یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جشنواره رشد - لرستان- يافته‌چهل و سومین جشنواره فیلم رشد هفته قبل به پايان رسيد، اما شاید بسیاری ندانند که در 14 دوره نخست این جشنواره که قبل از انقلاب برگزار شده است، همواره تندیسی برگرفته از "آثار تاریخی لرستان با قدمت ۱۲۰۰ ساله" که در "حوالی شهرستان دلفان" کشف گردیده بود، نماد اصلی جشنواره بوده و به برگزیدگان این جشنواره بین‌المللی اهداء می‌شده است!

به منظور روشن‌گري بيش‌تر در اين زمينه و برای یافتن تصویری از این تندیس طي روزهای گذشته به وزارت "آموزش و پرورش" و موزه "ایران باستان" مراجعه کردم ولی متاسفانه نمونه آن را نیافتم.  لذا از ساير دوستان لرستان‌پژوه درخواست می‌کنم برای یافتن نمونه این تندیس که بخشی از تاریخ فرهنگ کشور و نشانه‌ای از تاریخ باشکوه لرستان است، نگارنده را یاری فرمایند.

 مطلب زیر نیز در همین باره در وب‌سایت رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد انتشار یافته است:

جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های آموزشی رشد نخستین بار در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی (۱۹۶۳ میلادی) توسط ادارۀ فعالیت‌های سمعی و بصری وزارت آموزش و پرورش، در تهران برگزار گردید.

نام رسمی این جشنواره در ابتدا «فستیوال بین‌المللی فیلم‌های آموزنده» بود، اما پس از 5 دوره برگزاری، واژۀ «جشنواره» برای نخستین بار در زبان فارسی برای نامیدن این رویداد به کار گرفته شد و بدین ترتیب نام جشنواره در دورۀ ششم، در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی (۱۹۶۹ میلادی)، به «جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های آموزشی» تغییر نام یافت.

نماد جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

با آغاز كار جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی رشد در سال ۱۳۴۲، انتخاب و اهدای جایزه‌ای منحصر بفرد برای اولین جشنواره فیلم در ایران در این زمینه امری الزامی بود. بنابراین پیكره‌ای زیبا و كوچك با قدمتی ۱۲۰۰ ساله نتیجه جستجو و تلاش فراوان باستان‌شناسان در موزه ایران باستان بود. پیكره‌ای كه در حفاری از تپه‌ای(!) با نام دلفان در استان لرستان به دست آمده بود.

برای تبدیل این پیكره به تندیس و نماد جشنواره، هنرمندان با ذوق ایرانی آن را به پیكره‌ای با رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی با پایه‌های مرمری درآوردند. نمادی از ایران و تمدن غنی آن كه به صورت مداوم در 14 دوره نخستین جشنواره‌های بین‌المللی رشد به فیلم‌های برگزیده اعطا می‌گشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی رشد در 3 رنگ طلا، نقره و برنزه در قالب گل لاله عنوان نمادی از جشنواره و برگرفته از خون پاك شهدا، كتاب باز نشانه تعلیم و تربیت و دو دست زیر آن، نشانگر حمایت از امر آموزش و پرورش- علم و دانش و در نهایت پرفراژ فیلم نمادی از فیلم و فعالیت اصلی جشنواره كه همان حضور فیلم‌های آموزشی، فرهنگی و هنری است انتخاب گشت كه در هر دوره به برندگان هر رشته طی مراسمی خاص اهدا می‌گردد.

ساسان والي‌زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا