تقارن درگیری مردم ایران با بیماری کووید 19 و ایام پایانی سال، تقابل‌هایی را ایجاد کرده که مردم چاره‌ای جز انتخاب معقول‌ترین گزینه و رها شدن از برخی آداب و رسوم را ندارند.



به گزارش ایرنا، مبارزه با ویروس کرونا و تلاش برای رهایی از دام این ویروس دغدغه اصلی بسیاری از کشورها از جمله مردم ایران شده و تمام برنامه‌ها و اقدامات مردم و مسئولان تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته است و این روزها مردم به خوبی درک کرده‌اند که چاره‌ای جز انطباق برنامه زندگی با عملکرد سریع و پیشروی بیماری کرونا ندارند.
این در حالی است که مردم بسیاری از نقاط ایران آداب و رسومی منحصر به فرد در ایام پایانی سال و روزهای نخستین سال جدید دارند که هرساله رونق افزای فضای این روزها بوده‌اند ولی امسال به ناگزیر چاره‌ای جز حذف و کم‌رنگ شدن آن‌ها باقی نمانده است.
اگرچه برخی افراد سرسختانه در روزهای گذشته تلاش در انجام برخی مراسمات و آئین‌ها داشتند اما اکنون با افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری کاملا بر همگی اثبات شده است که سرسختی ویروس کرونا بسیار بیشتر است و باید اجرای تمام امور را در سایه توجه به کرونا به انجام رساند تا بلکه از گزند این ویروس در امان ماند.
ایران سرزمینی کهن با فرهنگی غنی و مملو از آداب و آئین‌ها و گوشه گوشه این سرزمین پرافتخار مهد آداب و رسومی است که در سالیان طولانی، روزهای خوش و ناخوش این سرزمین با اصول و قواعد لازم برجای آمده است اما ناخوشی این روزها از رنگ مهاجمی است که هیچ‌چیز را بر سر جای خودش نگذاشته و همه امور را تحت تاثیر خود قرار داده است.
اکنون مواجهه با این ویروس سرکش و ویرانگر و به منظور عدم برگزاری تجمع‌ها و دورهمی های هرچند کوچک و ممانعت از میزبانی ویروس کرونا باید از برگزاری سنت‌ها و رسوم صرف‌نظر کرد و این ایام را مطابق با رسوم دوری از ویروس کرونا برگزار کرد.



رئیس انجمن جامعه‌شناسی لرستان گفت: اکنون رویارویی با بیماری کووید 19 دارای 2 بعد حاکمیتی و اجتماعی و فردی است.
مجتبی ترکارانی بیان کرد: در راستای مقابله با بیماری کرونا بعد حاکمیتی و دولت دارای وزن سنگین‌تری است اگرچه این ابعاد باید هم راستا باشند.
 
وی با تاکید بر تاثیر فراوان نقش دولت و حاکمیت بر این موضوع اظهار داشت: در این راستا باید زمینه‌های لازم فراهم شود تا اقدامات فرهنگی و اجتماعی جوابگوی نیازهای جامعه باشد.
ترکارانی اظهار داشت: در لرستان باورها و رسومات قوی هستند و مردم سالیان با این باورها زندگی کرده‌اند و اکنون در شرایط کنونی جامعه باید این باورها را کنار گذاشت که برای مردم کار سختی است.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی ترس و استرس کنار گذاشتن این باورها که به‌نوعی وابستگی مردم هستند بسیار سخت‌تر می‌شود و باید با برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را به این سمت سوق داد و فرهنگ‌سازی شود که حذف و یا کم‌رنگ کردم آداب و رسوم به منظور سلامت فرد و تمام جامعه است.
رئیس انجمن جامعه شناسان لرستان با اشاره به رسوم و مناسکی مانند پنجشنبه آخر سال و ضرورت منع مردم در برگزاری این مراسمات ادامه داد: خوشبختانه تا حدودی افراد از طریق رسانه‌ها آگاه شده‌اند اما افراد مسن و عمری را با آداب و سنن سپری کرده‌اند و ظهر پنجشنبه آخر سال و حضور بر مزارها را امری لازم می‌دانند.
وی یادآور شد: جامعه ما نوستالوژی زندگی می‌کند و اگرچه افراد سال‌ها در جامعه شهری زندگی می‌کنند اما همچنان تعلقات فکری به گذشته‌ها و رسوم دارند در حالی که اکنون فرصتی برای ایجاد تعلقات جدید است.
ترکارانی بیان کرد: اگرچه در شرایط معمولی جامعه برگزاری مناسک و رسوم خوب است اما در زمان مشکلات متوجه می‌شویم که این آداب‌ورسوم انعطاف‌پذیر نیستند و با شرایط موافق نیستند.
وی با بیان اینکه به عنوان مثال افراد مسن در مقابل حذف مناسک و رسوم مقاومت می‌کنند در حالی که اجرای آن مراسمات منجر به افزایش شمار مبتلایان و درگیری کل جامعه می‌شود بیان کرد: اکنون در شرایط کنونی که بر جامعه حاکم شده فرصت مناسبی برای رقیق کردن رسوم ناسازگار با دنیای امروزی است.
وی اظهار داشت: دنیای مدرنیته مطابق با خودکنترلی، تفکیک سازی و مجزا نمودن است و باید عقل را بر احساسات غلبه داد و از رفت‌وآمدهای غیرضروری و برگزاری مراسمات را حذف و یا به زمان دیگری موکول کرد.
رئیس انجمن جامعه شناسان لرستان گفت: شیوع کرونا نوعی مناسک زدایی از زندگی اجتماعی انجام داده به این صورت که ما در زندگی عادی خود به آداب و مناسکی همچون دست دادن و موارد مشابه عادت کرده‌ایم که فکر می‌کنیم این‌ها بدیهیات زندگی هستند و باید حتماً آن‌ها را بجا آورد.
 
وی افزود: ولی بروز کرونا و توصیه‌های بهداشتی بر این تأکید دارد که نباید به دیگران دست بدهید یا نباید روبوسی کنید و یا فاصله‌تان از دیگری از حدی کمتر باشد، نباید خوراکی تعارف کنید و یا اینکه مراسم‌های جمعی را باید تعطیل کرد.
این تحلیل‌گر مسائل اجتماعی گفت: معلق نمودن مناسک‌ها در جامعه‌ای که سخت دل‌بسته این مناسک است و دست کشیدن از آن‌ها را نابخشودنی می‌داند نوعی تزلزل فکری ایجاد خواهد کرد که می‌تواند در ایجاد نوعی ناامنی هستی‌شناسی و افزایش اضطراب مؤثر باشد؛ گرچه پایه بسیاری از مناسک اجتماعی را برای ایجاد تغییر اجتماعی سست می‌کند.
رئیس انجمن جامعه‌شناسی لرستان گفت: همچنین، کرونا به ما نشان داد که سیستم‌های اعتماد نهادین جامعه آن‌چنان قوی نیستند که بتوان در شرایط سخت به آن‌ها اتکا کرد و این نهادها در مقابل مخاطرات بزرگ بسیار شکننده و ناپایدار هستند.
 
 آیین پنجشنبه پایان سال در لرستان برگزار نمی‌شود
 استاندار لرستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ازدحام جمعیت در آیین پنجشنبه پایان سال، به منظور حفظ سلامت شهروندان از برگزاری این سنت دیرینه جلوگیری می‌شود.
سید موسی خادمی افزود: باید در این شرایط از تمام ظرفیت‌ها برای فرهنگ‌سازی مراسم پنج‌شنبه آخر سال استفاده شود تا شهروندان برای نجات جان خود و خانواده شأن اصراری برای برگزاری این آیین نداشته باشند.
 وی اظهار داشت: در موضوع آئین‌های پنجشنبه این هفته و پنجشنبه آخر سال که منجر به ازدحام جمعیت و تشکیل کانون شیوع ویروس کرونا می‌شود اقدامات لازم در جهت فرهنگ‌سازی برای لغو آن‌ها صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: موضوع تأمین مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده برای نیاز مردم و دستگاه‌های اداری نیز توسط سازمان صنعت معدن و تجارت پیگیری و توزیع آن در اسرع وقت انجام شود و عملیات گندزدایی و ضدعفونی معابر و اماکن عمومی به صورت مستمر انجام شود.
استاندار لرستان بیان داشت: کارگاه‌های عمرانی فعال در سطح استان موارد بهداشتی را برای حفظ سلامت کارکنان خود در دستور کار قرار دهند چراکه مسئولیت این موضوع با مسئولان کارگاه‌ها است.
خادمی گفت: در مرحله‌ای هستیم که با کمک و همیاری مردم می‌توان کرونا را متوقف نمود بنابراین همکاری دستگاه‌های اجرایی و شهروندان در زمینه پیشگیری و جلوگیری از شیوع این ویروس، اقدام مهمی در راستای توقف آن است که انتظار می‌رود آحاد جامعه با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات به این مهم کمک کنند.
 


چاپ آگهی ترحیم در لرستان ممنوع شد
 رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در لرستان گفت:‌ چاپ هرگونه آگهی و اطلاعیه ترحیم و اعلام مراسم ختم توسط چاپخانه‌داران استان ممنوع است.
احمد حسین فتایی افزود: بر اساس دستور مقام‌های قضایی استان و در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا انتشار هرگونه آگهی ترحیم مشتمل بر زمان و مکان خاک‌سپاری و یا فاتحه‌خوانی ممنوع شده است.
وی اظهار داشت: این تصمیم به‌منظور جلوگیری از ازدحام شهروندان و پرهیز از تجمع‌های غیرضروری گرفته شده و با واحدهای صنفی که این مهم را رعایت نکنند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
 
ممنوعیت ورود به پنج آرامستان شهر خرم‌آباد
شهردار خرم‌آباد گفت: ورود به پنج آرامستان این شهر پنجشنبه‌های هر هفته تا اطلاع بعدی ممنوع است.
محمد شریفی مقدم افزود: با توجه به اینکه مسیرهای دسترسی به آرامستان ها پنجشنبه‌ها مسدود می‌شود بنابراین شهروندان از مراجعه به این مکان‌ها خودداری کنند.
وی ادامه داد: این ممنوعیت تردد شامل آرامستانهای خضر، صالحین، شهدا، فلک الدین و سراب یاس بوده و تا زمان اعلام شرایط عادی ادامه خواهد داشت که از مردم تقاضا می‌شود نسبت به این امر توجه داشته باشند و از تجمع در ورودی این مکان‌ها و اصرار به ورود اجتناب نمایند.
وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، هشدارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان مبنی بر مخاطرات مراسم جمعی و گردهمایی‌ها، ورودی آرامستان های خرم‌آباد از پنجشنبه ۲۲ اسفندماه مسدود می‌شود.
شهردار با تقدیر از برخی شهروندان داغدار که از برگزاری مراسم تشییع و ختم خودداری نموده‌اند ادامه داد: مهم‌ترین عامل شکست کرونا و حفظ سلامت مردم توجه به توصیه متخصصان مبنی بر عدم تردد در بیرون از خانه و مکان‌های پرجمعیت است.
 وی گفت: از امروز نیز چاپ هرگونه آگهی ترحیم مشتمل بر زمان، مکان خاک‌سپاری و یا مراسم عزاداری در استان لرستان ممنوع شده است.
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در لرستان به 151 نفر رسیده است.



مریم نریمانی