پدر بلوط ایران از مخاطره جدی ناشی از آفت جوانه خوار در مناطق جنگلی زاگرس خبر داد و گفت: مخاطرات این بحران کمتر از شیوع کرونا نیست.



مظفر افشار روز شنبه 13 اردیبهشت‌ماه در گفتگو با خبرنگار یافته اظهار داشت: این روزها شیوع آفت جوانه خوار در جنگل‌های زاگرس باعث لخت شدن بسیاری از درختان بلوط شده است، لذا مدیران ارشد کشور، استان و مسؤولین باید هر چه سریع‌تر چاره‌اندیشی کنند.
وی دامنه گستره این آفت در کشور را حدود 60 هزار هکتار قید کرد و افزود: زاگرس به‌خودی‌خود توان مقابله با این آفت را ندارد و در صورت بی‌توجهی شاهد بروز فاجعه در منطقه خواهیم بود.
افشار با تأکید بر این‌که مبارزه با چنین آفاتی با روش‌های سنتی و چهار تا تلمبه و پمپ امکان‌پذیر نیست، افزود: سم‌پاشی هوایی مهم‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای مبارز با این آفت است زیرا اگر تمام ۲۴۰ نفر کارکنان اداره کل منابع طبیعی استان هم پای‌کار بیایند، نمی‌توانند با رفع آفت در یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل استان مقابله کنند.
پدر بلوط ایران با تأکید بر این‌که الآن وقت به میدان آمدن همه مدیران و مردم برای رفع این چالش است، ادامه داد: نگاه هم مدیران، مسوولین و مردم باید نگاه محیط زیستی باشد و تا دیر نشده باید چاره‌ای اندیشید.
وی از آمادگی خود و اغلب انجمن‌های مردم‌نهاد برای رفع این مشکل خبر داد و افزود: هر کمکی از دست ما برآید دریغ نخواهیم کرد زیرا در صورت بی‌توجهی، میزان خسارات وارده بسیار سنگین خواهد بود و پشیمانی سود ندارد.


خطر شیوع آفت جوانه خوار کمتر از شیوع کرونا نیست/ مدیران فرصت سوزی نکنند