یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كمیته‌ی برون بخشی بیماری‌های منتقله از راه آب و غذا با موضوع شیوع احتمالی بیماری وبا و راه‌های پیشگیری از آن با حضور اكثریت اعضا در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی لرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی لرستان، در این كمیته برنامه‌های مبارزه با شیوع بیماری وبا با مشاركت دستگاه‌های اجرایی مختلف به تصویب رسید.
 



 مبارزه با وبا نیازمند همكاری بین بخشی است
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی لرستان در این كمیته گفت: مبارزه با بیماری وبا نیازمند یك همكاری بین بخشی است.
علی شاهوردی ادامه داد: این بیماری سرعت انتشار و كشندگی بالایی دارد و این ضرورت یك همكاری گسترده برای مبارزه با آن را نشان می‌دهد.
معاون فنی معاونت بهداشت اظهار كرد: هم مرز بودن با كشور عراق و كردستان عراق كه آمار بالایی از ابتلا به وبا را داشته‌اند می‌تواند به راحتی بیماری را به كشور و استان ما بكشاند.
شاهوردی تصریح كرد: با توجه به مراسم اربعین پیشرو هر یك از دستگاه‌های اجرایی باید مشاركت داشته باشند.
 
امسال خطر وبا جدی است دستگاه‌ها كمك كنند
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی لرستان گفت: امسال خطر بیماری وبا فوق‌العاده جدی است و بدون همكاری دستگاه‌های اجرایی نمی‌توان با آن مقابله كرد.
حمید مخیری عنوان كرد: در مراسم راهپیمایی اربعین امسال بیش از ۵ میلیون زائر به كشور عراق سفر خواهند كرد.
وی ادامه داد: بسیاری از این تعداد زائر در مسیر خود از استان لرستان عبور می‌كنند و این یك خطر بالقوه محسوب می‌شود.
رئیس گروه واگیر تصریح كرد: در مسیر رفت این زائرین باید تلاش كنیم مواد خوراكی سالم در اختیار‌ایشان قرار گیرد.
مخیری افزود: در مسیر برگشت آن‌ها نیز باید مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از انتقال بیماری وبا از عراق به استان و كشور را انجام دهیم.
وی تصریح كرد: نقش استانداری، معاونت درمان، هلال احمر، نیروی انتظامی، اورژانس، میراث فرهنگی، قرارگاه سلامت و زیستی سپاه پاسداران، بسیج جامعه پزشكی، شهرداری‌ها، دامپزشكی، محیط زیست، بهزیستی، تعزیرات، امور عشایری و جهاد كشاورزی در این بین برای كمك به مبارزه با وبا بسیار حیاتی است.
 
افزایش آبیاری با فاضلاب در كشاورزی یك چالش مهم است
رئیس گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت نیز در این كمیته گفت: افزایش آبیاری با فاضلاب در كشاورزی یك چالش مهم در انتشار بیماری وبا است.
ستایش دیركوند تصریح كرد: برای ممانعت و كنترل عدم آبیاری محصولات كشاو. رزی با فاضلاب باید برنامه‌ی مدونی در دستور كار قرار گیرد.
وی افزود: آب، یخ و مواد غذایی آلوده مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری وبا هستند.
رئیس گروه بهداشت محیط گفت: آمار طغیان بیماری‌های منتقله از راه آب از ابتدای سالجاری تا كنون نسبت به گذشته بسیار بالاست و این یك زنگ خطر است.
دیركوند ابراز كرد: دفع بهداشتی فاضلاب، تهیه‌ی آب سالم برای مناطق فاقد آب لوله كشی و كنترل سریع شكستگی‌های مسیر توزیع آب یك ضرورت است.
وی عنوان كرد: كلرزنی آب روستا‌های خودگردان، نظارت بر دفع بهداشتی فاضلاب مناطق صنعتی و بیمارستان‌ها و كنترل كیفی آب استخر‌ها از دیگر برنامه‌های ضروری در این روز‌ها هستند.
ساماندهی تمامی مراكز بهداشتی درمانی سطح استان برای خدمت‌رسانی به موارد احتمالی، تأمین آب شرب سالم برای مناطق روستایی، تشدید نظارت بر كنترل كیفی آب و مواد غذایی، تشدید نظارت مشترك بر رعایت مسائل بهداشتی در مراكز تجمعی، مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماكن عمومی و همكاری تمامی ادارات به منظور استفاده از ظرفیت و امكانات در اختیار برای كنترل بیماری‌های منتقله از راه آب و غذا مهم‌ترین مصوبات این كمیته بودند.
در این كمیته نمایندگانی از ادارات دامپزشكی، نیروی انتظامی، صنعت معدن و تجارت، آب و فاضلاب استان، آب و فاضلاب روستایی، فوریت‌های پزشكی، محیط زیست، بهزیستی و بسیج جامعه پزشكی حضور داشتند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا