عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از حجم بالای کتب درسی و برنامههای کنکور محور مدارس گفت: این موضوع بر یادگیری دانشآموزان تأثیر سوء گذاشته است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، " محمد بیرانوندی" با انتقاد از حجم بالای کتب درسی و برنامههای کنکور محور مدارس که در کارآفرینی و یادگیری دانشآموزان تأثیر سوء گذاشته است، گفت: علاوه بر تحمیل مشکلات مختلف روحی و روانی به دانشآموزان از طریق کنکور، برنامههای متعدد درسی نیز آنها را از فراگیری توانمندیهای مهارتی و اجتماعی لازم بازداشته است.
وی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حجم سنگین کتب درسی یکی از معضلات مهمی است که دانشآموزان با آن دست پنجه نرم میکنند، ادامه داد: بسیاری از مطالب کتابهای درسی فرّار بوده و تنها ذهن کوتاهمدت دانشآموزان را تا زمان امتحانات درگیر کرده و سپس فراموش میشوند.
وی با تأکید بر اینکه باید برای تغییر این شرایط چارهاندیشی شود، افزود: پیش رفتن بهسوی آموزشهای تحلیلی بهجای آموزشهای صرفاً تئوری میتواند بهمرور این مشکل را حل کند، ضمن آنکه اکنون برای هر فارغالتحصیل از دوره متوسطه یک صندلی در دانشگاه وجود دارد و در صورت افزایش کیفیت آموزشی در این دانشگاهها دیگر هیچ دانش آموزش نباید برای ورود به دانشگاه نگرانی داشته باشد.
بیرانوندی بابیان اینکه مسئولان آموزشوپرورش باید خلاقیت و قدرت تفکر را در دانشآموزان تقویت کنند، گفت: مسئله مهمی که در نظام آموزشی بهعنوان یک امر مسلط پذیرفتهشده، گنجاندن حجم بالای محتویات درسی در دوره زمانی و آموزشی محدود است، به همین دلیل دانشآموزان بهجای تکیه روی یادگیری، حفظ کردن دروس را در اولویت قرار میدهند.
رئیس کمیته آموزش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در نظام آموزشی ایران به دلیل حجم بالای مطالب درسی، دانشآموزی موفقتر است که حافظه قویتری داشته باشد حتی در بسیاری مواقع، داشتن خلاقیت و کنجکاوی ممکن است به عقبافتادگی دانشآموز در عرصه تحصیل منجر شود لذا نباید ذهن دانشآموزان را ظروف خالی پنداشت و بدون در نظر گرفتن استعداد و تواناییهای آنها آموزشهایی را به آنها تزریق کرد.