یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سرهنگ مصطفي محمودي- معاون اجتماعي نيرو انتظامي لرستان- يافتهسرپرست معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي لرستان‌، حاشيه نشيني را يكي از معضلات و آسيب‌هاي بزرگ جوامع دانست و گفت: فقر‌، بيكاري و اعتياد از جمله دلايل اين معضل است‌.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پليس‌، سرهنگ "مصطفي محمودي" حاشيه‌نشيني را يکي از معضلات و آسيب‌هاي بزرگ جوامع انساني دانست و گفت‌: پديده سکونت‌گاه‌هاي غير‌رسمي‌، بسياري از تبعات و آسيب‌ها را به دنبال دارد‌.

وي در ادامه آسيب‌هاي اجتماعي را به عنوان زمينه‌ساز و بستر شكل‌گيري بسياري از انحرافات و جرايم دانست و گفت‌: آسيب‌هاي اجتماعي زاييده اختلالات و كاركردهاي ناصحيح نظام اقتصادي‌، اجتماعي و فرهنگي جامعه هستند.

"سرهنگ محمودي" حاشيه‌نشيني را مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها از طبقات پايين جامعه دانست و تصريح كرد‌: اين‌گونه افراد به خاطر فقر اقتصادي در حاشيه شهر‌ها سكني مي‌گزينند و به دليل عدم شغل مناسب‌، محروميت از امكانات بهداشتي و ... تبعات منفي در سطح شهر را به وجود مي‌آورند‌.

وي فقر و اعتياد را از معضلات اصلي مناطق حاشيه‌نشين دانست و گفت‌: اين مسائل به بسياري از معضلات ديگر از جمله افزايش سرقت دامن مي‌زند‌، چرا که فرد معتاد و بيکار چاره‌اي جز‌، تامين معاش از راه سرقت و ... را ندارد.

سرپرست معاونت اجتماعي استان بيكاري، بيسوادي، روي آوردن به مشاغل كاذب و ... را از دلايل عمده حاشيه‌نشيني دانست و افزود‌: اصلاح ساختار نظام شهري‌، رفع كاستي‌ها در حوزه اجتماعي‌، فرهنگي و بهداشتي‌، بافت‌هاي برنامه‌ريزي شده اشتغال و ... از عوامل موثر در كاهش اين معضل است‌.

محمودي مراكز آموزشي همچون دانشگاه‌ها را در ارتقا سطح كيفيت آموزش و خدمات‌رساني در رفع آسيب‌هاي اجتماعي مهم ارزيابي كرد‌.

وي با اشاره به رويكرد اجتماعي و جامعه محوري پليس‌، برقراري امنيت مطلوب را نيازمند مشاركت و ارتبا ط دوسويه مردم و پليس عنوان نمود.

سرپرست معاونت اجتماعي لرستان هشدار‌هاي انتظامي در بحث آموزش همگاني‌، برگزاري كلاس چهره به چهره‌، حضور كارشناسان مشاوره‌اي و مددكاري اجتماعي در كلانتري و پاسگاه‌ها در حوزه روان‌شناسي در خصوص پيشگيري از جرائمي همچون مسائل و اختلافات خانوادگي‌، اعتياد و ... را ‌، گامي موثر و مثبت در اين خصوص برشمرد‌.

محمودي در ادامه به مسئله اعتياد در خانواده‌ها پرداخت و گفت‌: يكي از آسيب‌هايي كه خانواده‌ها را تهديد مي‌كند اعتياد است‌.

سرپرست معاونت اجتماعي استان در ادامه به نقش تاثير‌گذار خانواده اشاره کرد و گفت‌: هيچ چيز به اندازه آگاه‌سازي خانواده‌ها و والدين در پيشگيري از اعتياد جوانان به مواد مخدر‌، موثر نيست زيرا فرزندان بيش از هر کس ديگر از والدين خود تاثير مي‌پذيرند.

وي اضافه كرد‌: اعتياد به مواد مخدر‌، يکى از مهم‌ترين مشکلات اجتماعي، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهديدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمينه‌‏هاى مختلف مي‌شود‌.

محمودي تصريح كرد‌: ويــرانگري‌هاى حاصل از اعتياد‌، زمينه‌ساز سقوط بسيارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده که به اين ترتيب‌، سلامت جامعه را به طور جد به مخاطره مى‌اندازد.

وي در ادامه به ارائه راه‌كار‌هاي پيشگيري از اعتياد پرداخت و گفت‌: والدين الگوي مناسبي براي فرزندان مي‌باشند و با عمل خود به فرزندان چگونه زيستن و ياد گرفتن و ... را بياموزند، چرا كه والدين يا به عبارتي‌ هاديان خانواده‌، نقش بسيار مهمي در ايجاد فضاي سالم‌، توام با آرامش دارند‌.

محمودي با اشاره به اين كه اعتياد پايان خط نيست افزود‌: خيلي از روان‌شناسان هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه معتاد يك فرد بيمار است و والدين نبايد‌، اين فكر را به خود راه دهند كه در صورت معتاد شدن فرزند‌، او را طرد كنند‌، بلكه فرد معتاد نياز به مراقبت ويژه از لحاظ رواني‌، روحي دارد و بايسي در صدد شناسايي و برخورد با عوامل موثر در اعتياد باشند‌.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا