یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر در خرم‌آباد با حضور فعالان حوزه نمایش و به همت انجمن نمایش استان لرستان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار یافته، مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و انجمن هنرهای نمایشی استان روز چهارشنبه 16 اردی‌بهشت‌ماه در سالن شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلیمن "حميدرضا حنان‌" مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان، روسای انحمن های فرهنگی و هنری استان، جمعی از پیشکسوتان و  هنرمندان حوزه‌های مختلفی هنری استان، نمایندگان رسانه‌های خبری و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب حضور داشتند.

مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر در خرم‌آباد

هنر باید هدف‌مند و تاثیر گذار باشد/ اتاق فکر هنری تشکیل دهیم

حجت الاسلام و المسلیمن حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستانمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان سخنرانان اصلی مراسم بود؛ حجت‌الاسلام و المسلیمن حنان ضمن اشاره به نقش هنر در تحولات انسانی گفت: در عصر کنونی نقش هنر و به خصوص نقش تاتر را در تحولات بشر نباید نادیده گرفت و هنر می‌تواند در همه تحولات مثبت نقش داشته یاشد.

حنان افرود: فلاسفه غرب و شرق توجه خاصی به مقوله هنر داشته و در آثار مکتوب خود بابی را به هنر اختصاص داده اند.

وی با اشاره به توجه خاص ارسطو به هنر افزود: ارسطو در نوشته‌هایش تاکید دارد که تاثیر هنر نمایش بر احساسات مخاطبان، موجب تزکیه و پالایش هیجانات شده و باعث تکامل و تعالی انسان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروزه شاهد جریان طالبانیزم در جهان هستیم و این تفکر دست به تخریب آثار هنری می‌زنند که این عمل آن‌ها هیچ ارتباطی به اسلام ندارد و دیدگاه اسلام توجه خاص به هنر است.

حنان به اهمیت هنر و نمایش اشاره کرد و گفت: هنر نباید فقط سرگرم کننده باشد؛ بلکه هنری موفق است که هدفمند، پاسخ گو و تاثیر گذار باشد.

حنان در پایان افزود: جهت ارتقاء سطح کیفی هنر در استان و هدفمند کردن آن در صدد تشکیل اتاق فکر هنری استان لرستان هستیم.

 

گزارش مراسم:

- مراسم راس ساعت 10 صبح با پخش تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

- محمد عبدالهی اجرای مراسم را به عهده داشت.

- پخش کلیپ به مناسبت روز جهانی تئاتر اولین بخش برنامه بود.

- احمد نقدیان رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم‌آباد اولین سخنران مراسم بود؛ وی ضمن خیر مقدم به حاضرین، از زحمات رییس و اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان برای برگزاری این مراسم تشکر و قدردانی کرد.

- در ادامه مراسم، پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌مناسبت جشن اردی‌بهشت تئاتر ایران در سال 1394 توسط حجت‌الاسلام و المسلیمن حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان قرائت گردید. در بخشی از این پیام آمده است: اردی‌بهشت تئاتر ایران در سال 1394، سر فصلی خواهد بود که با اطمینان بگوییم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال را سالی برای حمایت از تئاتر در نظر گرفته است، چرا که حمایت جدی از تئاتر، زمینه را برای افزایش تالارهای نمایش، شتاب‌دهی به ایجاد «‌تئاتر شهر» در استان‌ها به عنوان تماشاخانه‌های دائمی تئاتر، نگاهی جدی و خردمندانه به امر تولید تئاتر و اجراهای عمومی آن و استمرارش که ساماندهی کلی گروه‌های نمایشی و در نهایت قوام ارکان تئاتر کشور را به دنبال خواهد داشت، آماده می‌سازد.

- سپس سید سیامک موسوی‌زاده از هنرمندان و پیشکسوت تئاتر لرستان پیام جهانی این روز را قرائت کرد.

- اجرای برنامه‎های نمایشی و آیینی توسط گروه "کاسیو" به سرپرستی بهزاد پاکدل بخش دیگر برنامه اين روز بود؛ اجرای این گروه نمایشی با استقبال و  تشویق حضار همراه شد.

- در ادامه از هنرمندان تئاتر استان، پگاه فزون‌خواه از خرم‎آباد، امین ابراهیمی از کوهدشت، علی مرادجانی از سلسله و محسن اکبری از الیگودرز تقدیر شد.

در بخش پیش‌کسوتان از محمد حسین قاسمی پایه‎گذار تئاتر کودک در خرم‎آباد تجلیل گردید- در بخش پیشکسوتان از محمد‌حسین قاسمی پایه‎گذار تئاتر کودک در خرم‎آباد تجلیل گردید. وی در سخنانی کوتاه گفت: بعد از 35 سال در خرم‎آباد به روی سن می‎آیم و احساس می‎کنم جای خیلی از هنرمندان عزیز در این مراسم خالی است.

قاسمی ضمن اشاره به سابقه گروه‌های نمایشی در خرم‌آباد افزود: در دهه 50 سه گروه نمایشی در این شهر فعالیت داشت: گروه آرش، گروه هم‌فکر و گروه کودک فرهنگ و هنر؛ که گروه کودک در این مدت توانست 12 نمایش‌نامه برای کودکان به روی صحنه ببرد.

وی افزود: گروه کودک توانست اولین فستیوال نمایش کودک را با چهار نمایش در این شهر اجرا نموده و اولین نمایشنامه ویژه کودک در رادیو خرم‌آباد تولید و پخس نماید و اولین نمایش موزیکال را در آن سالها بر روی صحنه ببرد‌.

قاسمی در پایان از مسوولان استان درخواست کرد تا با همکاری آن‌ها در سال آینده اولین جشنواره تئاتر کودک را در لرستان برگزار نمایند.

- تقدیر از دیگر پیشکسوتان، فرزاد زیدی‎نژاد سکاندار پیشین انجمن هنرهای نمایشی استان، ناصر جودکی و غلام‎عباس گودرزی و زنده‌یاد سید علی صالح‎کوتاه بخش بعدی برنامه بود که لوح تقدیر زنده یاد صالح‎کوتاه به فرزندش اهداء گردید.

- در بخش دیگری از مراسم از زنده‌یاد سید احمد کریمی بابت خدمات ارزنده‌اش در حوزه هنر استان تجلیل شد و زمانی که پسرش برای ادای احترام به روی سن آمد، سید سیامک موسوی‌اسدزاده، دست پسر مرحوم کریمی را برای پاس‌داشت این هنرمند بوسید. زنده‌یاد سید احمد کریمی هفته گذشته دارفانی را وداع گفت.

- اجرای نمایش "دکلره" به نویسندگی مهدی کوشکی و کارگردانی دانش دولتشاهی بخش پایانی مراسم بود؛ در این نمایش  فائزه خوانساری، میلاد بیرانوند، عاطفه کوشکی و مهیار صادقی به ایفای نقش پرداختند. کاوه نورمحمدی (سرپرست گروه) و میلاد فرج‌زاده (مولتی‌مدیا) از دیگر عوامل نمایش بودند.



مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر درخرم آباد برگزار شد
مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر درخرم آباد برگزار شد
مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر درخرم آباد برگزار شد
مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر درخرم آباد برگزار شد
مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر درخرم آباد برگزار شد
مراسم جشن اردی‌بهشت تئاتر درخرم آباد برگزار شد
اجرای نمایش دکلره
گزارش: عبدالرضا قاسمی / یافته

 

دیدگاه‌ها  

#1 بهار 1394-02-16 19:31
دست همه دوستان و دست اندرکاران درد نکنه خیلی خوب شد که از پیش کسوتان تقدیر شده است مبارک باشه این دوستان پیشکسوت واقعا حق زیادی به گردن هنرمندان دارند
نقل قول کردن
#2 بختیاری نژاد 1394-02-16 21:17
سلام .
بالاخره یکی پیدا شد که نظری به خاک صحنه خوردهای پیش کسوت بیفکند هرچند دیر اما قابل تقدیر است
نقل قول کردن
#3 يك تاترى 1394-02-17 01:12
بي سابقه ترين اتفاق تاتر لرستان در سال ٩٣ رقم خورد و برگزيده شدن نمايش "هزار شلاق" در جشنواره بين المللى فجر بود كارى كه همگان را بهت زده كرد ولى در اين مراسم كوچكترين اسمى از كارگردان و عوامل اين نمايش به ميان نيامد
ما به كجا ميرويم؟؟؟!!!
نقل قول کردن
#4 حامدنی 1394-02-17 17:47
به نقل از يك تاترى:
بي سابقه ترين اتفاق تاتر لرستان در سال ٩٣ رقم خورد و برگزيده شدن نمايش "هزار شلاق" در جشنواره بين المللى فجر بود كارى كه همگان را بهت زده كرد ولى در اين مراسم كوچكترين اسمى از كارگردان و عوامل اين نمايش به ميان نيامد
ما به كجا ميرويم؟؟؟!!!

سلام. از نویسنده تاتر هزار شلاق آقای ابراهیمی تقدیر شد
نقل قول کردن
#5 يك تاترى 1394-02-18 00:54
دوست عزيز يه كم تحقيق كنيد آقاى ناصر حبيبيان نويسنده نمايش هزار شلاق هستن كه رتبه برتر بخش نمايشنامه نويسى فجر رو گرفتن نه امين ابراهيمى
نقل قول کردن
#6 محمد اکبری 1394-02-18 14:34
افتخارکسب برگزیدگی را به آقای محسن اکبری موسس سمن پارس فرهنگ الیگودرز تبریک عرض میکنیم
نقل قول کردن
#7 جمعی از دلسوختگان 1394-02-22 10:57
خبرفوت سید عزیز گرانقدر استاد کریمی شدیدا دردناک بود از دکتر موسوی کمال تشکر را برای حرکت بزرگوارانه شان داریم
نقل قول کردن
#8 khalo 1394-06-06 17:41
احسان ملکی دمت گرم سی یه که لری چش حسی بترکه
نقل قول کردن
#9 دلشکسته 1394-06-06 17:46
باید به احسانها تبریک گفت که دربزرگترین رویدادهنریکشورن ام لرستان رازنده جاویدگفتن ملکی دوست دارم قرلیون
نقل قول کردن
#10 دوست دار تئاتر 1394-06-07 13:47
سلام واقعأ کار نمایش هزار شلاق فوق العاده بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا