یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 

کتابخانه‎ها یکی از مهم‌ترین مکان‎های مطالعه هستند که مدام بر گسترش آن‌ها در کشور تأکید می‎شود اما در لرستان به‎سبب مشکل‎های موجود نه‎تنها خبری از گسترش نیست بلکه در برخی مواقع، مکان یار مهربان نیز تخریب شده است.

به گزارش یافته به نقل از ایسنا، سرانه‌ی فضای کتابخانه‎ای در لرستان نامطلوب است و این استان با داشتن 56 باب کتابخانه در جایگاه 24 کشور قرار دارد.

هم‎اکنون میزان سرانه‌ی فضای کتابخانه در لرستان 86 صدم مترمربع برای 100 نفر است به طوری‎که در زمینه فضای کتابخانه‎ای لرستان در جایگاه 26 کشور قرار گرفته است.

این در حالی است که میزان سرانه‌ی فضای کتابخانه در کشور، 8 متر برای هر 100 نفر است و با یک حساب سرانگشتی، لرستان بیش از 7 متر با میانگین کشوری فاصله دارد.

مدیرکل امور کتابخانه‎های عمومی لرستان نیز دل ‎خوشی از برخی مسئولان قدیم و جدید ندارد و به‎نوعی آنها را مقصر وضعیت موجود کتابخانه‎ها می‎داند.

"تیمور احمدوند" می‌گوید: «برابر قانون نیم درصد از درآمد‎ شهرداری‎های استان باید به حساب انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی واریز شود و شهرداری تعهد دارد یک سری امور فرهنگی برای مردم اجرا کند که در استان ما این امور به چیزهایی غیر از کتابخانه تعلق می‎گیرد!»

وی ادامه داد: «شهرداری‎های استان بیش از 2 میلیارد تومان به کتابخانه‎ها بدهکار هستند و با این شرایط به بهبود سرانه فضای کتابخانه در آینده نزدیک خوش‌بین نیستیم.»

اواسط آبان‎ماه لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مصوبه دولت احمدی‌نژاد مبنی بر «کسر حداقل نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها و واریز آن به حساب انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر مربوط» را مغایر قانون اعلام کرد.» با این حال نمی‎دانیم تکلیف طلب کتابخانه‎های استان از شهرداری‎ها چه می‎شود.

مجسمه بهتر است یا کتابخانه؟!

احمدوند با اشاره به هزینه‎های شهرداری مرکز لرستان، تصریح کرد: «مدام شاهد هزینه در امور غیرضروری فرهنگی هستیم و این در حالیست که به کتابخانه‎ها کمک نمی‎شود. مخالف زیباسازی و مبلمان شهری نیستیم اما وقتی جایی برای مطالعه وجود ندارد، چه باید کرد!»

مدیرکل امور کتابخانه‎های عمومی لرستان اضافه کرد: «در اینجا یک سوال پیش می‎آید؛ مجسمه بهتر است یا کتابخانه؟! چون در امور دیگر فرهنگی شهرداری‎های استان هزینه می‎کنند، دیگر پول به کتابخانه‎ها نمی‎دهند.»

کتابخانههای در دست ساخت استان، نصفه و نیمهاند

وی با اشاره به این که کتابخانه مرکزی لرستان بیش از یک میلیارد برای احداث نیاز دارد، یادآور شد: «در زمان دولت دهم با حدود 400- 500 میلیون تومان این کتابخانه به بهره‎برداری می‎رسید که آن زمان شهرداری 700 میلیون تومان به ما بدهکار بود و با آن پول به‎راحتی کتابخانه مرکزی به بهره‎برداری می‎رسید.»

احمدوند خاطرنشان کرد: «احداث این کتابخانه 12 سال پیش شروع شده و در دولت‎های نهم و دهم نیز 8 پروژه جدید کلنگ‎زنی شد که همه نصفه و نیمه باقی مانده‎اند. بهتر بود به‎جای این پروژه‎ها، احداث دو، سه کتابخانه در دستور کار قرار می‎گرفت تا نتیجه بهتری حصول شود و زودتر به بهره‎برداری برسند.»

وی بیان کرد: «اگر این پروژه‎ها به بهره‎برداری برسند سرانه فضای کتابخانه‎ای در لرستان به 1.79 مترمربع می‎رسد.»

با روشهای سنتی نمیشود کتابخانهها را اداره کرد

مدیرکل امور کتابخانه‎های عمومی لرستان با ابراز نارضایتی از وضعیت موجود کتابخانه‎های استان، تأکید کرد: «سرانه فضای مطالعه در استان خیلی پایین و وضعیت کتابخانه‎ها قرمز است!»

احمدوند با بیان این که دیگر با روش‎های سنتی کتابخانه‎ها قابل اداره نیستند، ادامه داد: «باید برنامه‎های جدید پیاده شوند و در همین راستا دست به دامن خیّرین شده‎ایم و امید می‎رود خیّرین کتابخانه‎ساز دست ما را بگیرند.»

وی در پایان گفت: «اولین جشنواره خیرین کتابخانه‎ساز لرستان پنجم اسفند سال‎جاری در خرم‎آباد برگزار می‎شود.»

بدیهی است، مکان یار مهربان در لرستان وضعیت خوبی ندارد و امور کتابخانه‎ها توجه بیشتری را می‎طلبد. توسعه فضای مطالعه نقشی موثر در ارتقای فرهنگ مطالعه دارد و توسعه کتابخانه‎ها می‎تواند به سرانه کم مطالعه در استان کمک شایانی کند.

در آخر کلام جدید یار مهربان؛

"من یار مهربانم، با آنکه بیمکانم"

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا