نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس اظهار داشت: در برخی تفکرات و دیدگاه‌ها، علم و تکنولوژی یکسان است در صورتی که اهداف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
برنامه "مناظره" رادیو گفت‌وگو با موضوع (تجاری‌سازی در علوم انسانی؛ فرصت یا تهدید) و با حضور محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حمید حیدری دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.
محمد بیرانوندی تجاری‌سازی را فرآیند تبدیل فناوری به محصول و خدمات دانست و خاطرنشان ساخت: با نگاهی به تاریخچه تجاری‌سازی از قرن 19 تاکنون به این نتیجه می‌رسیم، بازیگر اصلی همه نیازهای جامعه که تجارت را به دنبال دارد، انسان است و بخشی از این نیازهای انسان به نیازهای فردی، فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد؛ بنابراین به ناچار تجاری‌سازی علوم انسانی ضرورت است.
وی با تاکید بر اینکه باید اصطلاحات در این حوزه مانند تجاری سازی و کاربردی سازی را از همدیگر منفک کنیم، اظهار داشت: در برخی تفکرات و دیدگاه‌ها، علم و فنّاوری یکسان است در صورتی که اهداف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. هدف از علم شناخت واقعیت‌ها است ولی هدف از تکنولوژی رفع نیازهای عملی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: وقتی به تجاری سازی نگاه می‌کنیم، ممکن است مشتریان و مخاطبان مختلفی داشته باشیم و اساسا ساخت آن نیز بر همین اساس است زیرا بینش‌ها، حکومت‌ها و زیرساخت‌ها عواملی هستند که می‌توانند در تجاری‌سازی مؤثر باشند و همین‌ها نیز گاهی ممکن است در ایجاد فرصت و تهدید مؤثر باشند.
حمید حیدری در ادامه گفت: در کارگروه کاربردی سازی علوم انسانی در ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، اولین پرسشی که برای خودمان طرح کردیم، همین مفهوم تجاری‌سازی علوم انسانی بود.
 
وی با بیان اینکه مفهوم تجاری علوم انسانی، ریشه‌دار است، اظهار داشت: در دهه 80 این مسئله خیلی جدی مطرح شد. البته مفهوم تجاری‌سازی بیشتر به فناوری است و خیلی تجاری‌سازی علم را انجام نمی‌دهیم هر چند که در دوره‌های اخیر، این مسئله نیز موردتوجه قرار گرفته است و انجام می‌شود.
دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراد از اصطلاح تجاری سازی را، تجاری سازی فناوری دانست و عنوان داشت: در حقیقت فرآیندی که از دانش می‌توان برای حل مسئله به دست آورد مورد توجه است زیرا هدف این است که یکسری مسائل را پاسخ دهیم؛ مسائلی که جامعه و دولت با آن‌ها سر و کار دارد و هر کدام از این بخش‌ها خریدار روش حل مسئله هستند. به طور خاص می‌توانیم بگوییم، تجاری سازی علوم انسانی؛ تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات، خدمات و فرآیندهایی است که می‌توانند موضوع معاملات تجاری نیز باشند.
وی اضافه کرد: تجاری‌سازی به معنای کاربردی کردن نتایج تحقیقات و ارزش آفرینی اقتصادی نیز معنا می‌شود. در این دیدگاه، تاکید روی کاربرد نتایج تحقیقات علوم انسانی و پاسخ به واقعیت هایی است که مردم در زندگی روزمره‌شان با آن سر و کار دارند.