یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برچ شمشیر علی (ع) تحقیق و تالیف: محسن حیدری- یافته

در نخستین نگاه مهم‎ترین چیزی که خواننده را به خود جلب می‎کند، جلد این کتاب است.

نویسنده با نگاهی تیزبین و ژرف سعی نموده که پهنای جغرافیایی و تاریخی سکونت‎گاه لرهای بختیاری را در ابعاد زمان و مکان نشان دهد.

تصویر جلد روی کتاب با عکسی از سی و سه پل در استان اصفهان که به رودخانه زاینده رود اشاره دارد شروع می‎شود و تصاویر دیگر روی جلد به استان‎های لرستان، چهارمحال بختیاری و خوزستان اشاره می‎کند و تصویر میانی روی جلد، مردی را که پوشش بختیاری و پرچم مقدس ایران را دردست دارد و سوار بر اسب است نشان می‎دهد.

اسب در این‎جا نشان دهنده‎ی عمق بینش و درک نویسنده است که به شکلی مجازی نشان دهنده این نکته است که این سرزمین‎ها جز قلمرو ایل بختیاری بوده و هست و در نهایت می‎توان گفت تصاویر روی جلد نماد زندگی مادی لرهای بختیاری است و تصاویر پشت جلد نشان دهنده زیارت‎گاه‎ها و امام‎زادگانی است که در سرتاسر مناطق بختیاری‎نشین جای گرفته‎اند که باز از امامزاده «حسن‎علی مهزیار دورکی» در فریدن استان اصفهان شروع شده و به فرزند ایشان علی‎بن‎مهزیار که در استان خوزستان قرار دارد ختم می‎شود و سایر تصاویر امام‎زادگانی را نشان می‎دهد که در استان‎های مذکور در سطور بالا قرار دارند و در میان تصاویری که در پشت جلد قرار دارند تصویر یک بردشیر (شیر سنگی) خودنمایی می‎کند که این تصویر همراه با تصاویر دیگر نشان دهنده بعد معنوی زندگی لرهای بختیاری است و اگر این تصاویر را در کنار هم قرار دهیم نشان‎دهنده شکل زیگورات خواهند بود که بیان‎گر ریشه کهن و ایلامی لرهای بختیاری است.

 

این کتاب حاصل گفتگوی نویسنده با روحانیون لرزبانی است که در پهنه‎ی جغرافیایی سرزمین‎های لرنشین به کار تبلیغ دین و تشویق مردم لر به ولایت‎مداری و حب اهل مشغولند.

مقدمه‎ی کتاب زمینه‎های فرهنگی و دینی لرهای بختیاری را به تصویر می‎کشد و حب ولایی و ولایت‎مداری آنها را نشان می‎دهد و به این نکته اشاره دارد که بختیاری‎ها تنها ایلی هستند که تماما شیعه دوازده امامی و پیرو اهل بیت می‎باشند و سابقه تمدنی کهنی دارند که به دوران ایلامی بازمی‎گردد.

تمامی روحانیون لرزبانی که نویسنده با آنها به گفتگو نشسته است بر ولایت‎مداری و حب اهل بیت در میان بختیاری‎ها تاکید کرده‎اند و از صفای باطنی و ساده زیستی لرهای بختیاری و این‎که آنها در طول اعصار و قرون متمادی ملجا و پناهگاهی برای فرزندان ائمه اطهار بوده‎اند سخن‎ها گفته‎اند و بیشتر آن‎ها به نوعی خواستار نوحه سرایی به زبان لری و توجه به گویش لری بختیاری در مراسم عزاداری بوده‎اند.

با اینکه این کتاب حجم اندکی دارد اما تفسیر نوشته‎ها و تصاویر این کتاب خود چند کتاب مجزا خواهد شد و نویسنده با تیزهوشی و کمال فراست همه این نکات را در این کتاب گنجانده است.

 

شناسنامه کتاب:

 

برچ شمشیر علی (ع)   /   تحقیق و تالیف: محسن حیدری

با مقدمه آیت الله موسوی جزایری

شمارگان: 2000 نسخه

تاریخ نشر: بهار 1388

قیمت: 2000 تومان

محمد عبدالله پور / اردیبهشت 93

برچ شمشیر علی (ع) تحقیق و تالیف: محسن حیدری - یافته

توضیح: در چاپ سوم این کتاب، تغییراتی در قطع و تعداد صفحات آن ایجاد شده است. در حالی که چاپ اول و دوم این کتاب در ۹۶ صفحه وزیری به علاقمندان ارائه شده بود، چاپ سوم این اثر با طرح جلد جدید و در ۱۲۸ صفحه رقعی با قیمت ۶ هزار تومان روانه بازار شده است.

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا