یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به قلم: وحید حاج‌سعیدی؛ از وزیر نیرو و جهاد کشاورزی و سایر دست اندرکاران حوزه آب پنهان نیست از شما چه پنهان، این ماجرای کم آبی هم یواش یواش دارد برای خودش سری بین سر‌ها پیدا می‌کند و اگر با همین فرمان پیش برود مثل ماجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، آلودگی هوا یا صنعت خودرو‌سازی چکش خور ملسی پیدا می‌کند و به یک پای ثابت ستون مختلف اخبار و جراید تبدیل می‌شود.
البته بخشی از این بریز و بپاش آب مربوط می‌شود به شعرا و علمای اعصار گذشته... نور به قبرشان ببارد هر جا که می‌خواستند شعری بسرایند یا سخن حکیمانه‌ای افاضه کنند، از آب مایه می‌گذاشتند. البته نه مثل صدا و سیما که به کل داستان آب می‌بندد! بلکه بیس یا اساس مطلب را مختصری آبدار می‌گرفتند؛ مثل آب در هاون کوبیدن، آب که از سر گذشت، آب به آب شده، داستان از کجا آب می‌خوره و قس علی هذا... البته فراوانی آب باعث شده بود تا مردم حتی موقع خوابیدن هم جایی بخوابند که آب زیرشان نرود ولی الان دوره و زمانه حسابی پشت و رو شده و مردم کم کم باید به خشک شویی عادت کنند. یعنی قبلاً اگر از محل کار به خانه تشریف می‌بردید سر و صورتان را با چند مشت آب خنک و یارانه‌ای می‌شستید و جگرتان حال می‌آمد، الان اوضاع عوض شده و کم کم باید عادت کنید به همان تکاندن لباس‌ها و خشک کردن عرق صورت با دستمال پارچه‌ای و کاغذی!
هر چند در ولایت ما چندین رودخانه و سد و آب بندان وجود دارد و ما فی الحال هیچ گونه کمبود آبی احساس نمی‌کنیم ولی این دلیل نمی‌شود در خصوص معضل جهانی آب بی‌تفاوت باشیم و به ارائه نظر و رهنمود نپردازیم. البته همین جا هم شب‌ها آب به طور کامل قطع می‌شود و اگر خدای ناکرده یک آتش سوزی مختصر در حد آتش گرفتن یک جعبه موز هم صورت بگیرد، احتمال خاموش کردن آن با آب منتفی است و باید روی قدرت فوت‌تان حساب کنید.
فلذا در راستای مصرف بهینه آب و راهکار‌های عملیاتی پروژه نجات آب نکاتی را یادآور می‌شویم:
(باور بفرمائید ما اگر در هر کشور دیگری ساکن بودیم بابت این پیشنهادات سوفسطایی و فلک‌فرسا میلیون‌ها چوق عایدمان می‌شد ولی چه کنیم که گره کار از کار خلق گشودن را، راسته کار‌مان قرار داده‌ایم! )
 
الف) ارزان ساختن آب: بدون شک گران کردن آب نه تنها تأثیری در کاهش مصرف ندارد چه بسا باعث افزایش مصرف نیز می‌شود؛ مشت نمونه خروار، جهش چند میلیون لیتری مصرف بنزین در سال‌های اخیر... با کاهش قیمت آب مردم نسبت به آن بی‌تفاوت می‌شوند و کمتر مصرف می‌کنند.
ب) کارواش رایگان: بی‌تعارف ۹۹ درصد مردم ماشین خودشان را با آب تصفیه شده می‌شویند، از جمله حقیر... پیشنهاد می‌شود در هر شهر ۴ تا کارواش رایگان راه‌اندازی کنند، تا خلق الله برای شستن یک پراید ۲۰۰ میلیونی ۲۰۰۰ لیتر آب هدر ندهند.
پ) هوشمند‌سازی: به منظور استفاده بهینه از آب، دولت یکی دو ماه یارانه را نصف کند و با آن کنتور‌ها و شیر‌های آب را هوشمند‌سازی کند. باور کنید چند ماه بعد دو برابر یارانه نصف شده، عایدش می‌شود. از ما گفتن بود...
ت) گرانی مسکن: هر چند همین الان هم در برخی شهر‌های کشور آب به صورت کارتی عرضه می‌شود ولی خواهشاً این کارت‌ها مثل کارت سوخت با سند خانه جابجا نشود که شر درست می‌شود. چون همین طوری قیمت خانه‌ها سیر و سلوک صعودی دارند؛ در ضمن ممکن است در آینده با چنین اطلاعیه‌هایی در جراید مواجه شویم: «یک واحد مسکونی ۴۰۰ متری با سوئیت VIP، چهار خوابه، صد متر تراس، با سه پارکینگ مجزا و کارت آب ده هزار لیتری در منطقه زعفرانیه، قیمت توافقی! »

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا