مذاكره با 2 شركت خارجي براي ساخت بيمارستان‌هاي لرستانرئيس دانشگاه علوم پزشكي لرستان از مذاكره مسوولان اين دانشگاه با دو شركت خارجي براي ساخت دو بيمارستان جديد در استان خبر داد.

به گزارش يافته، دكتر كورش ساكي در نشست با خبرنگاران كه در سالن شماره يك حوزه رياست دانشگاه علوم پزشكي لرستان برگزار شد، در اين خصوص گفت: اخيراً مجوز ساخت يك بيمارستان 260 تختخوابي در منطقه كمالوند خرم‌آباد به جاي بيمارستان شهداي عشاير و مجوز يك بيمارستان 100 تختخوابي اطفال نيز صادر شده است.

وي افزود: با دو شركت كه يكي "ايتاليايي- ‌سوئدي" و ديگري "اسپانيايي" است براي ساخت اين بيمارستان‌ها وارد مذاكره شده‌ايم تا ظرف دو سال آينده اين بيمارستان‌ها را به صورت فاينانس احداث نمايند.

ساكي با بيان اين كه در بحث بيمارستاني مشكل اساسي داريم، اظهار داشت: فضاي پزشكي استان فضاي استانداري نيست و كوچ پزشكان متخصص كه اكثراً به دليل فراهم نبودن زيرساخت‌ها از استان مهاجرت مي‌‌كنند، دليل اصلي اين موضوع است.

وي با اشاره به اين كه تنها راه توسعه سريع خدمات پزشكي و بهداشتي در لرستان، استفاده از سه بخش "تعاون، خيرين و بخش خصوصي" است، افزود: با تكيه بر بودجه و سيستم‌هاي دولتي به جايي نخواهيم رسيد و بايد با استفاده از كمك بانك‌ها و خيرين، زمينه را براي جبران عقب‌افتادگي‌هاي لرستان در بخش درمان فراهم كرد.

ايجاد بخش زنان و اطفال در بيمارستان شهيدرحيمي خرم‌آباد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي لرستان نيز در اين نشست اظهار داشت: در استان هزار و 600 تخت فعال وجود دارد كه با در نظر گرفتن ضريب 70 درصد، طبعاً ممكن است عده‌اي از وضع خدمات‌دهي ناراضي يا شاكي باشند.

دكتر سياوش بيرانوند با بيان اين كه طي سال گذشته تعداد بيماراني كه بستري شده‌اند حدود 130 هزار نفر بوده است، افزود: در مقابل اين تعداد بيمار پذيرش شده، تعداد شكايات و نارضايتي بسيار ناچيز بوده و ميانگين نارضايتي از خدمات علوم پزشكي لرستان از ميانگين كشوري بيش‌تر نيست.

وي با اشاره به معضل زيرميزي گرفتن برخي پزشكان، توضيح داد: هر ساله در حدود يك‌صد پرونده به كميسيون ماده 11 استان مي‌آيد، كه براي بار اول از پزشكان متخلف تعهد گرفته و وجه دريافتي به شاكي عودت داده مي‌شود و براي بار دوم جريمه سه برابر و براي بار سوم پروانه طبابت پزشك متخلف ابطال مي‌گردد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي لرستان با دادن اين نويد كه با پرداخت 500 ميليون تومان پيش‌پرداخت، قرارداد خريد دستگاه سي‌تي‌‌اسكن بيمارستان شهيد رحيمي خرم‌آباد را بسته‌ايم، گفت: تكميل فاز آخر اين بيمارستان با راه‌اندازي دو بخش زنان و بخش اطفال و تجهيزات سرمايه‌اي در دستور كار قرارد دارد.

بيرانوند با بيان اين كه تا پايان امسال 40 تخت ويژه در بخش‌هاي ICU و  NICU در استان به بهره‌برداري مي‌رسد، افزود: در بروجرد حدود 45 تخت ويژه داريم كه به زودي 5 تخت ديگر نيز به شمار آن‌ها اضافه مي‌شود.

مردم مواظب خطرات خريد خوراكي از فروشندگان دوره‌گرد باشند

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي لرستان نيز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: از سال 1384 طرحي به نام "نظام اجرا و پزشك خانواده" در كشور پياده شد كه اين طرح را اكثر كشورها انجام دادند و مشكلات بهداشتي آن‌ها تا حد زيادي رفع شد.

دكتر طهماسب نظري با بيان اين كه ما نيز در بخش "روستايي" طرح نظام اجرا را پياده كرديم، افزود: دولت براي اجراي اين طرح در روستاها تا 4 برابر هزينه كرده است.

وي با اشاره به اين كه حتي در دورترين نقاط روستايي استان ماماي خانم مستقر كرده‌ايم، افزود: در سراسر استان حدود 114 مركز بهداشتي داريم كه پزشك خانواده در آن‌ها مستقر است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي لرستان ضمن دادن هشدار به مردم جهت استفاده نكردن از خوراكي‌هاي فروشندگان دوره‌گرد، گفت: ارتقا سطح سلامتي مردم حدود 75 درصد به چنين مواردي بستگي دارد كه بايد خودشان رعايت كنند و وزارت بهداشت و علوم پزشكي به شرط داشتن منابع مالي خوب و استفاده از تمام توان فقط 25 درصد در سلامتي اجتماع تأثير دارند.

نظري افزود: امروزه مرگ و مير بر اساس بيماري‌هاي قلبي جاي بيماري‌هاي عفوني را در استان گرفته است، لذا مردم بايد با علت اصلي بيماري‌هاي قلبي و عروقي بيش‌تر آشنا شوند.

براي تأمين داروهاي كم‌ياب با 1490 تماس بگيريد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نيز گفت: 200 میلیون تومان اعتبار برای تامین داروی بیماران صعب‌العلاج استان در سال 93 اختصاص یافته است.

دكتر بهرام دلفان افزود: سال گذشته نیز 850 میلیون تومان اعتبار به این بیماران اختصاص یافته بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه پزشکی لرستان با بیان این که برخلاف گذشته در حال حاضر برای تأمین دارو مشکل چندانی در سطح استان وجود ندارد، گفت: بیمارانی که برای تأمین داروی خود با مشکل مواجه هستند می‌توانند از طریق شماره تماس رایگان 1490 اطلاعات دارویی و داروخانه‌ای را کسب کنند.

دلفان تصریح کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی این سامانه تلفنی مشکل خاصی برای تامین دارو در استان وجود ندارد به طوری که 3 سال گذشته تنها در 2 مورد بیماران با کمبود دارو مواجه شدند.

وی بهره‌گیری از ظرفیت خیرین سلامت را در حوزه معاونت غذا و دارو را ضروری دانست و ادامه داد: خیرین دارای ظرفیت بسیار بالایی برای کمک به بیماران و نیازمندان هستند و با کمک آن‌ها می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات استان را رفع کرد.

حمایت دانشگاه علوم پزشکی لرستان از تحقیقات فارغ‌التحصیلان بیکار در حوزه سلامت

معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی لرستان از تصمیم این دانشگاه برای حمایت از تحقیقات فارغ‌التحصیلان بی‌کار در حوزه سلامت خبر داد.

دكتر حسن کایيدی بیان داشت: برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی در استان لرستان در زمینه علوم پزشکی اعتباری حدود يك و نيم میلیارد تومان اختصاص داده شده است که این دانشگاه با استفاده از این منابع از پروژه های تحقیقاتی و علمی فارغ‌التحصیلان بی‌کار در استان لرستان در رشته‌های طب سنتی، گیاه‌درمانی و سایر رشته‌های مرتبط با علوم پزشكي حمایت مالی می‌کند.

وی افزود: تمام فارغ‌التحصیلان بی‌کار دارای مدرک کارشناسی و بالاتر می‌توانند جهت بهره‌مندی از حمایت‌های مالی این دانشگاه به سایت lums.ac.ir بخش معاونت تحقيقات و فناوري مراجعه و جهت ثبت نام اقدام کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تجهیز خانه آزمایشگاهی حیوانات در زمینی به مساحت 400 متر مربع و با اعتباری معادل بیش از 400 میلیون تومان در دانشگاه كمالوند را از جمله برنامه‌های در دست اقدام این دانشگاه اعلام کرد و گفت: دانشجویان رشته‌های تحقیقی و آزمایشگاهی مانند ایمونولوژی و علوم پایه از خدمات این آزمایشگاه بهره مند می شوند.

کایدی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاسیس و تجهیز آزمایشگاه دانشگاه در پردیس کمالوند است که برای ساخت و تجهیز این آزمایشگاه حدود 500 میلیون تومان نیز تخصیص یافته است.

وی افزود: 300 میلیون تومان از اعتبار احداث و تجهیز این آزمایشگاه از محل منابع معاونت علمی ریاست جمهوری تخصیص یافته است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تجهیز و تاسیس دو مرکز رشد در خرم آباد و بروجرد را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این دانشگاه عنوان کرد و گفت: این مراکز به عنوان اولین مراکز رشد در حوزه پزشکی با حمایت پارک علم و فناوری لرستان فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند.

عمليات ساخت دانشكده‌هاي دندان‌پزشكي و داروسازي لرستان در حال انجام است

مدیرکل تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: دانشکده دندان‌پزشکی این دانشگاه اواخر مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

دكتر علي فرهادی در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و معاونان این دانشگاه با بیان این که دانشکده دندان‌پزشکی این دانشگاه با استفاده از تجهیزات پیشرفته راه‌اندازی می‌شود افزود: عموم مردم می‌توانند از خدمات دندان‌پزشکی که در این دانشکده ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

وي گفت: دو دانشکده دندان‌پزشکی و داروسازی دانشکده‌هایی هستند که عملیات ساخت آن‌ها در دست اقدام است.

فرهادی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده مجوز راه اندازی دانشکده داروسازی را اخذ کردیم که در بهمن‌ماه امسال حدود 30 دانشجو را در این رشته پذیرش می‌کنیم.

 

رضا جايدري

براي مشاهده "گزارش تصويري" نشست خبري اين‌جا كليك كنيد