یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماينده مردم كوهدشت و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، آموزش صحیح قضات را مهم‌ترین عامل کاهش اطاله دادرسی در کشور خواند.

به گزارش يافته، الهیار ملکشاهی در مورد دلایل اطاله دادرسی در دادگاه‌های کشور، تصریح کرد: دادن آموزش‌های لازم به قضات در زمینه رسیدگی به پرونده‌های قضایی به‌شکل دقیق و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در زمینه کاهش روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی راه‌گشا باشد.

نماینده مردم  کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در روند رسیدگی باید قضات بتوانند با اولین دستوری که روی پرونده صادر می‌کنند، جمیع مقتضیات پرونده را در نظر بگیرند که در این‌ صورت روند رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه‌تر خواهد شد اما اگر قاضی در یک جلسه از دادگاه حکمی صادر کند و در جلسه بعدی حکمی دیگر، طبیعی است که این تناقض در تصمیم‌گیری، پرونده را دچار اطاله دادرسی خواهد کرد.

ملکشاهی با بیان این که در رسیدگی به پرونده‌های قضایی تعیین زمان برای رسیدگی امری غیرحرفه‌ای است، گفت: هر پرونده قضایی مقتضییات خود را داراست و نمی‌توان برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی زمان استاندارد تعریف کرد، چرا که یک پرونده به ظاهر کم حجم ممکن است به دلیل شرایط پیش‌رو در زمینه رسیدگی زمان زیادی را قاضی بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها را بسیار بالا خواند و افزود: با توجه به ورودی بالای پرونده‌های قضایی به دادگاه‌ها و عده و عُده‌‌ای که دستگاه قضایی داراست، روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی روند مطلوبی است و حتی در بعضی از استان‌ها آمار ارجاع پرونده به قاضی به‌روز است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تشکیل شوراهای حل اختلاف تا حدود زیادی توانسته‌است به کمک کاهش ورودی پرونده‌های قضایی‌ها به دادگاه‌ها و کاهش اطاله دادرسی شود.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا