یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اولین جلسه منطقه ای هم اندیشی روسا و دبیران مناطق مناطق ۵ گانه کشور با حضور مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران کل استان‌ها به صورت حضوری و مجازی در خرم آباد برگزار شد.



به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان، اولین جلسه منطقه ای هم اندیشی رؤسا و دبیران مناطق ۵ گانه کشور با حضور دکتر نورمحمدی مشاور رئیس سازمان و معاون هماهنگی امور استان‌ها، دکتر اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی، سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور و مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌های مناطق ۵ گانه کشور به میزبانی استان لرستان در روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۹ برگزار شد.
 در این جلسه علیرضا نورمحمدی مشاور رئیس سازمان و معاون هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان این جلسه گفت؛ هدف از برگزاری این نشست‌ها تمرکز زدایی و برنامه‌ریزی متناسب با وضعیت اقلیمی و زیست محیطی هر منطقه می‌باشد.
معاون امور استان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در این نشست‌ها موضوعات و پیشنهادات تخصصی متناسب با هر منطقه در دستور کار قرار می‌گیرد و سعی می‌شود از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه حداکثر استفاده برده شود.
 در ادامه این نشست دکتر حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: مدیران کل استان‌ها در صف و خط مقدم حفاظت محیط‌زیست هستند و بیشترین نقش را در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت حفاظت از محیط زیست خواهند داشت.
 اکبری با اشاره به اهمیت بحث سرشماری در مدیریت زیستگاه‌ها و حیات‌وحش اظهار داشت: به دلایل شرایط توپوگرافی کشور گاها امکان پیاده نمودن دقیق برخی روش‌های علمی سرشماری حیات وحش مقدور نمی‌باشد ولی می‌توان با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، امکانات پیشرفته و نظارت مستمر دقت سرشماری را تا حد زیادی بالا برد. وی حضور مدیران کل استان‌ها و معاونین محیط زیست طبیعی را در سرشماری حیات‌وحش لازم و ضروری دانست.
 اکبری، آتش‌سوزی را یکی از عوامل اصلی تخریب زیستگاه در حوزه رویشی زاگرس دانست و عنوان نمود: با تهیه و تدوین قوانین بازدارنده و به روز،  فرهنگ‌سازی و تهیه تجهیزات پیشرفته و مشارکت‌ دادن مردم در حوزه اطفای حریق می‌تواند خسارات ناشی از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع زاگرس را به‌طور چشم‌گیر کاهش داد.
 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به اهمیت گونه‌های گیاهی و جانوری بر استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها جهت انجام تحقیقات کاربردی و مفید در خصوص حفاظت از تنوع زیستی تأکید نمود.
  وی شکار بی رویه را از عوامل کاهش جمعیت حیات وحش در حوزه زاگرس عنوان نمود و این مناطق را یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای حضور گونه‌های شاخصی مانند کل و بز کوهی و پلنگ ایرانی دانست.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور افزود: شاید تنها کشوری هستیم که می توانیم گونه پلنگ را نجات دهیم و برای تحقق این امر حفاظت از پلنگ در زیستگاه‌های اصلی آن حایز اهمیت خواهد بود.
 وی با اشاره به اهمیت موضوع قاچاق حیات‌وحش در کاهش گونه های شاخص و در خطر انقراض مانند پرندگان شکاری، هوبره و ... بر برخورد جدی و قاطع با قاچاقچیان حیات‌وحش تأکید نمود.
 اکبری گفت: در خصوص تعارض دام با حیات وحش اقدامات خوبی در خصوص رایزنی با بیمه ها و تخصیص اعتبارات صورت گرفته است که امیدواریم این اقدامات منجر به کاهش تعارضات و آسیب های احتمالی به حیات‌وحش شود.
وی در مورد افزایش سطح مناطق گفت: باید یک تعادل منطقی در خصوص افزایش مناطق انجام گیرد که باعث حفظ اکوسیستم شود.
 اکبری با اشاره به مشکلاتی که پسماند در بحث آلودگی های زیستی محیطی مخصوصأ منابع خاک ایجاد می‌کند خواستار برخورد جدی‌تر با مسببین این امر شد.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان با اشاره به اهمیت رودخانه‌های زاگرس در تامین آب شیرین کشور گفت: باید مدیریت فاضلاب در حوزه زاگرس طوری باشد که کمترین آسیب به این منابع آبی با ارزش وارد شود.
 در ادامه این جلسه محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با اظهار رضایت از برگزاری این نشست، در خصوص جذب نیروهای وظیفه برای خدمت در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تعامل با ستاد مشترک نیروهای مسلح در صدد هستیم که مجوزهای لازم از این ستاد اخذ و بخشی از این کمبود نیرو در سازمان را با جذب سرباز رفع نمائیم اما مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد که می‌بایست برطرف شود.
 سرهنگ محبت خانی در خصوص به روز رسانی امکانات یگان حفاظت گفت: طرح تجهیز یگان در دستور کار سازمان قرار دارد که تجهیزاتی مانند خودرو امکانات هوشمندسازی، بیسیم سراسری و سایر موارد به تدریج در اختیار یگان حفاظت قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به کشف ۵۳۰۰ قبضه اسلحه در سال توسط یگان‌های حفاظت محیط زیست در سراسر کشور گفت: محیط‌بانان با کشف و ضبط این تعداد اسلحه کمک شایانی به بحث آرامش و امنیت جامعه انجام داده‌اند.
محبت خانی در خصوص  ساخت پاسگاه در مناطق حفاظت شده گفت: ساخت پاسگاه ها باید بر اساس طرح تیپ سازمان و متناسب با نیروی انسانی موجود باشد و اگر نیروی انسانی جهت حفاظت کافی نباشد، اقدام به ساخت پاسگاه در مناطق به صلاح نمی‌باشد.
 وی با اشاره به اینکه کار محیط‌بانی مشابه نیروهای نظامی و انتظامی است خواستار تدوین و تصویب آئین‌نامه اجرایی و انضباطی یگان حفاظت محیط زیست براساس آئین‌نامه‌های اجرایی نیروهای نظامی شد.
سرهنگ محبت خانی با اشاره به این موضوع که حمایت بیمه‌ای از همیاران محیط‌زیست منوط به صدور کارت همیار است عنوان داشت: ماموریت همیاران باید براساس درخواست یگان حفاظت اداره کل محیط زیست هر استان باشد.
فرمانده یگان حفاظت  کشور با بیان برخی سختی‌های شغل محیط‌بانی بر ایجاد جذابیت‌های جدید در شغل محیط‌بانی جهت تحمل سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌های این شغل شریف تاکید نمود.
سالاروند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان در خلال این جلسه با عرض خیر مقدم به مهمانان و حاضرین در این نشست با اشاره به برخی چالش‌های محیط زیستی در حوزه زاگرس مانند افزایش پدید گرد و غبار، مشکلات محل های دفن پسماند و عدم انجام قانون مدیریت پسماند، عدم تحقیق حق آبه های زیست محیطی، عدم تکمیل تصفیه خانه‌های فاضلاب، استفاده بیش از حد سم و کود در فعالیت های کشاورزی و چرای دام در مناطق تحت مدیریت خواستار هم اندیشی و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع این معضلات زیست محیطی در سطح منطقه شد.
سالاروند با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان لرستان خواستار تخصیص اعتبار جهت  ایجاد یک موزه متناسب با ظرفیت‌های زیست محیطی استان شد.
 وی با اشاره به اینکه غار ماهی کور تنها اثر طبیعی ملی استان می‌باشد خواستار تخصیص اعتبار ویژه برای ساماندهی و افزایش ضریب حفاظتی این منطقه شد.
 در پایان این جلسه، مدیران کل استان‌ها به صورت حضوری و مجازی چالش‌های حوزه مدیریتی خود را عنوان نموده به ارائه راهکار در این زمینه پرداختند.
لازم به ذکر است در این نشست هم اندیشی پنل آموزشی طرح‌های جامع مدیریت، خشکسالی و حریق، پنل سرشماری و بیماری‌های حیات‌وحش و حفاظت مشارکتی و پنل بانک ژن، موزه ها و حفاظت گیاهی توسط مدیران کل حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان ارائه گردید.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا