یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انتخابات دور دوم مجلس نهم در لرستان را می‌توان یکی از سالم‌ترین انتخابات در این استان در چند دهه اخیر یا حداقل تا جایی که نگارنده به یاد دارد، دانست.
در این دوره از انتخابات با وجود آن که دکتر دهمرده استاندار وقت لرستان تمهیدات زیادی برای برگزاری سالم آن‌اندیشید، از جمله اعزام هیئت‌ها و نمایندگان ویژه به حوزه‌های مختلف انتخابیه در استان، اما باز هم حرف و حدیث‌های فراوانی در بین مردم در خصوص چگونگی رای‌گیری در برخی شهرستان‌ها به ویژه مرکز استان وجود داشت و افکار عمومی آنچنان از نتایج و روند برگزاری انتخابات راضی نبود.
در دور اول ترکیب ۵ نماینده مشخص شد؛ در خرم آباد ایرج عبدی با کسب ۶۷ هزار و ۵۶۲ رای، در بروجرد علاء الدین بروجردی با ۴۱ هزار و ۱۵۳ رای، الیگودرز محمد تقی توکلی با ۲۳هزار و ۲۳۷ رای، در دلفان و سلسه حجت الله خدایی سوری با ۳۹ هزارو ۷۲۲ رای و در کوهدشت و رومشکان مرحوم الهیار ملکشاهی با ۴۷ هزار و ۸۸ رای، با اکثریت آرای حوزه‌های انتخابیه خود به مجلس راه یافتند.
با این حال در این انتخابات که از آن می‌توان به عنوان یکی از پر شور‌ترین انتخابات بعد از انقلاب نام برد، هنوز تکلیف تقریباً نیمی از منتخبان مردم معلوم نبود و انتخاب آن‌ها به دور دوم کشیده شد.
در خرم آباد ابراهیم آقامحمدی با ۳۹ هزار و ۳۵۶ رای و محمدرضا ملکشاهی راد با ۳۵ هزار و ۹۲۰ رای، در بروجرد هادی مقدسی با ۳۰ هزار و ۴۶ رای و بهرام بیرانوند با ۲۹ هزار و ۹۶۵ رای، در دورود و ازنا حسین گودرزی با ۱۶ هزار و ۴۸۲ رای و عباس قائد رحمت با ۱۶ هزار و ۱۴۷ رای و در پلدختر علی کائیدی با ۱۱ هزار و ۹۱۹ رای و سید حمید کاظمی با ۱۰ هزار و ۷۱۵ رای به دور دوم راه یافتند.
بنابراین استاندار وقت برای برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از حرف و حدیث‌ها و شایعه‌های مختلف به خصوص شائبه رفاقت یکی از مسئولان اجرایی با یکی از نامزد‌های راه یافته به دور دوم در خرم آباد که ممکن بود بعد از انتخابات به اعتراض طرفداران نامزد رقیب بینجامد، تدبیری درخور تحسین‌اندیشید.
دکتر دهمرده در دور دوم دیگر به اعزام هیئت‌ها و نمایندگان ویژه به شهرستان‌ها اکتفا نکرد و دست به اقدامی مهم و کاربردی زد که حتی گفته می‌شود معاون سیاسی وقت او که از نیرو‌های رده بالای امنیتی بود هم تا لحظات آخر خبر نداشت!
او تمام مسئولان اجرایی انتخابات و نمایندگان فرماندار را از شهر‌های دیگر به ویژه شرق استان به کار گرفت و تا جایی که مقدور بود از عوامل اجرایی در خرم آباد استفاده نکرد؛ نگارنده این سطور در همان روز برای رای دادن به یکی از صندوق‌های اخذ رای در منطقه فاز یک کیو مراجعه کردم و با کمال تعجب و تحسین دیدم شهردار وقت شهر ازنا مسئولیت اخذ رای در صندوق مورد اشاره را برعهده دارد!
دهمرده در سایر شهرستان‌ها نیز همین تمهید را به کار برد و با این حربه توانست یکی از سالم‌ترین انتخابات‌ها در تاریخ لرستان را به نام خود ثبت کند.
بنابراین ۴ نماینده باقی مانده با حضور پر شور مردم استان در یک انتخابات سالم و رقابتی در دور دوم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و با تدبیری که استاندار وقت‌اندیشید، در فردای برگزاری انتخابات تقریباً هیچ صدای اعتراضی به ویژه از ناحیه طرفداران نامزد‌ها بلند نشد و همه به نتیجه انتخابات و رای مردم گردن نهادند.
به این ترتیب ابراهیم آقا محمدی از خرم آباد، بهرام بیرانوند از بروجرد، عباس قائدرحمت از دورود و ازنا و علی کائیدی از پلدختر راهی بهارستان شدند و محمدرضا ملکشاهی راد، هادی مقدسی، حسین گودرزی و سید حمید کاظمی از راهیابی به مجلس بازماندند.
حالا قرار است انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم در ۲۱ حوزه انتخابیه جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار شود؛ سخنگوی ستاد انتخابات کشور اواخر اسفند ماه در گفتگو با رسانه‌ها از برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک در ۸ حوزه انتخابیه خبر داد که خوشبختانه خرم آباد و چگنی هم در این فهرست قرار دارد.
با این تفاسیر چون در هر صورت عامل انسانی به نوعی کمابیش در روند برگزاری انتخابات دخیل است و ممکن است با توجه به حساسیت‌های موجود در جامعه و نیز وجود این احتمال که ممکن است برخی افراد انتخابات چی در سایر شهرستان‌های اطراف در روز برگزاری انتخابات له یا علیه برخی نامزد‌ها فعالیت کنند، به نظر می‌رسد مدل و روش دکتر دهمرده در برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نهم در لرستان می‌تواند مورد استفاده مسئولان اجرایی و نظارتی در برگزاری انتخابات پیش رو در اردیبهشت ماه قرار گیرد.
ضمن این که هم مسئولان اجرایی و هم هیئت نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان در تمام نقاط استان نیرو دارند و بهترین گزینه استفاده از عوامل اجرایی و نظارتی شرق استان در این دوره از انتخابات در مرکز استان است.
دیگر این که افرادی که در دور اول انتخابات احتمالا تخلفاتی انجام داده‌اند به ویژه افرادی که در روز برگزاری انتخابات از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شدند به هیچ وجه در دور دوم در هیچ رده‌ای از اجرا و نظارت و حتی به عنوان نماینده نامزد هم به کارگیری نشوند و شب قبل از انتخابات پیامک‌های گروهی برای آن‌ها ارسال شود تا بدانند در رصد اطلاعاتی هستند و تمام تحرکات آن‌ها زیر نظر است.
اقداماتی که شمرده شد تدابیر ستادی است؛ برای جلوگیری از تخلفات می‌دانی نظیر خرید رای به ویژه در مناطق حاشیه‌ای می‌بایست نیرو‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی به صورت محسوس و نامحسوس در اطراف صندوق‌های اخذ رای حضور یابند و افراد متخلفی که با پول‌های بادآورده اقدام به خرید رای می‌کنند را دستگیر و بازداشت کنند و به دستگاه قضایی تحویل دهند.
نکته پایانی این که چون متخلفان باعث سلب اعتماد مردم به دست اندرکاران انتخابات و خدشه دار شدن افکار عمومی می‌شوند، اسامی و سوابق‌شان به مراجع چهارگانه داده شود و برای همیشه از دادن مشاغل و مناصبی که به هر ترتیبی با مصالح عمومی جامعه در ارتباط است، به آن‌ها جلوگیری شود.
 
مصطفی رباطی/ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاه‌ها  

#1 دانشجو 1403-01-26 10:16
مردم به نماینده‌ای رای بدهند که جوان و با برنامه باشد و طرحی عمرانی و صنعتی برای منطقه داشته باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا