مدیر کل منابع طبیعی از بخاری ساخته شده جهت استفاده در مراسم گل‌مالی عاشورا بازدید کرد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، سال 92 انجمن طلایه‌داران زاگرس (دوست‌داران طبیعت) با همکاری موسسه متارخ اقدام به ساخت آزمایشی یک دستگاه بخاری جهت مراسم عاشورا نمود.
این بخاری که با نصب چهار کپسول گاز مایع کار می‌کند ضمن استفاده از سوخت پاک باعث جلوگیری از تخریب جنگل‌ها می‌شود، در این راستا این بخاری به‌صورت آزمایشی در محرم سال 1392 در محله درب دلاکان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که مورد توجه سینه‌زنان قرار گرفت.
سال 93 بازرسان موسسه استاندارد ایران از این بخاری بازدید و ایراداتی را مطرح نمودند که پس از رفع نقص مورد بهره‌برداری و ساخت انبوه قرار گیرد.
سال 94 به علت نبود بودجه این طرح عملیاتی نشد، روز گذشته "شیرزاد نجفی" مدیر کل منابع طبیعی استان پس از بازدید از این بخاری عنوان نمود که هیچ‌گونه بودجه‌ای جهت ساخت این بخاری در اختیار ندارد، ولی با توجه به فصل بودجه‌ریزی چنانچه بودجه جهت ساخت حداقل 200 دستگاه از این بخاری در اختیار داشته باشد شبانه‌روز حاضر است تلاش نماید تا این تعداد بخاری امسال در اختیار هیات مذهبی قرار گیرد.
پدر بلوط ایران هم با اشاره به اینکه سالانه در اثر آتش زدن درختان در مراسم گلمالی روز عاشورا، تعداد زیادی از درختان بلوط تبدیل به خاکستر می‌شود و روند احیاء جنگل‌های بلوط به‌کندی صورت می‌گیرد؛ ساخت این بخاری را جهت مراسم عاشورا حسینی امسال خواستار شد.
"مظفر افشار" اعلام کرد که آماده همه گون همکاری جهت ساخت این بخاری است.
 مدیر عامل موسسه متارخ هم از روند ساخت و اشکالات مطرح شده توسط موسسه استاندارد توضیحاتی داد.
"سید محمد قاسمی" گفت: ایراد موسسه استاندارد فاصله 4 متری کپسول‌های گاز از منبع حرارت است و این ایراد جزئی در ساخت انبوه باید رعایت شود و با استفاده از این بخاری ضمن حفظ منابع طبیعی از سوختن اسفالت خیابان‌ها و ایجاد دود و آلودگی هوا جلوگیری می‌شود.
طرح جایگزینی بخاری به‌جای هیزم در مراسم عاشورا چشم‌انتظار بودجهخبر: بهروز حیدری