یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با حضور اهالی فرهنگ و ادب اشعار «میر نوروز» در دومین نشست «ایوار» معرفی و بررسی شد.
به گزارش یافته، انجمن لرستان شناسی در ادامه معرفی و بررسی ادیبان و فرهیختگان استان لرستان و منطقه زاگرس روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در دومین نشست ایوار اشعار و زندگی‌نامه استاد سخن، میرنوروز را مورد کنکاش قرار داد.
این نشست عصر سه‌شنبه در محل دانشنامه مطبوعات ایران واقع در تهران، خیابان ستارخان برگزار شد.


دیدگاه‌ها  

#1 کیومرث جمشیدی 1403-02-12 10:55
درودبرشما
نشست پرباری بود.
ازمحضر اساتید بهره بردیم
نقل قول کردن
#2 دانشجو 1403-02-12 13:50
میر نوروز لرستانی شاعر دوره صفویه است
نقل قول کردن
#3 علی 1403-02-12 16:47
ضمن سپاس و قدردانی از دست اندرکاران این برنامه و برنامه های که قبلا هم برگزار کردند من فکر میکنم این مکان در شان همچین جلساتی نیست. راستش هر چی که فکر میکنم نمیدانم برگزارکنندگان چطور جرات میکنند افراد بزرگی که برای سخنرانی در این نشستها دارند رابه اینجا دعوت میکنند. امیدوارم فکری برای این قضیه بکنند.حیف از این نشست ها که در این محل برگزار میشود.واقعا شایسته لرستان نیست.
نقل قول کردن
#4 بهاروند 1403-02-12 16:56
میرنوروز شاعر خرم آبادی و اهل جنوب خرم آباد است از ایل بزرگ بالاگریوه طایفه میر است ولی من تعجب میکنم که دوستان چرا ایشان را اهل دهلران میدانند و احتمال میدهم که به خاطر آن تک بیتی که میگوید "ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو یه دیلرو یه دیدن یار". در این بیت مشخص است که معشوقعه میرنوروز در دهلران بوده است چون آرزوی دیدن یار را در آن محل داشته است و ضمنا منطقه دهلران بیشتر لک زبان هستند نه لرزبان و یا بالاگریوه، و اگر ساکن دهلران بود آرزوی بیهوده ای کرده است. از پژوهشگران استان تقاضا میکنم در این مورد مستنداتی را ارائه نمایند
نقل قول کردن
#5 میر سیف دیرکوند 1403-02-12 22:26
در جواب آقای بهاروند اولا میر نوروز در سال ۱۱۳۰قمری ایام میانسالی را میگذرانده دوما در آن زمان دهلران محل کوچ زمستانه ایل دیرکوند بوده سوم هم اکنون میرهای بیات و دیناروندها در دهلران ساکن هستن اکثر مردم دهلران ریشه ای لر هستند اما زبان کردی تسلط کرده در آن منطقه صد و سی بگذرد بعد از هزاری به سختی بگذرد بر من روزگاری البته مسولین استان هم چون میر نوروز از طایفه خودشان نیست بی خیالی میکنند ایلام شاه احمد برد پل گامیشان را با داشتن یک دهنه در خاک ایلام به نام خودشان ثبت کردند الان هم میر نوروز که از اشعارش کاملا مشخص است از کدام منطقه وطایفه به نام خودش ثبت میکند
نقل قول کردن
#6 دانشجوتاریخ 1403-02-13 00:45
به نقل از بهاروند:
میرنوروز شاعر خرم آبادی و اهل جنوب خرم آباد است از ایل بزرگ بالاگریوه طایفه میر است ولی من تعجب میکنم که دوستان چرا ایشان را اهل دهلران میدانند و احتمال میدهم که به خاطر آن تک بیتی که میگوید "ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو یه دیلرو یه دیدن یار". در این بیت مشخص است که معشوقعه میرنوروز در دهلران بوده است چون آرزوی دیدن یار را در آن محل داشته است و ضمنا منطقه دهلران بیشتر لک زبان هستند نه لرزبان و یا بالاگریوه، و اگر ساکن دهلران بود آرزوی بیهوده ای کرده است. از پژوهشگران استان تقاضا میکنم در این مورد مستنداتی را ارائه نمایند
خیر در دهلران بزرگترین ایل کایدخورده و شوهان و رشنو و دیناروند و سلاحورزی هستند که همگی اصالتا لر و لر زبان هستند و لکها در دره‌شهر هستند و دره‌شهر هم طوایف لُر زبان زیادی دارد
نقل قول کردن
#7 دانشجوتاریخ 1403-02-13 00:50
به نقل از بهاروند:
میرنوروز شاعر خرم آبادی و اهل جنوب خرم آباد است از ایل بزرگ بالاگریوه طایفه میر است ولی من تعجب میکنم که دوستان چرا ایشان را اهل دهلران میدانند و احتمال میدهم که به خاطر آن تک بیتی که میگوید "ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو یه دیلرو یه دیدن یار". در این بیت مشخص است که معشوقعه میرنوروز در دهلران بوده است چون آرزوی دیدن یار را در آن محل داشته است و ضمنا منطقه دهلران بیشتر لک زبان هستند نه لرزبان و یا بالاگریوه، و اگر ساکن دهلران بود آرزوی بیهوده ای کرده است. از پژوهشگران استان تقاضا میکنم در این مورد مستنداتی را ارائه نمایند
میر نوروز از نسل میر شاهوردیخان آخرین اتابک لُرکوچک است و هر چه هست اینها بومی خرم‌آباد بودن ولی بنا به تغییر فصول و سرما و گرما، در تحرک و جابجایی بودن، میرنوروز در وصف خرم‌آباد و جایدر پلدختر و ده‌لُران اشعاری سروده و ایلام هم قبلا جزء قلمرو اتابکان و والیان‌لُرفیلی بوده و ایلات و طوایف لُرتبار زیادی در ایلام هستند و ده‌لُران
از اسمش مشخص است که نشیمن‌گاه مردمان لُر بوده‌است
نقل قول کردن
#8 لرستانی 1403-02-13 09:02
لُرستان‌ به‌واسطه کبیرکوه بدو بخش پشت‌کوه و پیش‌کوه تقسیم‌میشده که پشتکوه تا سال‌۱۳۵۴‌طبق‌اس ناد استانداری‌ایلام ، نامش ایلام‌ولرستان‌پ شتکوه بود که نام لرستان‌پشتکوه را حذف کردن و پشتکوه همواره جزءقلمرو اتابکان‌لُر و والیان‌لُرفیلی بود. فیلی طایفه‌ای از ایل سلاح‌ورزی‌خرم‌آ باد بوده که درتاریخ‌گزیده(ق رن‌۷‌هجری)به‌عن وان طایفه‌ای از قوم‌لُر نام برده‌شده. ما درمنابع تاریخ فقط اسامی لُر فیلی و خرم‌آباد فیلی و لرستان فیلی داریم. درتاریخ‌ عالم‌آرای‌عباسی ، صفحه‌۴۶۹‌‌آمده: ولایت لُرستان برجانب جنوبی عراق(اراک)واقع‌ گشته، عرض آن یک‌طرف به ولایت همدان و طرف دیگر به الکاء(مرز)خوزست ان پیوسته طول آن از بروجرد تا بغداد و سایر محال عراق‌عرب، یکصدفرسخ است. دراینجا اسمی از ایلام یا پهله نیست و ایالت پهله(جبال یا زاگرس) زمان‌ ساسانی به‌تمام‌استان‌ه ای اصفهان، قم، کاشان، آذربایجان، همدان، نهاوند، لرستان، قزوین و زنجان می‌گفتند. مردم ایلام اشتراک‌فرهنگی‌ با مردم‌لرستان دارند و لری زبان مردم ده‌لُران، دره‌شهر، شیروان، قسمتی از آبدانان، شوهان، طایفه گاوداری شیروان، طوایف هندیمینی، دوستان و بدره‌است
