یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دكتر كيانوش رستمي صاحب امتياز و مدير مسوول سابق هفته‌نامه سيمره، كتاب "مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي كوهدشت" را تدوين و منتشر كرد.
اين كتاب در 303 صفحه توسط انتشارات شاپورخواست خرم‌آباد به قيمت 18 هزار تومان روانه‌ي بازار كتاب گرديد.
كتاب مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي كوهدشت منتشر شدبه گزارش يافته، رستمي در مقدمه‌ي اين كتاب آورده است:
از زماني كه شعبه‌ي سيزدهم ديوان عالي كشور، رأي شعبه‌ي اول دادگاه تجديد نظر و (كيفري) استان لرستان را تأييد و قابل قبول دانست، بنده رسماً به مدت يك سال طبق همين رأي از تصدي مشاغل مطبوعاتي محروم شدم. بدترين محدوديت؛ يعني از كسي كه سال‌ها جز نوشتن كار ديگري نمي‌داند و نمي‌تواند، بخواهند كه ننويسد! بر اساس اصل «عدو شود سبب خير، اگر خدا خواهد»، از فرصت پيش‌آمده استفاده كردم، بدين روي مدت‌ها بود كه دنبال چنين فرصتي مي‌گشتم كه برخي از آثارم را به دست چاپ بسپارم. نخستين اثرم با نام «دستور خط براي مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي»، سال گذشته چاپ شد؛ اما انديشه‌ي تدوين و چاپ كتاب «پيشينه‌ي مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي كوهدشت» به چهار سال پيش برمي‌گردد، در آن سال‌ها كه سرگرم درس و مشق بودم و در مقطع دكترا تحصيل مي‌كردم، بر آن شدم تا موضوع پايان‌نامه‌ام را بررسي مطبوعات محلي ايران با تأكيد و شاهد مثال‌هايي از مطبوعات ولايت خودم (لرستان) انتخاب نمايم. موضوع رساله در شوراي دانشكده تأييد شد. البته پيش از اين مقالاتي در اين حوزه در برخي از نشريات محلي به‌ويژه هفته‌نامه‌ي سيمره به چاپ رسانده بودم. به هر روي، يادداشت‌هاي پراكنده‌ي خود را سامان دادم.
در سال 2013 چكيده‌اي از پايان‌نامه‌ام را با عنوان «سيري در تاريخ مطبوعات لرستان» به همت انتشارات "عرفان" شهر دوشنبه‌ي تاجيكستان منتشر كردم كه اگر خدا بخواهد و عمري باقي باشد اين اثر را مفصل‌تر و مشروح‌تر با نام «تاريخ تحليلي مطبوعات لرستان» از خط سريليك (كريليك) به فارسي برگردان خواهم كرد.
همان‌گونه كه گفته آمد؛ آن‌چه پيش روي داريد «پيشينه‌ي مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي كوهدشت» نام دارد. آن‌گونه كه در صفحات بعدي گفته‌ام، پاي مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي نسبت به دو شهر خرم‌آباد و بروجرد ديرتر به كوهدشت باز شده است. اما به دليل نقش مهم و تأثيرگذار رسانه‌هاي همگاني روي افكار عمومي، بر آن شدم تا هم دِينم را نسبت به زادگاهم ادا كرده باشم و هم به معرفي خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اهالي رسانه اين شهرستان محروم بپردازم و آنان را كه در آگاه كردن و بيداري مردم نقشي انكارناپذير داشته‌اند، به جامعه بشناسانم.
در گام نخست بر آن بودم تا تنها به مطبوعات چاپي بپردازم اما چون تاريخ مطبوعات اين ديار عمري بسيار كوتاه- ولي پُربار- دارد و كتاب كوچكي سامان مي‌يافت، بدين روي، بخش‌هاي معرفي روزنامه‌نگاران، معرفي تارنماها با توجه به ظهور اين نوع جديد و تأثيرگذار رسانه‌ي مجازي، معرفي فروشندگان روزنامه‌ها و ... را به كتاب افزودم.
كتابی که در پیش رو دارید در ده بخش تنظيم شده است.
بخش نخست: موقعیت، آثار تمدن و نهادهاي فرهنگي کوهدشت،
بخش دوم: تاریخچه‌ی مطبوعات در ایران،
بخش سوم: نگاهي به تاریخ مطبوعات محلی لرستان،
بخش چهارم: پیشینه‌ی مطبوعات در کوهدشت،
بخش پنجم: معرفي نشریاتي كه روزنامه‌نگاران كوهدشتي‌ در خارج از اين شهرستان منتشر كرده و يا مي‌كنند،
بخش ششم: ويژه‌نامه‌هاي مطبوعاتي،
بخش هفتم: معرفی روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و عکاسان مطبوعاتی،
بخش هشتم: فروشندگان مطبوعات،
بخش نُهُم: وبلاگ‌نویسان و پايگاه‌هاي خبری
و بخش دهُم: پيوست‌ها (اسناد و تصاوير).
نگارنده ادعا ندارد كه اين اثر خالي از نقص و اشتباه است، بدين روي از صاحب‌نظران و اهل فن انتظار دارد خطاهاي احتمالي اين اثر را گوشزد نمايند تا در چاپ‌هاي بعدي اصلاح گردد.
در پايان بر خود بايسته مي‌دانم تا از دوست ارجمندم جناب آقاي سيّديدالله ستوده مدير فرهيخته‌ي انتشارات شاپورخواست دكتر كيانوش رستميكه چاپ اين اثر را با گشاده‌رويي پذيرفتند، سپاس‌گزاري نمايم.
هم‌چنين از سركار خانم ثريا ساكي كه اُمور رايانه‌اي و صفحه‌آرايي كتاب حاضر را برعهده داشتند، قدرداني مي‌كنم. از دوست روزنامه‌نگارم جناب پرويز گراوند كه يك بار اين اثر را خواندند و نكات خوبي را يادآور شدند نيز سپاس‌گزارم. يزدان بي‌همتا به همه‌ي اين گراميان بختياري و كامگاري دهاد!

كيانوش  رستمي
اسفند 1393
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا