یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پيامك قوميتي ممنوع - يافته

به‎محض خطور اسم یک قوم در ذهن انسان ایرانی به طور ناخودآگاه واژه‎های جوک به ذهن متبادر می‎شود، آیا این یکی از مسائل فرهنگی و اجتماعی کنونی جامعه ما نیست؟

 

پیشینه تمدنی و فرهنگی ایران ریشه در تاریخ زندگی اجتماعی مردم اقوام مختلف ترک، کرد، لر، فارس، گیلکی و بلوچ و ... دارد. هر کدام از این اقوام سهم مهمی در پیشرفت و اعتلای فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله ایران داشته‎اند.

ایران در دوران معاصر تجربه گذار از دنیای سنتی  که با نظام اجتماعی قومی و قبیله‎ای شناخته می‎شود به دوران مدرن زندگی شهری را داشته، اگرچه این دوران گذار هنوز به پایان نرسیده است. در فرایند گذار هویت اقوام و اجتماعات محلی و مکانی تغییرات و دگرگونی­های زیادی را تجربه نموده­اند.

در تعاملات اجتماعی هنوز یکی از اولین سوالات شناخت هویتی افراد، سوال از قومیت است. هویت قومی هر فرد در بردارنده سایر هویت‎ها همچون زبان، فرهنگ، جغرافیای وطنی و سرزمینی، باروها و اعتقادات، تعلقات محلی و قومی، اصل و نسب و حتی ویژگی‎های شخصیتی افراد است. قومیت هر فرد یکی از مهمترین ویژگی‎های فرهنگی است که افراد و شخصیت‎ها را در برابر دیگران معرفی و به لحاظ اجتماعی ارزش‎گذاری می‎کند. افراد در ذهن خود با مقایسه و طبقه‎بندی اجتماعی و فرهنگی اقوام به راحتی نسبت به دیگران قضاوت می‎کنند. افراد بسیار کمی هستند که در جامعه مرز جهانبینی آنها انسانیت باشد.

به زبان ساده در تعاملات اجتماعی روزمره، دیگران را فارغ از هویت قومی، زبانی، جغرافیایی و نژادی به عنوان انسان نگاه کنند نه اینکه از کدام تیره و تبار است! علیرغم تجربه توسعه اجتماعی اقوام مختلف کشور هنوز نگاه­های تحقیر آمیز نسبت به فرهنگ برخی اقوام وجود دارد. در بین اقوام کشور یک نوع خودمحوری و فرهنگ محوری وجود دارد و هر کس قومیت خود را برتر از دیگران می‎بیند. حتی ممکن است نگاه‎های تحقیر آمیز به اقوام دیگر داشته باشد. بخشی از این نگاه‎های تحقیر آمیز در پیامک‎ها و دنیای مجازی در حجم بسیار وسیعی بازنمود یافته است.

البته وجود دیدگاه‎ها منفی نسبت به هویت برخی اقوام همچون اقوام لر، ترک و شمالی‎ها به مسائلی از قبیل دلایل تاریخی - سیاسی، توسعه و بحران هویتی، ضعف خودآگاهی و ویژگی‎های شخصیتی افراد برمی‎گردد. در اینجا مجال نیست که به همه این مؤلفه‎ها به طور مبسوط بپردازیم؛ اما می‎توانیم با رویکرد جامعه‎شناسی اشاره‎ای کوتاه به آنها داشته باشیم.

دلایل تاریخی – سیاسی: طی دهه گذشته و تاکنون بیشترین هجمه تولید و انتشار جوک‎ها و لطیفه‎های توهین‎آمیز مربوط به اقوامی است که در اواخر قرن گذشته و ابتدای قرن حاضر مهمترین جنبش‎های اجتماعی و انقلابات دهقانی را داشته‎اند و در کشور اقتدار سیاسی، اجتماعی، نظامی و اقتصادی زیادی داشته‎اند.

کافی است تاریخ معاصر ایران را ورق بزنیم و با بزرگ‎مردانی همچون سردار اسد بختیاری، میرزا کوچک‎خان جنگلی، ستارخان و باقرخان و شیخ محمد خیابانی برمی‎خوریم که با جنبش‎های اجتماعی توانسته‎اند حکومت دیکتاتورها را به زانو درآورند. البته نمی‎توان به نقش دسیسه‎های کشورهای بیگانه همچون انگلیس برای از بین بردن اتحاد و همدلی اقوام مختلف ایرانی ترک و لر و کرد و فارس و بلوچ و ... با ایجاد اختلافات قومی و قبیله‎ای و مذهبی (شیعه و سنی) سعی در تضعیف اقتدار وحدت ملی ایرانیان داشته‎اند. حتی حکومت‎ها معاصر با خشونت تمام زندگی اجتماعی مردم ایران را دچار فروپاشی و اضمحلال نموده‎اند. نمونه بارز آن اسکان اجباری عشایر کشور که با کشتن رؤسای قبایل، به آتش کشیدن سیاه‎چادرهایشان فرهنگ زندگی کوچ نشینی را با پیشینه چند هزار سالهاش نابود می­کند. در دروان رضاخان زندگی عشایری نماد توسعه‎نیافتگی و بی‎فرهنگی قلمداد می‎گردد و کشتن مردم عشایر و سوزاندن سرپناه آنان نماد توسعه و تجدد!

اما اکنون به شکلی نرم، مدوام، آرام آرام مخدوش شدن هویت اقوام ایرانی در قالبی طنز گونه و مضحکه‎آمیز در جریان است. ملت ایران بدون وجود این اقوام موجودیت نخواهد داشت. هیچ برنامه­ای برای فرهنگ‎سازی و مبارزه با جریان­های پیامکی توهین آمیز عیله اقوام اصیل ایرانی اندیشیده نمی­شود!

بحران هویتی: به محض خطور اسم یک قوم در ذهن انسان ایرانی به طور ناخودآگاه واژه­های جوک به ذهن متبادر می‎شود. آیا این یکی از مسائل فرهنگی و اجتماعی کنونی جامعه ما نسیت. همه اقوام ایرانی در پیشرفت تمدن و فرهنگ ایران سهم خود را داشته‎اند. وقتی گذشته باستانی، تاریخی و تمدنی قوم لر را خیلی کوتاه مرور می‎کنیم هر هزاره و سده‎اش از پیشرفت‎های تمدنی و فرهنگی و اقتدار مردم این قوم حکایت دارد. هنوز اولین نقاشی‎های صخره‎های جهان در غارهای میرملاس و هومیان کوهدشت با مردم جهان حرف می‎زنند که قدمتی 13 هزار ساله دارند. دانش باستان‎شناسی به ما می‎گوید که اولین مرحله اهلی کردن حیوانات، اختراع چرخ ارابه، سفال، خانه‎سازی و ... در زاگرس زادگاه این قوم صورت گرفته است. دوران اقتدار حکومت اقوام لولوبی و کاسی که هنوز اسم خدایانشان ‎ خدای کاشی بر رودخانه کشکان و شهر کاشان جاری است. هزاره اول قبل از میلاد سرزمین قوم لر (لرستان) را عصر مفرغ می‎شناسند. شهرها و تپه‎های باستانی در نقاط مختلف این سرزمین از خوزستان تا نهاوند نیز حکایت از پیشرفت‎ها معماری و شهرنشینی داشته است. وجود 16 پل تاریخی از پل شکسته تا پل گاومیشان بیانگر نقش پل ارتباطی بین فرهنگ‎ها و تمدن‎ها بوده است.

اما این ذخیره تمدنی فرهنگی افتخار مردم لر نیست. بلکه افتخار لر این است که در ارتباط با سایر اقوام ایرانی روحیه و فرهنگ انسان‎دوستی، همدلی، برادری و مهمان‎نوازی را تاکنون حفظ کرده‎اند. با این وجود هنوز نتوانسته‎ایم هویت واقعی قومیت خودمان که بر اصول انسانیت و انسان دوستی متکی است را به دیگران معرفی کنیم. بجای معرفی این مؤلفه­های فرهنگی و انسانی خود مسائل پیش و پا افتاده که در هر فرهنگی وجود دارد را بزرگ‎نمایی می‎کنیم و با استفاده از وسایل ارتباطی همچون تلفن همراه برای دوستان، خانواده، اقوام، هم‎کلاسی و همکاران خود ارسال می‎کنیم غافل از اینکه با این شیوه داریم فرهنگ و هویت قومی خود را به دیگران معرفی می‎کنیم. درک عمیق از اصطلاحات، مفاهیم، واژه‎ها، لطیفه‎ها و جوک‎ها لری برای ما معنایی دارد بسیار متفاوت از معنایی است که سایر اقوام و گروه‎های اجتماعی دریافت می‎کنند. بخش زیادی از این لطیفه‎ها و جوک‎های مضحکه آمیز و موهن توسط مردم همین قوم تولید و انتشار می‎یابد.

توسعه و ورود به دنیای مدرن: ورود اجتماعات روستایی و شهری اقوم لر زبان با نظام اجتماعی قومی و قبیله­ای خود به دنیای مدرن طی چند دهه گذشته، موجب دور شدن نسل‎های جوان از فرهنگ چندین هزار ساله پدران خود شده است. در واقع نسل‎های جوان‎تر هنوز هویت‎های فرهنگی و قومی خود را به درستی نمی‎شناسند و تا حدی بیگانه از تاریخ زندگی اجتماعی گذشتگان خود هستند. به گونه‎ای که امروزه در فرایند جامعه‎پذیری الگوهای سبک زندگی، فرهنگ مصرف، انتخاب همسر، نوع پوشش، روابط اجتماعی، هنر و معماری و حتی زبان... را از طریق نهادهای رسمی دولت همچون آموزش و پرورش، رسانه‎های جمعی (روزنامه‎ها، کتاب، تلویزیون و ... تجربه می­کنند. تجربه زندگی مدرن با الگوهای فرهنگی که مملو از تضادهای اجتماعی است موجب بروز بحران‎های هویتی به ویژه برای نسل‎های جوانتر شده است. بحران‎های هویتی زمینه اجتماعی و فکری برای شکل‎گیری باورهای منفی نسبت به هویت قومی خودمان (قوم لر) ایجاد می‎نماید. بخش زیادی از جوک‎ها و لطیفه‎های انتشار یافته نسبت به این قوم با مضمون مشکلات هوشی، خلاقیت و ابتکار مردم این قوم است در حالی‎که امروزه جوانان همین قوم لر که در استان‎های مختلفی از جمله لرستان، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بخشی از همدان زندگی می‎کنند، به لحاظ پیشرفت­های علمی، اختراعات، رشته­های ورزشی در سطح ملی و بین­المللی زبانزد عام و خاص هستند. اختراعات و پیشرفت‎های تمدنی و فرهنگی گذشته از موسیقی، هنر، آیین‎ها و گرفته تا صنایع، معماری، شهرسازی همه نشان از هوش و خلاقیت فردی و اجتماعی این قوم حکایت دارد. جای تأسف است که بیشترین جوک‎ها و لطیفه‎ها با مضامین هوش و خلاقیت فردی و اجتماعی به شکلی مبتذل و غیر انسانی تولید و انتشار می‎یابد. ویژگی‎های شخصیتی مردم این قوم از جمله روحیه شوخ­طبی و طنازی و شادی‎های اجتماعی درون گفتمانی مردم این قوم نیز به عمیق‎تر شدن و گستره انتشار این لطیفه‎ها در دنیای ارتباطی رسانه تلفن همراه یاری می‎رساند. برای سایر اقوام این روحیه شوخ­طبی و طنازی نه تنها قابل درک نیست بلکه به عنوان یک مؤلفه­ای اجتماعی و هویتی مخدوش قابل درک و استنباط است که حتی برای مردم این قوم ممکن است این باور درست باشد که مردم نسبت به هویت قومی خود بیگانه و غریبه هستند. در حالی که به همین سادگی نمی‎توان جوک‎ها و لطیفه‎های سایر اقوام را رودر روی آن به زبان آورد. چه بسا موجب تنش اجتماعی در فضای ارتباطی گردد.

چه کنیم؟...

هنگام خواندن جوک‎ها و لطیفه لری برای دیگران تلفن همراه ما نمی‎دانیم در حال معرفی هویت فرهنگی و شخصیتی قوم خود هستیم. بی‎توجه جوک‎ها را می‎خوانیم و می‎خندیم و در انتهای خندهایمان در مقابل دیگران آهی سرد بر سینه‎مان جاری‎ می‎شود. این آه سرد ناشی از خودآگاهی نسبت به اشتباه بودن این رفتار  یعنی تولید و انتشار جوک‎های بسیار موهن نسبت به قومیت خودمان است. حتی همان لحظه این پیام را رد گوشی خودمان حذف می­کنیم و با خود نجوا می‎نشنیم و می‎گویم: ای کاش این پیام‎های توهین‎آمیز نسبت به فرهنگ خود، خانواده و قومیت و تاریخ گذشته‎مان ساخته و انتشار نمی‎یافتند.

 

در نهایت به عنوان یک شهروند لر زبان و پژوهشگر اجتماعی بومی، به همه همزبانان عزیزم می‎گویم: در راستای حفظ کرامت انسانی اقوام و معرفی هویت واقعی خودمان در ارتباط با سایر فرهنگ‎ها و اقوام همه هم‎پیمان شویم از همین امروز پیامک‎های توهین‎آمیز علیه اقوام عزیز ایران به ویژه قوم لر را در دستگاه تلفن خود حذف کنیم و برای برادر و خواهر و دوست، همکار و همسایه و ... ارسال نکنیم.

 

منبع: نشریه فرهنگی و اجتماعی لور: اردشیر بهرامی (کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تهران)

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا