یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

8تراژدی مسکن بی‌مهر الیگودرز: حیف و میل سرمایه‌هاي مددجويان بهزيستي! سال انتظار طاقت فرسا و عذاب‌آور برای خانه‌دارشدن‌، متقاضیان مسکن بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهر الیگودرز که هنوز به پایان نرسیده، بی‌مهرترین مسکن مهر کشور در الیگودرز‌، پس از گذشت سال‌ها از شروع طرح و ساخت و واگذاری بیش از صدها هزار واحد مسکونی مهر در اقصی نقاط میهن اسلامی‌، به دلیل سوء مدیریت‌ها‌، حیف و میل سرمایه‌های مردم و نیز عدم نظارت صحیح و قانونمند از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط هنوز به سرانجام نرسیده و بعد از مدت‌ها رکود کاری به بن‌بست رسیده است.

پروژه 1500 واحدی مسکن مهر الیگودرز متشکل از 13 تعاونی مردمی‌، کارگری‌، صنفی و کارمندی در سال 86 هم‌زمان با آغاز طرح مسکن مهر در سراسر کشور‌، کلنگ‌زنی و پس از عقد قرارداد با پیمانکاران عملیات اجرایی آن در زمینی واقع در شمال شرقی شهر و هم‌جواری با مجتمع دانشگاهی آغاز شد.

پروژه مذکور می‌بایست حداکثر ظرف مدت 9 ماه عملیات اصلی آن به پایان می‌رسید و مراحل نازک کاری و تکمیل امکانات رفاهی‌، بهداشتی‌، روشنایی و ... نیز در مدت  4 الی 5 ماه صورت پذیرفته و به بهره‌برداری می‌رسیدند. متاسفانه علی‌رغم دولتی بودن پروژه و حمایت و همکاری همه دستگاه‌ها و نیز تامین منابع مالی مورد نیاز به جهت نبود اهرم‌های نظارتی قانونمند و تخصصی‌، بی‌توجهی و اهمال‌کاری دستگاه‌های ذی‌ربط‌، انتخاب افراد ناتوان‌، ناکارآمد و بی‌تخصص به عنوان مسوول، حضور پیمان‌کاران ضعيف و عدم امانت‌داری برخی تعاونی‌ها‌، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه از سال 88 به سال 89 و آن‌گاه به سال 90 موکول و به همین نحو به سال‌های آینده وعده داده شد.

رئیس مسکن و شهرسازی وقت الیگودرز در سال 90 وعده افتتاح و بهره‌برداری قطعی پروژه را در ایام دهه فجر همان سال به مردم داد که با به اتمام رسیدن سال 90 سال 91 و سپس سال 92 را لحظه طلایی محقق شدن رویاهای دست نیافتنی متقاضیان مسکن مهر اعلام کرد که در نهایت این وعده های قشنگ همگی دروغ از آب درآمدند و فقط تعداد محدودی واحد مسکونی بصورت ناقص و غیراستاندارد به صورت نمایشی تحویل برخی بخت برگشته‌های بی‌خانمان شد.

اکنون که 3 ماهه اول سال 93 را هم پشت سر گذاشته‌ایم و صندلی رئیس مسکن و شهرسازی الیگودرز مبتکر وعده وعیدهای خوش آب و رنگ و تبلیغات مردم‌پسند به مدیر جدید واگذار شده‌، متقاضیان آرزومند و رنج کشیده مسکن بی‌مهر الیگودرز که بیش‌تر از 7 سال است‌ خواب خانه‌دار شدن می‌بینند و هر روز به دلیل بی‌لیاقتی و ناکارآمدی برخی مدیران عامل تعاونی‌ها و عدم پای‌بندی پیمان‌کاران به تعهدات قانونی خود بر هزینه‌های مشارکت آنها افزوده شده تا آن‌جا که سهم اعضا برای خانه‌دار شدن از 5 میلیون تومان به 18 تا 20 میلیون تومان افزایش یافته و به ناچار برخی از متقاضیان که توانایی پرداخت این افزایش و جبران ندانم‌کاری و ریخت و پاش‌های مدیرعامل‌ها را ندارند، از خیر صاحب سرپناه شدن گذشتند و پول‌های خود را پس از كلي دوندگي و ضرر پس گرفتند.

فرماندار الیگودرز طی بازدیدی که چندی پیش از چگونگی وضعیت مسکن مهر این شهر به عمل آرد ضمن انتقاد از روند کند و غیراصولی پروژه و عملکرد بد برخی مدیران تعاونی‌ها گفت: متاسفانه رکود و به درازا کشیدن زمان تکمیل و بهره‌برداری پروژه سبب بالا رفتن سهم مشارکت اعضاء و نیز افزایش غیرمعمول هزینه‌های تکمیل واحدهای مسکونی شده است.

سيد ولي‌الله رضوی‌نژاد افزود: پیمانکارانی که پروژه را تعطیل و کار به اتمام رساندن واحدهای مسکونی را رها کرده‌اند، بیش‌تر از مراحل اجرایی خود پول گرفته‌اند و باید هر چه سریع‌تر در محل پروژه حاضر و نسبت به انجام مفاد قرارداد و تعهدات قانونی و تکمیل واحدها اقدام کنند.

تعاونی مسکن اعضاء تحت پوشش نهاد بهزیستی الیگودرز بخشی از نمای غم‌انگیز این پروژه بی‌سرانجام است که تمامی اعضای این تعاونی انسان‌های نیک‌سرشت‌، زحمتکش و محروم جامعه‌اند و هریک به دلایلی دارای معلولیت جسمی یا ذهنی بوده و از بزرگ‌ترین موهبت الهی که به رایگان بر همه موجودات خداوند ارزانی شده است بی‌بهره‌اند.

اینان که آرزوی بزرگ و قلبی‌شان صاحب سرپناه شدن می باشد با پرداخت تمام و کمال سهم مشارکت خود و کمک بی‌دریغ نهاد بهزیستی سال‌هاست که چشم بر بالا رفتن خشت خشت خانه رویاهای خود دوخته‌اند و اکنون پیمان‌کار واحدهای مذکور به دلایل فراوان چالش‌های نظارتی و مدیریتی کار ساخت آن‌ها را نیمه‌کاره رها کرده و مدت‌هاست که در رکود و تعطیلی است.

اسفنديار پولادوند رئیس بهزیستی الیگودرز که خود در همراهی فرماندار از پروژه مسکن اعضای تحت پوشش بازدید می کرد گفت: ساخت و تکمیل این واحدها مدت‌هاست تعطیل شده و پیمان‌کار مربوطه علی‌رغم دریافت تمامی مطالبات خود کار را نیمه‌کاره رها کرده و ما برای احقاق حق مددجویان تحت پوشش از طریق مراجع قضایی اقدام کرده‌ایم.

در هر حال سرنوشت دردناک و حیرت‌آور مسکن مهر الیگودرز که هم‌چون دیگر طرح‌ها و پروژه‌های فرسوده و رها شده شهر و استان عزیزمان که همواره آفت توسعه و بالندگی بوده‌اند با فرصت‌سوزی‌، نابودی سرمایه‌ها  و از دست دادن زمان مناسب‌، معضل بزرگ دیگری بر اندوخته‌های عقب‌ماندگی‌های‌مان می‌افزاید.

بارها در گزارش‌های مکرر و مفصلی در نشریات استانی آفت سوءمدیریت‌ها‌، ندانم‌کاری و ناآگاهی‌، حیف و میل سرمایه‌های مردم‌، عدم تخصص‌، عدم نظارت قانونی‌، رابطه‌بازی و رانت‌خواری در پروژه مسکن مهر الیگودرز را با صدای بلند به گوش همگان رساندیم اما دریغ ... تا سرانجام امروز به بن‌بست رسیده‌ایم مدیرعامل‌ها یکی پس از دیگری به دلیل تخلفات فراوان و سواستفاده‌های مالی آمدند و رفتند.

آخر چگونه یک مدیرعامل کم‌سواد زیردیپلم فاقد هرگونه تخصص می‌تواند راهبری، نظارت و به سرانجام رساندن یک پروژه مسکونی که نیازمند حداقل داشته‌های تخصصی یک مهندس معماری و شهرسازی است را عهده‌دار شود‌؟!

تحت کدام ضابطه و با کدام نگرش عقلانی‌، چنین افراد انتخاب و انتصاب شده‌اند‌، چنین فردی برابر کدام قانون حقوق ماهیانه 4 میلیون تومانی برای خود منظور می‌کند و طی 2 سال که پروژه تعطیل است‌، مدیرعامل‌های این‌چنینی همچنان حقوق خود را دریافت می‌کنند و این با افزایش مرتب هزینه‌های متقاضیان نگون‌بخت تامین می‌شود.

بیش‌تر این مدیران دل‌سوز و زحمتکش که تا دیروز با پای پیاده به سر پروژه می‌آمدند اکنون اتومبیل‌های لوکس 100 میلیون تومانی سوار می‌شوند.

رکود و تعطیلی و به درازا کشیدن 8 ساله مسکن مهر توسط  برخی مدیرعامل‌های بی‌لیاقت و ثروت‌اندوز‌، عدم نظارت مسوولین و بی‌تفاوتی دستگاه‌های اجرایی مسکن مهر الیگودرز را به به یک تراژدی حسرت‌بار مبدل ساخت، چاره‌ای هوشمندانه و عبرت‌پذیر بیاندیشند.

غفاری- نیوزالیگودرز

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا