استاندار لرستان بر لزوم ريسك‌پذيري مديران استان در زمينه‌ي حمايت از سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي تأكيد كرد.
استاندار لرستان از سير تا پياز گفت: شوراي شهر را خودتان انتخاب كرده‌ايد!+ حواشيبه گزارش يافته، هوشنگ بازوند در كنفرانس خبري با اصحاب رسانه، اظهار داشت: انتظار داريم مديران استان همان‌قدر كه براي امور خيريه و فقرا وقت صرف مي‌كنند، در همايش‌هاي سرمايه‌گذاران نيز شركت نمايند ولو اين كه براي‌شان هزينه در بر داشته باشد و اين اتهام را به آن‌ها بزنند كه فلان مدير شريك فلان سرمايه‌گذار است.
وي با بيان اين كه خوشبختانه دستگاه‌هاي نظارتي هم در اين زمينه هماهنگ هستند، افزود: امروزه اين قبيل مسائل براي رسيدن به توسعه اجتناب‌ناپذير است و استان‌هايي مثل همدان و مركزي طي دهه‌هاي قبل اين كار را انجام داده‌اند.
استاندار در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اعتبارات عمراني سال 92 استان لرستان گفت: اين رقم سال گذشته در مجموع حدود 282 ميليارد تومان بود كه البته كم‌تر تخصيص يافت اما امسال كل اعتبارات ما به 457 ميليارد تومان رسيده كه اين يعني با 61.8 درصد رشد مواجه بوده‌ايم.

5 پروژه بزرگ خرم‌آباد پيشنهاد من بود
بازوند در ادامه با پيش كشيدن بحث مشكلات شهري و عمراني خرم‌آباد بيان داشت: زماني به استانداري آمدم 5 پروژه شامل برج‌هاي دوقلوي كيو، پل جهادگران، پل 9 دي، مسكن مهر و تقاطع غيرهمسطح بهارستان را تعريف كرديم و شهرداري خرم‌آباد نيز هيچ اطلاعي در مورد انجام آن‌ها نداشت!
وي تصريح كرد: فقط قرار شد در پروژه تقاطع غيرهمسطح بهارستان 50 درصد شهرداري هزينه كند و ما نيز 50 درصد سهم داشته باشيم كه البته سهم استانداري قرار بود پس از پايان كار به پيمان‌كار پرداخت شود.
استاندار لرستان با اشاره به اين كه براي تقاطع گل‌دشت يك پيمان‌كار قوي  با مدير بومي (شركت آبادراهان) را با هزاران خواهش و تمنا دعوت كرديم تا اين‌جا كار كند، گفت: اما برخي با پيش كشيدن بحث كم و زياد بودن برآورد ساخت، مسائلي را پيش آوردند در حالي كه فهرست بها در پروژه‌هاي عمراني مشخص است و اين ادعاها خارج از سيستم مهندسي است و ممكن است روي ضرايب فرقي وجود داشته باشد.
بازوند اظهار داشت: پيمان‌كار اولي كه كار را شروع كرد پلوس 12 را در نظر گرفته بود و ما حداقل پلوس 37 مد نظر‌مان بود؛ وقتي به وي تذكر داديم گفت كه اين موضوع را نمي‌دانسته و به همين دليل حاضر نشد كار را ادامه دهد و انصراف داد، لذا شهرداري در اين زمينه انتخاب بدي داشت.

نه استاندار در پروژه‌ها شريك است و نه رئيس شورا منافعي دارد
وي تصريح كرد: همين‌جا اعلام مي‌كنم هر كسي پيمان‌كار با 37 درصد پلوس پيدا كرد، ما 42 درصد مي‌دهيم تا پاي كار بيايد.
استاندار لرستان با بيان اين كه يك بار مي‌گويند استاندار در پروژه شريك است و يك بار مي‌گويند رئيس شورا منافع دارد، اظهار داشت: اين شايعات دردي از دردهاي لرستان دوا نمي‌كند و چه من اين‌جا باشم و چه نباشم، راه توسعه لرستان سرمايه‌گذاري و مشاركت بخش خصوصي است.
استاندار تصريح كرد: متأسفانه روند امور شهري خرم‌آباد به سمتي مي‌رود كه ناچار شديم به خاطر مردم، برخي كارها را ما به جاي شهرداري انجام دهيم، زيرا مردم مايل نيستند شهر توسعه‌نيافته‌اي داشته باشند.
بازوند افزود: مدير غيربومي يك نهاد در يكي از جلسات به ما گفت سال 60 كه ما از اين مسير جبهه مي‌رفتيم، ورودي شهر خرم‌آباد به همين شكل بوده و هيچ تغييري نكرده است، كه اين جاي تأسف دارد.

محل برج‌هاي كيو زماني  كه زبالي‌داني بود، كسي اعتراض نمي‌كرد!
وي با طرح اين موضوع كه مكان برج‌هاي دوقلوي كيو 11 سال زباله‌داني بود و كسي اعتراضي نمي‌كرد، گفت: اما الآن برخي مي‌گويند زمين آن تا متري 100 ميليون تومان هم پيشرفت كرده و همه مدعي نظردهي در خصوص آن هستند.
استاندار با بيا اشاره به اين كه سهم شهرداري خرم‌آباد در اين شرايط 25 درصد است، افزود: اگر سرمايه‌گذاري را پيدا كرديد كه بالاي 25 درصد براي احداث اين پروژه قبول كند به شهرداري بدهد، قول مي‌دهم فوري پروژه را تقديمش كنم.
بازوند خاطرنشان ساخت: ما از اين زمين كه بيش از 10 سال خوابيده يك سهم 195 ميليارد توماني براي شهرداري خرم‌آباد زنده كرده‌ايم.

سرمايه‌گذار لوناپارك را فراري دادند!
وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: براي لوناپارك خرم‌آباد هم يك سرمايه‌گذار پيدا كردم كه با تخصيص سهم 18 درصد به شهرداري حاضر بود آن‌جا را آباد كند، اما شهرداري قبول نكرد و همين سرمايه‌گذار رفت و در با 18 درصد در آذربايجان غربي مشغول فعاليت و آباداني شد.
استاندار تصريح كرد: بگذاريد فرهنگ آمدن سرمايه‌گذار جا بيافتد؛ هفته قبل به دوبي رفتم تا سرمايه‌گذار پيدا كنم، البته با هزينه‌ي دولت نرفته‌ام و اسپانسر هزينه‌ي آن را پرداخت كرد.

اعضاي شورا مي‌گويند كه مردم به ما رأي داده‌اند و پشتوانه ما هستند
بازوند با پيش كشيدن مشكل چندين ساله خرم‌آباد در زمينه نداشتن پايانه مسافربري برون‌استاني گفت: پيشنهاد ما براي احداث ترمينال ‌برون‌‌استاني خرم‌آباد مكاني در ورودي شهر بود كه اعضاي شورا و شهرداري نپذيرفتند و گفتند ما احداث ترمينال در اين نقطه را قبول نداريم!
وي افزود:مكاني كه آن‌ها در نظر گرفته‌اند مورد تأييد ما نيست  4-5 سال ديگر بايد جابه‌جا شود چون مشكلاتي ايجاد نكند اما اعضاي شورا مي‌گويند مردم به ما رأي داده‌اند و ما اين مكان را مي‌پسنديم، راست هم مي‌گويند چون خودتان به آن‌ها رأي داده‌ايد!

تلاش براي آزادسازي حريم قلعه ادامه دارد
نماينده ارشد دولت در لرستان با بيان اين كه براي آزادسازي حريم قلعه فلك‌الافلاك خرم‌آباد دو بار با با سردار سرلشکر مصطفی ایزدی معاون ستاد کل نیروهای مسلح  ملاقات داشتم، گفت: حتي حجت‌الاسلام علي‌اكبر ناطق نوري رئيس دفتر بازرسي نهاد مقام معظم رهبري نيز آمده‌اند و وضعيت قلعه را ديده‌اند تا در خصوص آزادسازي آن نتيجه‌اي حاصل شود.
بازوند با اشاره به اين كه خوشبختانه سپاه موافق جابه‌جايي است و در اين زمينه اعلام آمادگي كرده است، بيان داشت: اقداماتي در اين خصوص انجام داده‌ايم و اميدواريم به زودي خواسته‌ي ديرينه‌ي مردم خرم‌آباد محقق شود، البته يك سري شرايط هست كه بايد مقدمات آن فراهم گرددمثلاً پيدا شدن مكاني براي جابه‌جايي سپاه، چرا كه آن‌ها نمي‌توانند آن‌جا را خالي كرده و جايي چادر بزنند.
وي افزود: پيشنهاد دادم كه حاضريم مكان فعلي استانداري را در اختيا آن‌ها بگذاريم كه به دلايلي نپذيرفتند و تقاضاي مكان ديگري را نمودند كه دنبال تحقق اين خواسته هستيم.

سرمايه‌گذار خارجي راه‌اندازي كشت و صنعت را متعصبانه پي‌گيري مي‌كند
استاندار با اشاره به اين كه فاز اول مجتمع كشت و صنعت خرم‌آباد از 28 بهمن امسال راه‌اندازي مي‌شود، گفت: يك سرمايه‌گذار از عربستان (عبدالله الحي) آمده و با جديت دنبال كار است.
بازوند افزود: حتي من خبر نداشتم كه وي تازه به خرم‌آباد آمده و ديروز كه داشتم تلفني با يكي از عوامل در آن‌جا حرف مي‌كردم صداي "الحي" را شنيدم كه به فارسي و عربي و با حرارت مشغول صحبت با كاركنان كشت و صنعت بود و دستوراتي مي‌داد!
وي افزود: مردم كه 16 سال براي كشت و صنعت صبر كرده‌اند، دو سال ديگر هم تحمل كنند تا به صورت كامل راه‌اندازي شود.
استاندار در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در مورد فعال شدن يخچال‌سازي خرم‌آباد نيز بانك تا 45 روز ديگر به ما پاسخ مي‌دهد كه مي‌تواند آن را احيا كند يا خير؟

انتصاب‌ برخي مديران ايده‌آل من نبوده است!
بازوند با تأكيد بر اين كه در انتصاب‌هاي صورت گرفته فقط من دخيل نيستم، اظهار داشت: وزارتخانه‌ها نيز كميته انتصاب داشته و نقطه‌نظراتي دارند و براي انتخاب يك مسوول بايد به توافق برسيم.
وي گفت: بايد اذعان كنم كه برخي انتصاب‌ها نيز تا كنون ايده‌آل ما نبوده است، البته ناگفته نماند كه برخي مديران توانمند نيز حاضر نيستند به لرستان بيايند.
استاندار همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه اواخر سال 1389 تصويب شد چند شهر كشور جزء حوزه گردشگري باشند، چرا خرم‌آباد جزء آن‌ها قرار نگرفته بود؟ پاسخ داد: اين اتفاق در زمان مسووليت من نبوده و مسوولان وقت بايد در اين زمينه پاسخ‌گو باشند، اما من پي‌گير اين موضوع هستم.

از اين كه مي‌گويند انتصاب‌هاي من اراك‌گراست ناراحت شدم!
بازوند با گلايه از اين حرف كه عده‌اي گفتند استاندار هر چه اراكي است را به لرستان آورده، گفت: از اين حرف بسيار آزرده شدم، زماني كه من در مركزي بودم 16 لرستاني در آن‌جا مسووليت مهم اجرايي داشتند، اما هيچ‌گاه كسي اعتراضي به اين موضوع نكرد و حتي برخي از آن‌ها هنوز آن‌جا حضور دارند.

پي‌گير منطقه اقتصادي ويژه بروجرد و مجتمع فولاد ازنا هستيم
استاندار در بخش ديگري از اظهارتش با اشاره به اين كه براي منطقه اقتصادي ويژه بروجرد يك سرمايه‌گذار پيدا نوده و به آقاي تركان معرفي كرديم تا منطقه ويژه بروجرد را به وي واگذار كند، گفت: براي مجتمع فولاد ازنا هم با چند جا صحبت كرده‌ايم كه ميلي به سرمايه‌گذاري در آن‌جا نداشتند!
بازوند بيان داشت: اكنون با محمدمسعود سميعي‌نژاد مدير عامل بانك پارسيان مذاكره كرديم تا 35 درصد به ايشان واگذار شده و كار انجام شود.

پرداخت حق بدي آب و هواي كاركنان دولت در لرستان رد شد اما دوباره پي‌گير هستيم
وي پاسخ به سؤال خبرنگار يافته در مورد برقراري حق بدي آب و هوا در فيش حقوقي كاركنان دولت لرستان گفت: از روز اول اين موضوع را پي‌گيري كرده‌ام و 3 جلسه با آقاي محمود عسكري‌آزاد جانشین برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری داشتم كه آقاي مجتبي ملكي نيز همراه من بوده و شاهد است.
استاندار با بيان اين كه سازمان هواشناسي با خواهش و رابطه‌بازي آن را تأييد كرد، افزود: آقاي محمدباقر نوبخت هم آن را به هيأت دولت برد اما آن‌جا تصويب نشد چون گفته بودند ماهيانه 12 ميليارد تومان بار مالي دارد و در سال 144 ميليارد تومان بايد به اعتبارات لرستان اضافه شود.
بازوند افزود: اكنون سعي دارم از آقاي اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور خواهش كنم كه پي‌گير اين موضوع شود.

پذيرفته‌شدگان آزمون استخدامي استانداري، ابتداي سال 94 جذب مي‌شوند
در اين جلسه علي كوراني‌فر معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري لرستان نيز در پاسخ به سؤال خبرنگار يافته مبني بر عملي نشدن وعده جذب شركت‌كنندگان در آزمون استخدامي لرستان گفت: با تمام توان دنبال تحقق اين امر هستم و آقاي نوبخت قول داده تا ابتداي سال 1394 اين نفرات جذب شوند.
همچنين سيد سعيد شاهرخي معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري لرستان نيز بر لزوم پايان يافتن بداخلاقي‌هاي سياسي جهت خواست تحقق مردم تأكيد كرد و حركت در چارچوب قانون را تنها راه آن دانست.

علي هادي‌چگني معان برنامه‌ریزی استانداری لرستان نيز از پی‌گیری‌ استاندار در رابطه با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد خبر داد و گفت: روز سه‌شنبه هفته جاری استاندار در این رابطه جلسه‌ای در تهران برای ایجاد این منطقه ویژه دارد.

 
در حاشيه:
* حسين‌رضا جمشيدي مدير مسوول نشريه لروند كه داراي مدرك كارشناسي ارشد حقوق است در مورد واگذاري كشت و صنعت خرم‌آباد به استاندار گفت: مطابق قانون واگذاري اراضي كشور به اتباع بيگانه غيرقانوني است. استاندار لرستان نيز كه طي يك سال اخير تلاش زيادي براي فعال كردن اين مجموعه داشته، با ناراحتي و به شوخي پاسخ داد: اگر شما مي‌خواهيد تا اين سرمايه‌گذار را هم كه به زحمت پيدا كردم بيرونش كنيم؟ اين موضوع باعث خنده حضار شد.
* استاندار و معاونان وي به 3 سؤال خبرنگار يافته پاسخ دادند اما در مورد سؤال چهارم كه در مورد لزوم برخورد با متصرفان اراضي باغ كشاورزي خرم‌آباد كه جزء بيت‌المال است و معاون حقوقي رئيس‌جمهور نيز دستور لازم مبني بر برخورد با مقصرين در اين زمينه را صادر كرده است را پاسخ نداد. اميدواريم استاندار و مسوول روابط عمومي استانداري بنا بر وعده‌اي كه دادند توضيح لازم و شفاف در مورد در اين خصوص را روي ‌وب‌سايت نيمه‌تعطيل  استانداري قرار دهند. اين موضوع باعث شد مصطفي اكبري مشاور حقوقي سابق استانداري كه در اين زمينه هشدار داده بود از سمت خود كنار رود و شائبه‌هاي بسياري پيش آمده مبني بر اين كه حضور برادر مدير دستگاه اجرايي مرتبط(متخلف) با اين موضوع در بدنه استانداري باعث شده كه استاندار با اين مدير برخورد نكند. اميدواريم استاندار محترم و پرتلاش لرستان هر چه زودتر در اين زمينه اقدام لازم را صورت دهد و اجازه ندهد باغ تاريخي كشاورزي خرم‌آباد كه جزء بيت‌المال است توسط سودجويان به يغما رود و اين موضوع درس عبرتي براي سايرين باشد. (هم‌اكنون 12 هكتار از 56 هكتار باغ كشاورزي توسط اين عده تصرف شده است)
* خبرنگار يافته در هنگام طرح سؤالي در مورد دادن وعده‌هاي مكرر جذب به نفرات پذيرفته شده در آزمون استخدامي لرستان، متذكر شد كه اين تعلل حتي باعث شده كه برخي از آن‌ها به رحمت ايزدي بپيوندند(مرحوم ايمان باباعباسي) كه اين موضوع باعث واكنش حضار در سالن شد و خنده‌ي تلخي بر لب آوردند.
* برگزاري نشست خبري با سبك و سياق حاضر كه خبرنگاران پشت تريبون سؤالات خود را مطرح مي‌كردند، اقدامي شايسته از طرف روابط عمومي استانداري لرستان است كه اميدواريم چنين نشست‌هاي "عمومي" استمرار داشته باشد و جاي نشست‌هاي "خصوصي" مسوولان با خبرنگاران را بگيرد، چرا كه در آن صورت باعث پرورش "خبرنگاران درباري" و خبرنگاراني "خادم مديران" مي‌شود، اما در نشست‌هاي عمومي، مسوولان برآيند و شماي كلي از خواسته‌هاي مردم استان دستگيرشان خواهد شد.
* اين سومين نشست خبري مهندس بازوند ظرف 16 ماه حضورش در لرستان محسوب مي‌شود و با توجه به اين كه دومين نشست وي در مورد سفر رياست جمهوري بود، مي‌توان گفت كه ايشان هر 8 ماه يك بار در جمع خبرنگاران حاضر شده‌اند تا خواسته‌هاي مردم لرستان را از زبان آنان بشنوند. اميدواريم وي نيز همچون استاندارهاي قبلي، حداقل هر 3 ماه يك بار اقدام به برگزاري نشست خبري عمومي نمايند تا شفاف‌سازي لازم در مورد مسائل مختلف و روز استان صورت بگيرد، چرا كه از نشست‌هاي خصوصي و چند نفره با چند خبرنگار خاص و سفارش شده، چيزي عايد مردم لرستان نخواهد شد.
* حضور استاد فرج علي‌پور نوازنده چيره‌دست كمانچه در نشست خبري استاندار جالب توجه بود.
* نشست خبري توسط چند دوربين كه برخي متعلق به صدا و سيماي مركز لرستان بودند پوشش داده شد. گويا قرار است مشروح آن از شبكه افلاك پخش شود. برخي خبرنگاران معتقدند كه احتمال پخش سؤالات انتقادي از سوي صدا و سيما كم است چرا كه آن‌ها بيش‌تر در پي انعكاس مثبت نشست و حمايت از استانداري هستند! اميدواريم مطالبات به حق مردم جهت تنوير افكار عمومي از صدا و سيما پخش شود تا مردم بدانند كه سؤال‌هايي كه آن‌ها تقاضا داشتند توسط خبرنگاران در نشست مطرح شده است.
* علاوه بر خبرنگاران، حضور برخي از مسوولان روابط عمومي ادارات نيز در اين نشست قابل توجه بود. مسوولان روابط عمومي دانشگاه علمي كاربردي، ميراث فرهنگي، آب منطقه‌اي، استاندارد و تحقيقات صنعتي و شركت برق نيز از مدعوين اين جلسه بودند.
* محمدكرم محمدي سرپرست فرمانداري كوهدشت نيز در رديف آخر نشسته بود و با دقت به سؤالات و پاسخ‌هاي مطرح شده گوش مي‌داد.

 استاندار لرستان از سير تا پياز گفت: شوراي شهر را خودتان انتخاب كرده‌ايد!+ حواشي
استاندار لرستان از سير تا پياز گفت: شوراي شهر را خودتان انتخاب كرده‌ايد!+ حواشي
استاندار لرستان از سير تا پياز گفت: شوراي شهر را خودتان انتخاب كرده‌ايد!+ حواشي
استاندار لرستان از سير تا پياز گفت: شوراي شهر را خودتان انتخاب كرده‌ايد!+ حواشي
هوشنگ بازوند استاندار لرستان
 
رضا جايدري / خرم‌آباد