یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برای تحقق دموکراسی، مشارکت مردم در سیاست به هر شکل معناداری لازم است، هرچند کافی نیست. ساده‌ترین شکل مشارکت سیاسی رأی دادن شهروندان به افراد، احزاب و سیاست‌هاست. البته از اشکال دیگر مشارکت سیاسی می‌توان به حضور داوطلبان در رقابت‌های انتخاباتی، مبارزات انتخاباتی، اعمال‌نفوذ بر سیاست‌مداران، تشکیل گروه‌های نفوذ و احزاب سیاسی نیز اشاره کرد.
لازم به توضیح است که مشارکت سیاسی بدون رقابت سیاسی، مشارکت دموکراتیک به شمار نمی‌رود. بنابر‌این می‌توان گفت افزایش میزان مشارکت، دموکراسی را تحکیم و تقویت می‌کند.
هم‌اکنون در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یک‌بار از طریق انتخابات و توسط مردم انتخاب می‌شوند و تابه‌حال ۱۰ دوره انتخابات برگزار شده که میزان مشارکت مردمی به ترتیب از دوره اول که ۵۲.۱۴ درصد بوده به ۶۱.۸۳ درصد در دوره دهم رسیده است.
 
رشد ۳۳ درصدی تعداد داوطلبان مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره گذشته در استان
در این خصوص محمود ثمینی، معاون سیاسی امنیتی استانداری در نشست با خبرنگاران به تشریح جزئیات ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: تعداد داوطلبان نسبت به دور گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است.
به گفته وی تا پایان هفتمین روز از نام‌نویسی داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی، ۴۰۷ نفر در حوزه‌های انتخابیه استان ثبت‌نام کرده‌اند.
 
به مردم اطمینان دهیم خواستار سلامت انتخاباتی هستیم
در این خصوص دکتر سید موسی خادمی، استاندار لرستان طی دیدار با فرمانداران استان اظهار کرد: سلامت انتخابات مهم‌ترین وظیفه ذاتی ما است.
وی ادامه داد: اصلی‌ترین لوازم و مقدمات این امر، بی‌طرفی افرادی است که در انتخابات نقش دارند و باید به مردم اطمینان داد در حرف و عمل، خواستار سلامت انتخاباتی هستیم.
اعتماد مردم به یک نظام سیاسی ارتباط معناداری با باور شهروندان آن جامعه به کارآمدی دولت دارد. اعتمادی که به افزایش مقبولیت آن نظام سیاسی نزد مردم و در نتیجه بالا رفتن سطح مشارکت سیاسی شهروندان منجر می‌شود.
 همچنین سطح رفاه یک ملت و توانایی آنان به رقابت در این زمینه، خود معلول اعتماد مردم به نظام سیاسی است.
با توجه به وقایع و اعتراضات اخیر نسبت به اصلاح قیمت سوخت، بیگانگان درصدد کاهش میزان مشارکت سیاسی مردم برآمدند در صورتی‌که خلاف خواسته آنان، مردم نشان دادند علی‌رغم هر نقد یا اعتراضی، آگاهی تفکیک مسائل را از یکدیگر دارند و مشکلات به دست خودشان حل خواهد شد. از این‌رو با مشارکت حداکثری خود در داوطلبی این دوره مجلس شورای اسلامی نشان دادند همچنان به دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی امید و اطمینان دارند و به سخنان و گفته سیاست‌مداران در سلامت و اصل بی‌طرفی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعتماد کرده‌اند که نهایتاً موجب اعتماد سیاسی شهروندان به حکومت در سه سطح اعتماد به سیستم، نهادها و کارگزاران سیاسی می‌شود.
 
محمد رضا گودرزی

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا