ابادی 1403-04-04 00:07
سلام لطفا فکری به حال مسکن ملی فرهنگیان خرم اباد کنید بعد از سه سال هیچ کاری در خرم اباد توسط مسولیین نشده است ...
نقل قول کردن
#10 پرهام 1403-04-04 05:30
باسلام تشکرمیکنم ازانتشار حرف حق
ولی این مسئولین مااگه میخواستن کاری برای مابکنن میزاشتن داخل خبرسراسری این خبرهاهم پخش میشدچرانزاشتن پخش شه چرادرددل ماروهم پخش نکردن ماقشرضعیف چه گناهی کردیم چرانبایدبااسایش توکشورمون زندگی کنیم
من که صاحب خونم جوابم کرده نه رهنی دارم ونه پولی ونه خبری از کلید خونه هست
نقل قول کردن
#11 الماسی 1403-04-04 10:04
ما هم برا ابشار طلایی سال 99چهل تومن پرداختی داشتیم متاسفانه امسال شروعع بکار کردن ودوماه یبار پنجاه میلیون از ما میخان واقعا با حقوق کارگری ما چطور این پول رو تهیه کنیم اگه دولت وام داده چرا از اون استفاده نمیکنن
نقل قول کردن
#12 مهدی 1403-04-04 11:15
والامادر ... سراغ رئیس راه وشهرسازی رفتیم ومشکلاتمون ومطرح کردیم که بعداز۴سال هنوزدرحدستونزدن به ماجواب دادن مشکلاتتون به خودتون مربوطه وحتی به یکی ازدوستان که گفتن ازناراحتی خواب نمیرم گفتن بهتره شب دوغ بخوری تا خواب بری بجای قرض خواب خدای بالای سرجواب این ادمهاروبده که مردمو به مسخره میگیرن وقتی ایناتوی زندگیشون دردنکشیدن اینجورجواب مردمومیدن
نقل قول کردن
#13 جودکی 1403-04-04 12:27
با سلام و عرض ادب
لطفاً مسئولین فکری به حال مسکن مهر فاز دوم کمالوند بکنید هیچ امکاناتی ندارد از قبیل نانوایی فروشگاه فضای سبز مدرسه و غیره امکانات اولیه ندارد
نقل قول کردن
#14 عزیز 1403-04-04 13:33
سلام .سال۹۹ مبلغ ۴۰ میلیون پرداخت کردم که معادل قیمت ۲ پراید بود .بعد ۳ سال تازه شروع به کار کردن اون هم دو ماه یکبار ۵۰ میلیون میخوان ...
نقل قول کردن
#15 مهیار 1403-04-04 17:18
سلام بابت انعکاس خبر درست ازتون تشکر می کنم و امیدوارم که هر چه زودتر حق به حق دار برسه و همشهری های عزیزم به زودی زود خانه دار شوند
نقل قول کردن
#16 مهیار 1403-04-04 17:20
واقعا سخته بعد از ۵ سال انتظار اینجوری مردم رو بزارن سرکار
نقل قول کردن
#17 شاهرخ 1403-04-04 20:00
از اینکه واقعیت رو رسانه ای کردی ممنونیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا