اخیراً کلیپی از جناب دکتر ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و در مقام استاد معارف اسلامی در توجیه عدم لزوم شفافیت نمایندگان مجلس منتشر شد که بیان داشته‌اند؛ "حتی خدا هم با مردم شفاف مطلق نیست، پیامبر، ائمه و قرآن هم با مردم شفاف نبوده‌اند..."
باید عرض کنم، شفاف نبودن مطلق خداوند، پیامبر، ائمه و قرآن درست است، ولی قیاس آن با موضوع نمایندگی یک قیاس مع‌الفارق است. چرا که آنان به نمایندگی از کسی عمل نمی‌کنند، آنان حاکمند، نه نماینده، حکمرانی دارند نه نمایندگی، و تفاوت این دو بسیار است.
نماینده، منتخب مردم است و در جایگاهی پایین‌تر از آنان قرار دارد، و لازم است با مطلق شفافیت حساب نمایندگی را به موکلین پس بدهد.
بعبارت دیگر این مردم هستند که شخص را در جایگاه نمایندگی قرار می‌دهند پس باید شفاف عمل کند و چیزی از آن‌ها مخفی نکند. بلکه در نهایت شفافیت عمل کرده و گزارش کار بدهد، همانطور که وظایف قانونی نمایندگی این را می‌گوید.
هرچند عرض کردم قیاس این دو جایگاه قیاسی مع الفارق است، اما اگر بنابر قیاس هم باشد، باید استاندار و فرماندار را در این جایگاه قرار داد! این دو بواسطه حکمرانی حکومت اسلامی و قدرتی که از این طریق به آن‌ها رسیده، می‌شود گفت همانطور که خدا، پیامبر، ائمه و قرآن برای هر آنچه که موجب بهروزی و سعادت دنیوی و اخروی انسانهاست، شفاف مطلق نبوده‌اند، لذا در این حد از حاکمیت، استاندار و فرماندار بعنوان حکمران حکومت اسلامی و در راستای اعمال حاکمیت، می‌توانند شفاف مطلق نباشند!
ولی در جایگاه نمایندگی که مردم شأن و جایگاه بالاتر از نماینده داشته و اصالت دارند و اینکه جایگاه نمایندگی حکمروایی است نه حکمرانی، این موضوع قابل پذیرش نیست.

یونس امرائی
 
 
توضیح: یونس امرایی عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد و  رئیس کمیسیون حقوقی شورا است. این مطب در صفحه شخصی ایشان منتشر شده بود.