رئیس دانشگاه لرستان، دکتر مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان و میثاق حیدری، مشاور رئیس دانشگاه لرستان در امور یاوران علمی و رئیس اداره روابط عمومی دانشگاه، به دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در دفتر مدیریت استانی این خبرگزاری حضور یافتند و به پرسش‌های خبرنگاران ایرنا، پاسخ دادند.
به گزارش یافته، بخشی از خبر تهیه و تنظیم شده توسط خبرگزاری ایرنا لرستان را بخوانید:
رئیس دانشگاه لرستان گفت: «مجوز جذب ۶۲ هیئت علمی در راستای رشد علمی و رتبه‌بندی و ارتقاء نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه لرستان اخذ شد».
علی نظری، روز شنبه، 7 آبان‌ماه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز لرستان و پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران ایرنا، بیان کرد: «یکی از چالش‌های مهم دانشگاه لرستان مسئله ساختارهای اداری و عدم تناسب میان هیئت علمی، کارمند و دانشجو است و اگر تعادل در این موضوع ایجاد نشود مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد».
وی با بیان اینکه رابطه استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها باید اصلاح شود، اظهار داشت: «در برخی موارد ساعات موظفی هیئت علمی دانشگاه به سختی پر می‌شود و در برخی موارد دانشجو بدون هیئت علمی است و به همین دلیل در دانشگاه لرستان ماهانه یک میلیارد تومان بابت اساتید حق‌التدریس پرداخت می‌شود».
رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه قبلاً براساس ضابطه و قانونمندی در بخش اداری و هیئت علمی نیرو جذب نشده است ادامه داد: «در دانشگاه لرستان با احتساب نیروهای شرکتی نسبت هیئت علمی به نیروهای اداری حدود یک به ۲ است و استاندارد این رابطه یک به یک است».
وی با اشاره به اینکه در مواردی به دلایل مشکلات بیکاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیروهایی با تحصیلات غیر مرتبط و بدون توانمندی مربوطه در این دانشگاه جذب شده است عنوان کرد: «به منظور اصلاح این ساختار از ورود افراد بدون ضابطه به دانشگاه ممانعت شده است و روند ناسالم نیروهای بدون ضابطه، سد شده است».
نظری گفت: «استخدام هیئت علمی در دستور کار قرار گرفته است و امسال ۶۲ عضو هیئت علمی در دانشگاه لرستان جذب خواهد شد که این اقدام در راستای جذب هیئت علمی در دانشگاه لرستان، بی‌نظیر است و پیش از این سالی ۱۰ یا ۱۵ عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب شده است».
رئیس دانشگاه لرستان افزود: «جذب ۶۲ عضو هیئت علمی در دانشگاه در ابعاد مختلف این دانشگاه، جهش محسوب می‌شود و تناسب استاد به کارمند و استاد و دانشجو را اصلاح می کند و این در حالی است که اکنون تناسب استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به ۳۰ است».
وی عنوان کرد: «در صورتی که ظرفیت‌های هیئت علمی دانشگاه افزایش یابد ظرفیت بودجه، مقالات و رتبه‌بندی دانشگاه نیز رشد خواهد داشت و سطوح و رشته‌های دانشگاهی تقویت خواهد شد».
به گفته نظری در حال حاضر تعداد ۳۵۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه لرستان مشغول فعالیت هستند.