یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍️ شهرام شرفی/ یافته:

روز جمعه، چهارم شهریورماه 1401، یک جوان به نام امیرحسین دریکوندی به علت سقوط از ارتفاع در منطقه گردشگری و کوهستانی تاف، آسیب جدی دید.
این جوان، در نهایت، نه با اورژانس هوایی (پس از ساعت 18 ) بلکه با اورژانس زمینی به مراکز درمانی منتقل که متأسفانه شهروند مذکور به علت شدت جراحات، جان به جان آفرین تسلیم کرد.
 
نکاتی را در این رابطه، به قلم می‌سپارم:
1ـ مناطق کوهستانی گردشگری و گردشگرپذیر که در فصل‌هایی از سال به‌ویژه فصل تابستان دارای سطح بالای پذیرش گردشگر هستند بایستی خودشان، پایگاه‌های اورژانس (دانشگاه علوم پزشکی) یا امداد و نجات زمینی گردشگری (جمعیت هلال احمر) مستقر در همان مناطق و مستقل از پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای، داشته باشند.
طبیعی است مناطقی همچون آبشار نوژیان، تاف، شیرز، گهر و ... به‌گونه‌ای هستند که گاهی اوقات تا اولین پایگاه اورژانس یا امداد و نجات جاده‌ای یا شهری، از نظر زمان تردد خودرویی، بیشتر از 40 دقیقه فاصله دارند.
بنابراین، به‌صورت دائم یا فصلی (متناسب با سطح گردشگرپذیری منطقه مورد نظر)، بایستی، پایگاه اورژانس (دانشگاه علوم پزشکی) یا امداد و نجات زمینی ویژه گردشگری (جمعیت هلال احمر)  در همان منطقه گردشگری کوهستانی، وجود داشته باشد تا اگر حادثه‌ای رخ داد در کمترین زمان ممکن، تیم اورژانس یا امداد و نجات زمینی ویژه گردشگری، به محل حادثه برسند.
 
2ـ در مورد اورژانس هوایی، نوع و مدل بالگرد متناسب با شرایط توپوگرافی کوهستانی در استان لرستان بایستی به گونه‌ای باشد که بتواند در اکثر ساعات شبانه‌روز (روز و شب)، عملیات هوایی اورژانس (دانشگاه علوم پزشکی) یا امداد و نجات (جمعیت هلال احمر) انجام بدهد.
به‌ویژه در فصل تابستان که آسمان، ساعات بیشتری از شبانه‌روز، روشن و صاف است بالگرد هوایی اورژانس یا امداد و نجات درون استانی بایستی بتواند حتی در زمان‌های پس از ساعت 18 نیز خدمات خود را ارائه کند.
 
3ـ ممکن است در برخی مواقع، شرایط کوهستانی منطقه‌ای که حادثه یا سانحه در آن رخ داده است به‌گونه‌ای باشد که امکان نشست و برخاست بالگرد اورژانس هوایی یا بالگرد امداد و نجات، بر روی زمین، مقدور نباشد و خلبان تشخیص بدهد که امکان فرود بالگرد نیست.
به همین علت، تیم اورژانس هوایی (دانشگاه علوم پزشکی) یا امداد و نجات هوایی درون‌ استانی (جمعیت هلال احمر)، بایستی تجهیزات، توانمندی و قابلیت انجام عملیات «هلی‌برن» برای ارائه خدمات به شهروندان حادثه‌دیده را در چنین مواقعی، داشته باشند و نوع عملیات اورژانس هوایی یا امداد و نجات فقط مشروط به مهیا بودن شرایط فرود و نشست و برخاست بالگرد بر روی زمین نشود بلکه قابلیت انجام عملیات «هلی برن» وجود داشته باشد.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا