یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بيمارستان شهيد رحيمي خرم‌آباد، فرصتي براي خدمت‌گزاري امروزه گسترش و ارتقاي شبكه بهداشت و درمان براى توسعه‌ي اقتصادى و اجتماعى به عنوان يک پيش‌فرض مهم تلقي مي‌شود.

بررسي مناطق رو به پيشرفت، به خوبي اهميت بخش بهداشت و سلامت را در چرخه‌ي پيشرفت و ترقي نشان داده و شاخص‌هاي توسعه معمولاً هم‌زمان با پيشرفت و ارتقاي حوزه سلامت، تقويت مي‌شوند كه اين امر توأم بودن پيشرفت عمومى و بهداشتي را به موازات هم اثبات مي‌نمايد.

بالارفتن شاخص‌هاي بهداشتي درحوزه سلامت جامعه همواره منتج به افزايش سطح رفاه و نشاط جامعه مي‌شود. بيمارستان‌ها به عنوان مرکز ارائه مراقبت‌های درمانی، از عوامل تعيين کننده در توفيق شبکه بهداشتی و درمانی و گسترش عادلانه مراقبت‌های درمانی و بهداشتی به شمار می‌روند.

امروزه‌، بيمارستان‌ تنها مكاني‌ براي‌ درمان‌ بيماري‌ها نيست‌، بلكه‌ مركز ارتقا بهداشت‌ و پيش‌گيري‌ از بيماري‌‌ها نيز محسوب‌ مي‌شود. بيمارستان‌ها با ارائه خدماتي نظير مراقبت‌ و مواظبت‌ از بيماران‌، تلاش در جهت ارتقاي‌ بهداشت‌ عمومي‌ جامعه‌، ايجاد محيط‌ سالمي‌ براي‌ مراقبت‌ و معالجه‌ بيماران‌‌، ارائه سرويس‌هاي‌ مورد نياز مراجعان را به ‌طور مطلوب‌، اجراي طرح‌هاي‌ آموزشي‌درمانی با توجه‌ به‌ امكانات‌ و شرايط‌‌‌‌، همكاري با ساير مؤسسات‌ بهداشتي‌ و درماني‌ منطقه‌، بيمارستان‌ها و سازمان‌هاي‌ دولتي‌، خصوصي‌ و تشكيلات‌ سازماني‌ جامعه‌، اتخاذ تدابير نوين‌ و بهره‌گيري از جديدترين‌ وسايل‌، تجهيزات‌ و روش‌هاي‌ استاندارد كار و ورزيده‌ترين‌ و ماهرترين‌ پزشكان و پرسنل درماني جهت ارائه خدمات تشخيصي و درماني نقش مهمي را در زندگي افراد جامعه ايفا مي‌نمايند.

خرم‌آباد، به عنوان مركز استان، از مناطقي محسوب مي‌شوند كه طي ساليان گذشته از نظر شاخص‌هاي رشد و توسعه و به تبع آن شاخص‌هاي بخش بهداشت و درمان از وضعيت مطلوبي در مقايسه با ساير استان‌هاي رو به توسعه برخوردار نبوده‌اند. به گفته تعدادي از مسوولان و مديران ارشد استاني و كارشناسان اين حوزه، امکانات پزشکی و بهداشتي در استان ضعیف بوده و به علت فقر تجهيزات و خدمات پزشكي بسياري از شهروندان به ناچار برای درمان به تهران و ساير شهرهاي بهره‌مند از امكانات پزشكي مراجعت مي‌نمايند كه اين امرنشان از ضعف‌هاي عمده‌اي است كه در بخش‌هاي آموزش و درمان استان وجود دارد.

رنج بيماري در كنار مصائب مختلف براي درمان و صرف هزينه‌هاي هنگفت، انرژي و مشكلات روحي ناشي از آن،طي ساليان گذشته به شدت بيماران لرستاني و خانواده‌هاي انان را آزرده است.

راه‌اندازي بيمارستان شهيد رحيمي خرم‌آباد بعد از حدود 9 سال چشم‌انتظاري، بارقه‌هاي اميد ر‌ا در دل ساكنين لرستان و خرم‌آباد به ويژه كساني كه بامشكلات ناشي از بيماري دست و پنجه نرم مي‌كنند روشن نمود تا مردم لرستان امیدوار باشند قفل مشکلات حوزه سلامت در لرستان گشوده شده و از مشكلات بهداشتي و درماني و مراجعات متعددشان به شهرهاي برخوردار از امكانات پزشكي كاسته شود.

بيمارستان شهيد رحيمي خرم‌آباد يك بيمارستان 7 طبقه آموزشي، درماني و پژوهشي جنرال مي‌باشد كه داراي 220 تا 240 تخت بستري با 25 تا 30 بخش تخصصي و فوق‌تخصصي است كه عمده‌ترين بخش‌هاي آن در رشته‌هاي داخلي جنرال فوق تخصصي داخلي، CCU، اطفال،قلب، چشم‌، زنان و زايمان و نورولوژي و ساير بخش‌ها مي‌باشد‌.

اين بيماستان داراي 16 بخش درمانگاهي و پاراكلينيكي ويژه مثل راديولوژي‌، سي تي اسكن و اولين MRI دولتي در استان است كه مي‌تواند نويدبخش رشد و ترقي شاخص‌هاي بهداشتي و درماني در لرستان و خرم‌آباد باشد.

تا پيش از راه‌اندازي بيمارستان شهيد رحيمي خرم‌آباد، مردم به بیمارستان‌هاي ديگر شهر بخصوص بيمارستان شهدای عشایر به عنوان تنها مرکز درمانی دولتی مرکز استان مراجعه مي‌نمودند كه بيمارستان شهداي عشاير علي‌رغم تلاش پرسنل خدوم آن‌، با ارائه خدمات بیش از 3 برابر ظرفیت، علاوه بر این که گلایه‌های مردم را در پی داشت موجب به خطر افتادن سلامت بیماران در مرکز استان مي‌گرديد.

ساير بيمارستان‌هاي خصوصي نيز به علت بالا بودن تعرفه‌هاي خدمات شرايط سختي را براي مراجعه كنندگان فراهم مي‌نمودند كه ارائه ساده‌ترين خدمات درماني را براي بيماران دشوار مي‌ساخت.

راه‌اندازی بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد با خود مزايايي نظير گسترش فضای آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای تربیت و آموزش دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی‌، استاندارد‌سازي فضاي آموزشي در اختیار دانشجویان و اساتید، ارائه خدمات تخصصي و فوق تخصصي، بهبود سرويس‌هاي ارائه شده به مراجعين نظير سالن انتظارهاي استاندارد، تهيه پمفلت‌هاي آموزشي‌، تهيه اسلايد‌هاي آموزش و پخش در لابي بيمارستان‌، چاپ اسلايد‌هاي مختلف و نصب در دفتر پرستار و ايجاد شرايط مطالعه براي مراجعين به درمانگاه، ارتقاي كيفيت و خدمت‌رساني مناسب در بخش‌هاي بستري، كلينيك و پاراكلينيك و از همه مهم‌تر‌ ارائه خدمات با تعرفه‌هاي دولتي و ارزان در كنار بهره‌مندي از پزشكان مجرب را به دنبال داشته است.

از سويي، بيمارستان شهيدرحيمي مجري طرح تحول نظام سلامت مي‌باشد كه به گفته دكتر ساكي رئيس دانشگاه علوم پزشكي لرستان اصلاح الگوي مصرف، تجويز منطقي دارو، تجهيزات و خدمات بهداشتي و درماني، رضايت‌مندي مردم و رعايت شأن و منزلت آن‌ها، كاهش پرداختي از جيب مردم بابت دريافت خدمات درماني و ده‌ها ويژگي مطلوب ديگر بركاتي است كه با اجراي طرح تحول نظام سلامت عايد مردم و كشور مي‌شود و فرصت خوبي براي بازنگري و اصلاح فرآيندها و ساختار‌هاي حوزه سلامت است.

کمبود نیروی انسانی و کادر فنی مورد نياز مانع راه‌اندازی ساير بخش‌هاي بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد شده است. عدم تجهيز بخش‌ها و قسمت‌هاي ناتمام بيمارستان و عدم ارائه بودجه لازم براي رفع كاستي‌ها و تكميل قسمت‌هاي ناتمام بيمارستان از ديگر مشكلات پيش روي اين مجموعه بهداشتي‌‌درماني ارزشمند مي‌باشد كه رفع اين نواقص از سوي مسوولان علوم پزشكي و وزارت بهداشت و درمان با مساعدت مديريت ارشد استان با توجه به اولويت‌بندي سلامت توسط دولت يازدهم، مي‌تواند به ارتقاي نظام سلامت در لرستان كمك شاياني نمايد.

بدون شك بيمارستان شهيدرحيمي خرم‌آباد به عنوان مجموعه‌اي ارزشمند و گران‌بها در حوزه بهداشت و درمان لرستان، مي‌تواند گره‌گشاي بسياري از مشكلات پيش روي مردم در اين حوزه باشد و ياري‌گر شهروندان لرستاني در زمان مواجهه بابيماري و رنج‌هاي ناشي از آن باشد.

مردم لرستان به عنوان نيروهايي هميشه در صحنه براي نظام و انقلاب و به عنوان قومي بافرهنگ و بااصالت لياقت بهره‌مندي از بالاترين سطوح استاندارد حوزه بهداشتي و درماني را دارند و آرزو مي‌كنيم زماني فرا رسد كه ساكنين اين كهن‌بوم سرافراز براي درمان دردهاي خود، راه سرزمين‌ها و شهرهاي ديگر را در پيش نگيرند و به دور از رنج سفر و ساير پيامدهاي آن، در سرزمين خويش به بهترين روند، درمان آنان پي‌گيري شود.

اميدواريم كه بيمارستان شهيدرحيمي خرم‌آباد ضمن دست‌يابي به اهداف مذكور با مديريت دل‌سوزانه دكتر سعيد رحيمي و حمايت و هم‌دلي مسوولان دانشگاه علوم پزشكي لرستان و استاندار  بتواند مامن و پناهگاه امني براي تسكين دردهاي شهروندان لايق لرستاني فراهم نمايد.

ارسال کننده: مصطفي  حسنوند

بيمارستان شهيد رحيمي خرم‌آباد، فرصتي براي خدمت‌گزاري

 

 

توضيح: اين مطلب در هفتة‌نامه تبلور انديشه منتشر شده است.

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا