مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به این که شهرهای لرستان از نظر جمعیت به 4 دسته تقسیم شده‌اند، اظهار داشت: شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر، ۲۵ تا ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر و بالای ۲۰۰ هزار نفر دسته‌بندی شهرهای شهرهاي لرستان به 4 دسته و ناحيه تقسيم شدند/ تشكيل كميته منظر شهري در استانلرستان هستند.
به گزارش روابط عمومی راه و شهرسازی استان لرستان، شهرام ملکی در جلسه شهرداران و روسای شوراهای شهرهای استان با بیان این که ۱۶ نقطه شهری لرستان جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر را دارد، تصریح کرد: این شهرها ۶۴ درصد کل نقاط شهری و ۴.۳ درصد جمعیت شهری را شامل می‌شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به این که 7 نقطه شهری استان جمعیت بین ۲۵ تا ۱۰۰ هزار نفر را دارد، گفت: این میزان ۲۸ درصد کل نقاط شهری و ۴۱ درصد جمعیت شهری استان را شامل می‌شود.
مهندس ملکی با بیان این که شهر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در استان وجود ندارد، تصریح کرد: شهرهای خرم‌آباد و بروجرد در دسته شهرهای با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت قرار دارند.
وی افزود: این شهرها 8 درصد کل نقاط شهری و ۵۴.۷ درصد کل جمعیت شهری را شامل می‌‌شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به این که برای تهیه طرح‌های تفصیلی شش شهر استان پی‌گیری صورت گرفته است، اظهار داشت: این طرح‌ها نیازمند به اعتبار بوده و لازم است در این رابطه به شهرداری‌ها کمک شود.
ملکی با بیان این که طرح‌های جامع ناحیه‌ای برای شهرهای استان تهیه شده است، تصریح کرد: در این رابطه شهرهای لرستان به 4 ناحیه تقسیم شده‌اند که طرح‌های مربوط به دو ناحیه تصویب و ابلاغ شده‌اند.
وی افزود: طرح‌های جامع ناحیه‌ای دو ناحیه دیگر که شامل شهرهای خرم‌آباد، پلدختر و کوهدشت می‌شود هنوز کامل نشده و در دفتر برنامه‌ریزی شهری درحال پی‌گیری هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به این که در رابطه با کمیسیون ماده ۵ تعداد ۳۳ جلسه برگزار شده است، گفت: تعداد ۵۲۴ پرونده به این کمیسیون ارجاع شده که ۲۹۱ مورد آن بنا به دلایل قانونی بررسی شده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به این که هزار و ۱۳۲ هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد، اظهار داشت: در این رابطه برای تعداد ۹ شهر طرح تفصیلی تهیه شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با بیان این که وسعت سکونت‌گاه‌های غیررسمی در استان ۵۳۱ هکتار است، تصریح کرد: طرح‌های مربوط به ۲۲ محله در این رابطه تهیه شده که ۵ محله در اولویت کاری قرار دارند.
ملکی یادآور شد: کمیته سیما و منظر شهری نیز در استان تشکیل شده است.