پژوهشگر لرستاني داراي رکوردهاي جهاني، براي ادامه تحقيقات خود و امرارمعاش به غازچراني روي آورده است.
این پژوهشگر  که توانسته نتايج تحقيقات خود را در مجلات معتبر جهاني ثبت کند، داستان پر غصه‌ای دارد.
در سال 1381 كارهاي علمي مربوط به خزندگان و دوزيستان را شروع و یک سال پس از اولين كار با موضوع خزندگان لرستان تحت نظر استادم را در دانشگاه لرستان اجرا کردم.
چند سالي فعالیت‌های تحقيقاتيم محدود به داخل كشور بود و در طي اين سال‌ها تکنیک‌های بافت‌شناسی و جنین‌شناسی را آموختم.
پس از اين دوره در دانشگاه رازي (كرمانشاه) در رشته بيوسيستماتيك جانوري (كارشناسي ارشد) تا سال 85 ادامه دادم. دوره دكتري نبود. البته دانشگاه تهران قبلا يك دوره گرفته بود. من هم به دليل نبود اين دوره (دكتري) فعالیت‌هایم را به‌صورت شخصي ادامه دادم.
اولين كار بین‌المللی را با شكستن ركوردي در زمينه اسپرماتوزوئید‍ در دنياي خزندگان در مجله‌ای در آلمان در سال 2006 به چاپ رساندم. برنامه‌ای مدون براي فعالیت‌های تحقيقاتي داشتم (2007-2010). در طي اين دوره توانستم ركوردهاي جهاني از جمله كشف چند فاز اسپرماتوزوئید‍ و اوونیز در دنياي خزندگان به ثبت جهاني برسانم، همچنين فعالیت‌های تحقيقاتي مفيد و سودمند در مورد سمندر لرستاني و وزغ لرستاني و ...در سال 2010 و 2011 توانستم 9 گونه جديد را از فلات ايران و آناتولي در سطح بین‌المللی به ثبت برسانم، اين نتيجه چندين سال كار حرفه‌ای و گشتن در فلات ايران و به وي‍ه رشته‌کوه زاگرس بود. نتايج تحقيقاتم را توانستم در مجلات معتبر علمي در ایالات‌متحده و برخي كشورهاي اروپاي غربي از جمله آلمان، انگليس و اتريش به چاپ برسانم.
متاسفانه به دليل حمايت نشدن از طرف هيچ سازمان دولتي و يا خصوصي مجبور به معلق نمودن فعالیت‌هایم شدم؛ اما دلسرد نشدم. تا اينكه در سال‌های 2014-2016 فعالیت‌هایم را روي تكامل خزندگان ادامه دادم و نتيجه آن‌ها پس از چند سال كشف دو گونه مار بود كه در سال 2017 به ثبت جهاني رساندم. متأسفانه به دليل مشكلات مالي باز هم وقفه‌ای كوتاه در كارم پيش آمد و كشف چندين گونه مهره‌دار را معلق گذاشتم. متأسفانه در طي اين همه دوران هرجايي براي استخدام رفتم جوابي مثبت نشنيدم. حتي دريغ از کوچک‌ترین پولي به دستم برسد.
این‌ها بخشی از صحبت‌های یکی از جوانان نخبه سرزمینمان است که در فقر به کشف یافته‌های علمی می‌پردازد.
 آقای فرهنگ ترکی متولد نورآباد لرستان است که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته بیوسیستماتیک جانوری از دانشگاه رازی کرمانشاه است اما با وجود علاقه وافر به رشته تحصیلی‌اش، کاری ندارد بلکه مکان زندگی وی و همسرش دل هر انسانی را به درد می‌آورد.
 در شهری که گاهی حتی تا یک متر برف نیز می‌بارد، او در شرایط بدی به سر می‌برد، شبیه یک کپر است ...
همسرش می‌گوید: ما از کمترین امکانات برخورداریم گاز نداریم، نفت هم نیست و به‌سختی آن را باید تهیه کنیم در سرمای زمستان برای شستن ظرف‌ها باید به بیرون از منزلمان بروم و با آبی که گاهی یخ‌زده ظرف‌هایمان را بشوریم، منبع درآمدی هم نداریم کارگری، چاله کندن و ...منبع درآمد ماست.
 اما عشق به تحقیق در گوشه این خانه کوچک موج می‌زند کارگاهی کوچک بنا کرده با کمترین امکانات یک میکروسکوپ و فکری باز...
او می‌گوید: ثبت يازده گونه مهره‌دار به معناي ارزشمندتر شدن غناي ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژنتيكي حیات‌وحش ايران است و اولويت حفاظتي سازمان محیط‌زیست مربوط به اين گونه‌هاست. چرا كه تنها در ايران زيست می‌کنند و بيانگر هويت طبيعي ايران است
از بين يازده گونه مهره‌داری كه ثبت بین‌المللی نموده‌ام پنج گونه مربوط به استان لرستان است و این‌جانب با اين فعالیت‌هایم باعث بالا بردن غني ‍ژنتيكي حیات‌وحش اين استان شده‌ام؛ و از اين نظر تاكنون هيچ گروه يا فردي (داخلي يا خارجي، دولتي يا غیردولتی و ...) نتوانسته است كه این‌چنین غناي ‍‍ژنتيكي حیات‌وحش را بالا ببرد.
متأسفانه محيط زيست لرستان تا كنون هيچ گونه برنامه‌ای براي حفاظت ازاین‌گونه‌ها ارائه نداده است و هیچ‌گاه نيز از این‌جانب به عنوان كشف چند گونه سوسمار در اين استان نظري نخواسته‌اند
گونه‌های كه در لرستان كشف کرده‌ام به اين شرح است:
 جكوي برگ انگشتي گرانولي، محل كشف: ماله كوه، پل‌دختر، در سال 2010 (ثبت جهاني در آلمان)
جكوي پولك خشن استيون اندرسوني، محل كشف: تنگ گاوشمار، سال 2010 (ثبت جهاني در آلمان)
 جكوي برگ انگشتي زاگرسي، محل كشف: تنگ هفت، سال 2011، (ثبت شده در پرتقال)
 جكوي رومشكاني، محل كشف: رومشكان، سال 2011 (ثبت شده در آلمان)
 مار كم ديد لرستاني، محل كشف: بادآور نورآباد، لرستان (ثبت شده در بريتانيا)
اين گونه‌های خزنده تنها در نقاط ذكر شده وجود دارند و در هيچ نقطه‌ای ديگر در كرده زمين يافت نمی‌شوند و به اين حالت اندميك ميگويند.
 این در شرایطی است که از کشورهای مختلفی همچون آلمان، اتریش، انگلستان و آمریکا از آقای ترکی به خاطر تحقیقاتش دعوت کرده‌اند تا با آن‌ها همکاری کند اما وی به خاطر عشق به سرزمینش نپذیرفته است.
                                        
شکوفایی در قبال حمایت
آقای امیری رئیس بنیاد نخبگان استان نیز با اشاره به وجود استعدادهای فراوان در استان لرستان گفت: متأسفانه به دلیل نبود اعتبارات نمی‌توانیم کمک چندانی را به این عزیزان کنیم.
وی گفت: قطعاً شکوفایی این استعدادها حمایت خیرین و دیگر دستگاه‌ها را می‌طلبد.
اینک این جوان نخبه، این ذهن خلاق، نبود امکانات چه خواهد شد ...
 قطعاً مسئولان باید با کمک و همیاری در جهت استفاده از این‌گونه استعدادها و هدایت آن‌ها، کاربردی کردن تحقیقات آن‌ها تلاش کنند و در کنار تأمین امکانات اولیه برای زندگی این افراد، زمینه راحتی فکر و شکوفایی هر چه بیشتر آنان را فراهم کنند تا شاهد استفاده غربیان و به‌کارگیری این افراد نخبه توسط آنان نباشیم، چرا که ایران ما منبع امکانات، استعدادها و ذهن‌های خلاق است و باید در جهت شکوفایی کشورمان از آن‌ها استفاده کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما/ مهناز رحمانی مهر