یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 قسمتی از درخشان‌ترین قطعات هر سازمانی مربوط به عملکرد شاهد یا عامل آن سازمان در زمان انقلاب خونین و گلگون‌کفنان  ۷ از میدان ژاله تا ۲۲ بهمن و عملکردشان در دفاع مقدس است. شاید اصحاب شاهد ماجرا در شهرهای مختلف کمتر از انگشتان دست باشند‌ ‌ اما از روی اسناد و عکس و فیلم‌ها می‌توان به حقایقی دست یافت.
جمعیت شیر و خورشید سرخ در سال‌های ۱۳۵۶ تا انقلاب، همواره مورد نقد ساواک قرار می‌گرفت. چون آمبولانس‌های تخم‌مرغی شکل زردرنگش که چابک در تهران و تبریز و مشهد می‌گشتند، در میدان ژاله بسیاری و تظاهرات مشابه بسیاری از مجروحانی را که به بهداری‌های جمعیت شیر و خورشید سرخ رساند، هرگز به ساواک تحویل نداد.
در خرم‌آباد حداقل چند مجروح انقلاب ازجمله آقای حمید گودرزی گواهی دادند. در تهران، ساواک اذعان می‌داشت که نباید جمعیت، بدون هماهنگی وارد خیابان‌ها شود‌.
در روز ۱۲ بهمن که انتظام جمعیت خودجوش استقبال از امام خمینی با مردم و کمیته انقلاب بود، مسیر فرودگاه تا بهشت‌زهرا، سپر به سپر ماشین بلیزر آقای رفیق‌دوست، دو آمبولانس جمعیت می‌آمدند.
آمبولانس اول برای مواظبت از امام و آمبولانس دوم با فاصله پنجاه متر مواظب استقبال‌کنندگان بود. این را آقای دوّلو که عکاس آن روزها بود و متأسفانه آرشیو و اسنادش در دو سال بی‌مهری به جمعیت از بین رفت تعریف می‌کند. بی‌مهری که با اشتباه گرفتن کاخ جوانان زیر نظر نخست‌وزیر هویدا و سازمان جوانان جمعیت و یکی دانستن آن‌ها به وجود آمد و این سوتفاهم باعث شد که مرحوم دکتر سامی وزیر کابینه دولت موقت، متأسفانه بسیاری از اموال و املاک و بیمارستان‌های جمعیت شیر خورشید سرخ را علیرغم منع شرعی (به‌واسطه موقوفی بودن) واگذار کند. از بیمارستان‌ها تا کشتی بیمارستانی فارور که توان ایران در منطقه بود تا هواپیماها و باندهای هرکولس. همه واگذار شدند و دکتر سامی چون هم زمان وزیر بهداشت و ریس جمعیت محسوب می‌شد، آن بی‌مهری را مهیا کرد. جمعیت انقلابی در عملکرد که لااقل در سال‌های ۵۶ و ۵۷، موردانتقاد ساواک بود و عملاً پای خاندان پهلوی را که به‌صورت نمادین به جمعیت می‌آمدند، برید. مرحوم خطیبی استاد دانشگاه تهران و دبیر کل وقت، به این وضعیت اشاره داشت ولی اسناد متأسفانه با جابجایی‌ها، بار کامیون شد و نابود گشت. (هرچند تکه‌های فیلم ۱۲ تا ۲۲ بهمن موید این موضوع است).
این اعتماد آن‌چنان بود که در تیم استقبال و حفاظت امام، مسؤولیت پرستاری و پزشکی و سی پی آر افراد در ازدحام مردم در استقبال در دیدارها، در مدرسه رفاه و بعدها در هر مراسمی به جمعیت سپرده شد.
آنچه گفته شد، قسمتی از اسناد و تاریخ جمعیت هلال‌احمر در یک‌صد سال اخیر است. درباره امداد جبهه و نقش هلال‌احمر در دفاع مقدس و ۴۷۳ شهیدش باید به اسناد و فرهنگ شفاهی رزمندگان اشاره کرد که در فرصتی دیگر آن را تبیین می‌کنیم.
سالروز پیروزی انقلاب بر امدادگران و کارکنان خدوم جمعیت هلال‌احمر خجسته باد.

علی صارمیان/ پژوهشگر

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا