انجمن‌های زیست محیطی لرستان برای توسعه باغ گیاه‌شناسی زاگرس در خرم‌آباد اعلام آمادگی کردند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، در بیانیه‌ای که توسط گروهی از نمایندگان انجمن‌های زیست‌محیطی لرستان و خطاب به معاون محترم تحقیقاتی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارسال شده، آمده است:
با سلام و احترام؛
اطلاع یافتیم که پروژه مهم و حیاتی "باغ گیاه‌شناسی زاگرس" با اهداف بلندمدت پژوهشی، آموزشی و گردشگری توسط سازمان متبوع جناب‌عالی و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور از مدت‌ها پیش مصوب و بخشی از عملیات اجرایی آن نیز آغاز گردیده است. موفقیت بی‌نظیر محل احداث این باغ در کنار دریاچه و پارک زیبای کیو شهر خرم‌آباد (مرکز استان لرستان) و باغ تاریخی فلاحت و موقعیت استان لرستان و شهر و دره تاریخی خرم‌آباد در قلب منطقه بزرگ زاگرس از سرزمین عزیز اسلامی‌مان، حاکی از درایت و دیدگاه عالمانه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه حضرت‌عالی و جناب آقای دکتر جلیلی رئیس محترم موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور دارد. ما اعضاء و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی استان لرستان به‌خوبی به اهمیت این پروژه مهم در منطقه زاگرس و بخصوص در استان لرستان و شهر خرم‌آباد واقفیم و از تدبیر و هوشمندی بلند‌نظرانِ و عالمانه شما و همه متصدیان امر مهم پژوهش و آموزش کشاورزی و گردشگری در زمینه ایجاد این مرکز و پایگاه مهم برای حفظ ذخایر ژنتیکی زون زاگرس اعم از گونه‌های جنگلی درختی و درختچه‌ای، گونه‌های مرتعی، گیاهان دارویی و خوراکی و خصوصاً گونه‌های منحصربه‌فرد و در معرض تهدید و انقراض، تشکر و قدردانی می‌نماییم. ضمن سپاسگزاری از حضرت‌عالی آمادگی خود را برای ایفای نقش مؤثر در اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه مهم اعلام می‌داریم. همچنین از همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی و تنوع زیستی در سطح ملی و استانی به ویژه مسئولان محترم استان لرستان به جد تقاضا داریم که از هرگونه مساعدت جهت پیشبرد این پروژه اساسی مضایقه نفرمایند.

1- انجمن یاران سبز لرستان/ محسن پیرنیا
2- انجمن طلایه داران زاگرس / مظفر افشار
3- انجمن صیانت از بام خرم‌آباد/ محمدرضا کشوری
4- موسسه کوشا سبز پایدار (کوپا) / محمود مرادی
5- موسسه متارخ/ سید محمد قاسمی
6- انجمن پیشگامان سبز بروجرد/ محمدحسن نصیری
7- انجمن دیده‌بان زاگرس لرستان / حمیدرضا کاویانی
8- کانون گهر سبز درود/ رضا اسدی
9- انجمن زیست پویان الیگودرز/ عبدالرضا توکلی
10- انجمن مهندسین محیط زیست زاگرس / مجید دریکوند
11- انجمن مجازی لرستانی‌ها/ محسن یاراحمدی
 
رونوشت:
- رئیس محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست سرکار خانم دکتر ابتکار جهت استحضار و مساعدت
- رئیس محترم موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور جناب آقای دکتر جلیلی جهت استحضار و قدردانی و مساعدت
- استاندار محترم لرستان جناب آقای مهندس بازوند جهت استحضار و مساعدت
- رئیس محترم مرکز تحقیقات کشاورزی استان جهت استحضار
- جناب آقای دکتر بیرانوندی نماینده محترم شهر خرم‌آباد جهت استحضار و مساعدت
- جناب آقای ملکشاهی راد نماینده محترم شهر خرم‌آباد جهت استحضار و مساعدت
 
 
 
شایان‌ذکر است در اوایل دی‌ماه 95، " مراد سپهوند"رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از احداث باغ گیاه‌شناسی زاگرس در استان خبر داد و گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصمیم گرفت که در یکی از 10 استان زاگرس‌نشین، باغ گیاه‌شناسی ایجاد کند که در بین آن‌ها، لرستان و شهر خرم‌آباد انتخاب شد.
این باغ یک مجموعه پژوهشی، آموزشی و گردشگری بوده و قرار است تمام گونه‌ها از جمله گیاهان دارویی، بوته، درختچه و درخت‌های بومی زاگرس به مرور زمان در آن مستقر شوند.
باغ مذکور یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پژوهشی، آموزشی و گردشگری دانست که می‌توان از این مجموعه به عنوان مکمل دریاچه و پارک کیو برای جذب گردشگران استفاده کرد.