مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو گفت: مقدمات ثبت جهانی فلک الافلاک در پرونده قلاع و قلعه‌های ایرانی انجام شود.
محمدرضا مجیدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار یافته و در جریان دیدن دژشاپورخواست بیان کرد: خیلی خوشحالم که برای اولین بار و از نزدیک این اثر تاریخی و میراثی گران‌سنگ ملی و ایرانی را در شهر زیبای خرم‌آباد به‌اجمال دیدن کردم.
وی افزود: امیدواریم مقدمات ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک در پرونده قلاع و قلعه‌های ایرانی انجام شود.
سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ادامه داد: قطعاً در انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با توجه به تجربیاتی که داریم آن‌ها را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم که آثار و مواریث فاخر بتوانند نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی توان ایرانی و میراث ایرانی و سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی ما را به ثبت جهانی برسانند و فرصت‌هایی را برای صنعت رو به رشد گردشگری کشور فراهم کنند.
مجیدی با بیان اینکه چندساعتی است که در 2 شهر لرستان حضور دارم، افزود: در این استان فرصت‌های استثنایی را در حوزه مواریث تاریخی، طبیعی و فرهنگی مشاهیر و میراث مکتوب را دیدم که نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌الملل قابلیت عرضه و ثبت دارد.
وی خاطرنشان کرد: از بُعد کارشناسی، خبرگی، نخبگی، دانشگاهی و فرهنگی، سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار دولت با رویکرد کارشناسی بتوانند پرونده‌هایی را در این زمینه آماده کنند.
مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با اشاره به اینکه یکی از اهداف و فلسفه‌های ثبت جهانی، پاسداشت برای آیندگان است، تصریح کرد: این قلعه زیبا باید برای آیندگان بماند! ماندگاری و مانایی این اثر لوازم و استلزامات دارد که باید به آن توجه شود.
مجیدی استلزامات ثبت جهانی فلک الافلاک را در حوزه مدیریت شهری، مدیرت خدمات شهری و هم برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه گردشگری تعریف می‌شود عنوان کرد و گفت: امروزه که درزمینه گردشگری پایدار صحبت می‌شود، این نوع یعنی استفاده از مواهب الهی برای حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و نگه داشت و پاسداشت آن‌ها برای آیندگان است.
وی گفت: این قلعه که تاکنون به این شکل به نسل ما رسیده با حفظ و نگه داشت در قالب ثبت جهانی بایستی به آیندگان به میراث برسد.

مخاطب گرامی شما همچنین می‌توانید کلیپ بازدید مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو  از قلعه فلک‌الافلاک را در کانال پایگاه خبری یافته به نشانی yaftenews@ مشاهده کنید.


مصطفی باقری/ یافته