یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

صنایع دستی لرستان نیازمند نگاه ویژه مسوولانصنایع دستی با توجه به ویژگی‌ها و شاخصه‌های آن می‌تواند به عنوان  پیام‌رساني جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی از مردم لرستان در سطح کشور و حتی جهانی نقش ایفا نماید.

سه حوزه‌ي فرهنگ، هنر و صنعت در ذات صنایع دستی نهفته است که اگر ما با تمدن بزرگ خود بتوانیم آن را صیانت و حمایت کنیم، می‌توان صنایع دستی که ریشه در فرهنگ و تمدن مردم لرستان دارد به نمونه‌ي ارزشمندی از صنایع دستی ایران تبدیل كرد.

 اگر صنایع دستی سامان‌دهی و تقویت شوند و سرمایه‌گذاری لازم در مورد تولید آن‌ها نیز صورت گیرد، با صادر کردن آن‌ها به کشورهای هدف می‌توان شاهد افزایش اشتغال در بین مردم لرستان باشیم که به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی می‌کند.

صنایع دستی و سنتی جزیی از فرهنگ ملی ما ایرانیان است و یادگار ارزشمندی از نیاکان ما محسوب می شود که برگرفته از دل هنرمند و عجین شده با ذره‌‌ذره وجودش می‌باشد.

آن‌چه برای همه ما لرستانی‌ها مسلم و مسجل است، غنای میراث کهن فرهنگی و گران‌قدر و موهبت‌های طبیعی و جغرافیایی سرزمین کهن ایران اسلامی است که تحول آن در طول تاریخ برکسی پوشیده نیست.

آثار هنری در طول هزاران سال از گذشته تا آینده‌ همان‌طور که با ما ارتباط برقرار می‌کند با آیندگان نیز ارتباط برقرار می‌کند و هر روز بیشتر صیقل می‌خورد و آینه و از منعکس کننده روح پاک درون هنرمند می‌شود.

لرستان استانی است که از قومیت‌های گوناگون تشکیل شده و هر قوم، فرهنگی مخصوص به خود دارد که در طول سالیان سال به گونه‌ای خاص شکل گرفته است و ماهیت آن قوم را مشخص بخشیده است. تعلق افراد به فرهنگ قوم خود سبب پایداری و تکوین آن در طول تاریخ شده زیرا هر قومی دارای ادبیات، موسیقی، پوشاک و آداب و رسوم خاصی شد.

در استان لرستان هر گوشه و کناری نشان از فرهنگی جذاب و متفاوت دارد. زیرا ایل ها و طوایف در طی سالیان گذشته نقش خاصی از خود در یادها به جای گذاشته‌اند.

در راستای معرفی و توانمندسازی صنایع دستی لرستان می‌توان با ایجاد شرکت‌ها و بازارچه‌ها، اقدامات مهمی در این حوزه صورت پذیرد. ضمن این که با شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این منبع ارزشمند بتوان به بستر مناسبی جهت توسعه و ارتقاء صنایع دستی در استان لرستان دست یابیم.

در شرایط کنونی جامعه که مسأله بیکاری و ایجاد اشتغال همراه با افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی مهم‌ترین دغدغه مسوولین و را تشکیل می‌دهد، توجه به صنایع دستی و اهمیت دادن به آن به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن بیش از بیش مورد اهمیت قرار داده است، زیرا صنایع دستی علاوه بر جاذبه‌های هنری و فرهنگی و سهولت آموزش و فراگیری آن از کم‌ترین هزینه سرانه آموزش برای ایجاد فرصت شغلی در میان بحث‌های مختلف فعالیت‌های صنعتی برخوردار است.

اما در این راه موانع و مشکلاتی نظیر عدم حضور بخش غیردولتی نیرومند در صنایع دستی، ضعف بنیه مالی صنعت‌گران که غالباً افرادی فقیر و عمدتاً روستایی هستند، بالا بودن سود تسهیلات بانکی، کمبود کارگاه‌های مدرن و مجهز، مشکلات بیمه‌ای و غیره وجود دارد که می‌طلبد مسوولان برای کاهش مشکلات این حوزه راه‌کارهای نوینی را اتخاذ کنند.

در بسیاری از صنایع دستی از جمله گلیم، سفال، معرق، قلم‌کاری، سرامیک، ورشوسازی، قلم‌زنی، گبه، خاتم‌سازی، منبت‌کاری، رومیزی، کاشی‌سازی، فعالیت خوبی در تولید، اشتغال و صادرت داشته‌اند؛ که اگر حمایت‌های دولتی نظیر انتخاب مدیران تخصصی کار‌آزموده و آینده‌نگر در دستگاه‌های مربوطه، تقویت بنیه مالی صنعت‌گران از طریق شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با استفاده از تسهیلات و امکانات موجود کشور، برگزاری کمیته‌های هم‌فکری با حضور اساتید، کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه، احیاء رشته‌های اصلی و بومی، برپایی نمایشگاه ‌های 100 درصد تخصصی در کنار آثار تاریخی پر بازدید، آموزش صنایع دستی در تمامی شهرستان‌های استان با استفاده از مربیان باتجربه، ارتباطات گسترده و وسیع با مراکز صنایع دستی در سراسر دنیا، سامان‌دهی صنعت‌گران صنایع دستی در قالب تشکل‌های تعاونی، تقویت انجمن صنعت‌گران صنایع دستی و تبلیغات در رسانه‌های داخلی و خارجی، برای کار‌آفرینان این حوزه صورت گیرد، می‌توان به شکوفایی اشتغال و افزایش تولیدات در این حوزه امیدوار بود.

از سیاست دولت فعال کردن بخش خصوصی و حمایت از صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی است.

از این رو کار‌آفرینان حوزه صنایع‌دستی نیزباید به فروش مناسب تولیدات هنرمندان نیز فکر کنند و از همین رو انتظار می‌رود تولیدات هنرمندان متناسب با ذائقه و سلایق گردشگران باشد تا شاهد احیای دوباره رشته‌های صنایع‌دستی در لرستان باشیم.

ایجاد شغل‎های کاذب، قاچاق مواد مخدر، نزاع و درگیری گسترش دلالی، سرقت، اعتیاد، کلاه‎برداری، افزایش شرکت‎های هرمی و برخی اعمال مجرمانه ریز و درشت دیگر، ماحصل گسترش بیکاری در جامعه هستند که با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده و ورود دولت می‌توان با ایجاد اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف به کاهش آن‌ها کمک کرد.

در این راه باید تمام دستگاه‌های اجرایی لرستان در زمینه‌های کاری خود فعال شوند و مدیران آن‌ها باید دغدغه اشتغال‌زایی داشته باشند تا بتوان جامعه سالم و با نشاطی داشته باشیم.

خدیجه بداق- پایگاه خبری سفير افلاك

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا