دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد یکی از واحدهای "جامع" دانشگاه آزاد كشور است. این واحد مهرماه 1364 در يك ساختمان استيجاري واقع در میدان شهدا خرم‌آباد تأسیس و در نیمه اول 1365 با پذیرش 250 دانشجو  در 3 رشته رسماً فعالیتش را آغاز نمود.
در دانشگاه آزاد اسلامي واحد خرم‌آباد هم‌اکنون حدود 15 دانشجو در بیش از 100 رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند و با احتساب این تعداد دانشجو این دانشگاه، بزرگ‌ترین دانشگاه آزاد دراستان لرستان می‌باشد.
 مساحت کل دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد 36 هکتار است که از این میزان 100 هزار متر مربع آن به ساخت فضای آموزشی اختصاص داده شده و مابقی به عنوان فضای سبز، فضای ورزشی و خدماتی مورد استفاده قرار گرفته است. تعداد 390 عضو هیأت علمی كوتاهي دانشگاه آزاد خرم‌آباد در راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی/ واحدي جامع که علوم پزشکی نداردتمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریس با این دانشگاه همکاری دارند.
این دانشگاه مشتمل بر دو قسمت در شهرک دانشگاهی آیت‌الله کمالوند و مجتمع واقع در انتهاي بلوار ولی‌عصر(عج) است.
در بین رشته‌های موجود در این دانشگاه گروه حقوق از قدمت بالایی برخوردار بوده و در سطح منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
به‌رغم گذشت 30 سال همچنان از بسیاری از رشته‌های تحصیلی گروه علوم پزشکی بی‌بهره است به طوری که پس از 3 دهه فعاليت اخذ مجوز رشته پرستاری از سوی مسئولان این دانشگاه توفیقی بزرگ تلقی می‌شود!
با وجود این قدمت همچنان این دانشگاه از وجود بیش‌تر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی محروم بوده و نزدیک به یک دهه است که شاهد وعده‌های مسئولان دانشگاه برای راه‌اندازی این رشته‌ها بوده در حالی که دانشگاه‌های با عمر کم‌تر سال‌هاست نه تنها مجوز این رشته را اخذ کرده که صاحب دانشکده پرستاری و علوم پزشکی هم شده‌اند.
در همین استان لرستان، دانشگاه آزاد بروجرد که به لحاظ سابقه اندکی از دانشگاه آزاد خرم‌آباد تأسيس شده، سال‌هاست نه تنها رشته‌هایی مانند علوم آزمايشگاهی، پرستاری، بهداشت حرفه‌ای و مامايی در آن تدریس می‌شود بلکه مدتی است صاحب دانشکده داروسازی و دانشکده دندان‌پزشکی شده است و دانشجویان زیادی نیز دررشته های ذکر شده فارغ‌التحصیل و حتی مشغول به کار شده‌اند.
دانشگاه آزاد خرم‌آباد به عنوان دانشگاهی که با بودجه و پول دانشجویان اداره می‌شود به رغم سه دهه فعالیت همچنان به جایگاه شایسته خود دست نیافته و همین امر لزوم عمل‌گرایی به جای وعده‌گرایی در این واحد دانشگاهی را روشن‌تر می‌سازد.
در تایید این موضوع همین بس که به گفته رئیس كنوني دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد پی‌گیری تاسیس رشته پرستاری در این واحد دانشگاهی از سال 85 در جریان بوده و نزدیک به یک دهه این دانشگاه نتوانسته زیرساخت‌های راه اندازی این رشته را فراهم کند!
این در حالی است که دانشگاه‌های سطح پایین‌تر و با قدمت کم‌تر نیز سال‌هاست میزبان رشته پرستاری و دیگر رشته‌های پیراپزشکی هستند به طوری که هم‌اکنون در بیش از 180 واحد دانشگاهی کشور رشته پرستاری تدریس می‌شود!
رئیس قبلي این دانشگاه از تلاش این دانشگاه برای خریداری بیمارستان شفا برای راه‌اندازی دانشکده‌های پیراپزشکی و پزشکی خبر داده بود که به دلیل قیمت بالای اعلام شده از سوی مالک بیمارستان این کار نیز انجام نگرفت. ساخت یک بیمارستان 96 تختخوابی در صورت همکاری مسئولان استان و نمایندگان نیز پس از این ماجرا از وعده‌های این رییس سابق دانشگاه آزاد خرم‌آباد بود که به سرانجام نرسید.
با وجود دانشگاه علوم پرشکی در لرستان  نیاز به تربیت نیروی انسانی آماده به تحصیل در استان بیش از پیش لازم به نظر می‌رسد چرا که خلاء نیروی انسانی در رشته‌های پرستاری به‌خصوص پرستار مرد، بیهوشی، تکنسین‌های اتاق عمل ... همه و همه بدنه بخش درمانی استان را آسیب‌پذیر نموده است.
با توجه به نیاز خرم‌آباد به عنوان مرکز استان به 1300 تخت بیمارستانی ایجاد و راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی و بیمارستان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از توجیه بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند بخش سلامت استان را نیز یاری نماید.
البته بايد اذعان داشت عدم توفیق دانشگاه آزاد خرم‌آباد در ارتقاء رشته‌های تحصیلی فقط به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی برمی‌گردد. این دانشگاه در توسعه تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکترا توفیقات خوبی داشته است.
از سوی دیگر، تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد از «بسیار بزرگ» به «جامع» می‌طلبد که این دانشگاه تلاش مضاعفی در راه‌اندازی هر چه سریع‌تر رشته‌های علوم پزشکی نماید ولی همچنان از وعده‌های پی‌گیری در این زمینه خبری در دست نیست!
بی‌شک راه‌اندازی رشته‌های بیش‌تر علوم پزشکی با توجه به امکانات مناسب مرکز استان و هیأت علمی تراز بالای موجود در دانشگاه علوم پزشکی لرستان از مقبولیت زیادی برای مشتاقان تحصیلات عالیه برخوردار بوده و می‌توان از این مقبولیت برای سبقت گرفتن ازشهرهای کوچک و ناشناخته در جذب دانشجو در واحد خرم‌آباد بهره‌های فراوانی به دست آورد. واحدی که عنوان "جامع" را یدک می‌کشد!
میرحسین  شیخی‌بهاروند / کارشناس ارشد روابط بین‌الملل