نقل قول کردن
#9 لرستانی 1403-02-13 09:06
ایلات‌ لُر آبدانان: سلاحورزی، رشنو، مال‌ملایی، بیات، کاحیرده، کولی‌وند که برخی لکی و لری گویند، جودکی، پیرانی، سکوند(مورموری و ماکنعالی)، ایسه‌وند(بختیار ی)، گلال‌زیری و جابری. ایلات‌لُر دره‌شهر: میرها، زینی‌وند، کلانتری(چگنی)، رُک‌رُک(راکی بختیاری)، گله‌دار(لُر خرم‌آباد)، زیدعلی، بیرانوند ،حسنوند، کولیوند، هندمینی و طایفه دوستان. ایلات‌لُر دهلُران: کاحیرده، فراش(فراشبند بختیاری)، رشنو، دیناروند، کاووسی، کاوری، بالوی، سیف‌الدین(دریکو ند)، ناصرالدین و ابراهیم‌قتال. ایلات‌لُر مهران: شوهان، سوری و پیرحیاتی(چگنی). برخی از تیره‌های طایفه ماسبی و ناصرالدین، لُرند. برخی از تیره‌های زرگوش، بختیاری‌اند. طایفه گلال‌زیری و نوکرناظر، لُرند. حیدری‌ها از جودکی‌های ملاوی‌ پلدخترند. چاغروند از نسل میرزامحمودچاغری وزیرعزالدین‌محم ود اتابک‌لُرند. آل‌زیار از زیودار پلدخترند. مسگرها رشنواند. طایفه‌قاضی از بختیاری‌اند. طایفه گرز گرزی از چگنی‌ لرستانند. طایفه بن‌ریزی از جایدر پلدخترند. طولابی‌ها از چگنی‌ها خرم‌آبادند. در ارکوازی، طایفه میر و قیطولی لُرند. جدمادری طایفه علی‌شیروان، لُر دریک‌وند است.
نقل قول کردن
#10 موسوی 1403-02-13 11:13
به نقل از میر سیف دیرکوند:
در جواب آقای بهاروند اولا میر نوروز در سال ۱۱۳۰قمری ایام میانسالی را میگذرانده دوما در آن زمان دهلران محل کوچ زمستانه ایل دیرکوند بوده سوم هم اکنون میرهای بیات و دیناروندها در دهلران ساکن هستن اکثر مردم دهلران ریشه ای لر هستند اما زبان کردی تسلط کرده در آن منطقه صد و سی بگذرد بعد از هزاری به سختی بگذرد بر من روزگاری البته مسولین استان هم چون میر نوروز از طایفه خودشان نیست بی خیالی میکنند ایلام شاه احمد برد پل گامیشان را با داشتن یک دهنه در خاک ایلام به نام خودشان ثبت کردند الان هم میر نوروز که از اشعارش کاملا مشخص است از کدام منطقه وطایفه به نام خودش ثبت میکند
احسنت، پل گاومیشان در لرستان است و خود دره‌شهر تا سال ۱۳۵۵ جزء لرستان بود و حتی حسینه و الوار گرمسیری تا سال ۱۳۶۲ جزء لرستان بود و مقبره امامزاده شاه‌زاده احمد نیز همیشه حتی جزء اوقاف و زیر نظر استان لرستان بود نمیدونم جدیدا چرا میگن ایلامه!؟
نقل قول کردن
#11 لرستانی 1403-02-19 12:10
دوست عزیز اتفاقا چنین مکان فرهنگی در شأن برگزاری این قبیل جلسات فرهنگی می باشد ضمن اینکه برگزارکنندگان با آگاهی از اینکه در برگزاری این قبیل برنامه های فرهنگی کیفیت حضور افراد و عدم تحمیل هزینه های گزاف و بیهوده که مطمئناً موجب عدم تداوم و مداومت جلسات آینده خواهد بود را مد نظر قرار داده و با توجه به داشته های موجود خود برنامه ریزی می نمایند.
ضمناً اگر حضرتعالی به عنوان یک منتقد دلسوز گزینه پیشنهادی مناسب تری را سراغ دارید که می توان بدون هیچ گونه هزینه تحمیلی اضافی گزاف از آن استفاده نموده معرفی بفرمایید تا دغدغه عزیزانی چون شما هم برآورده شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا