یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

۱۲انقلاب اسلامي - يافته بهمن‌ماه ۱۳۵۷

-   با ورود امام خمینی به میهن، شهر بروجرد یک‌پارچه شور و هیجان شد و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از مردم به راهپیمایی در خیابان‌ها پرداختند.

 

۱۵ بهمن‌ماه ۵۷

-  پنجاه تن از جوانان ازنا، نگهبانی شبانه شهر و توزیع نفت و بنزین را به عهده گرفتند.

 

۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۵۷

- بیش از ۱۰ هزار تن از زنان خرم‌آباد پس از اجتماع در مسجد علوی و خیابان‌‌‌های اطراف آن و شنیدن سخنرانی، در خیابان‌های شهر دست به راهپیمایی زدند و خواستار برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی شدند. این نخستین راهپیمایی مستقل زنان در خرم‌آباد بود.

 

۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۵۷

- امروز هزاران نفر از مردم خرم‌آباد در مسجد صاحب الزمان(عج) در این شهر اجتماع کردند. آن‌هاپشتیبانی خود را از امام خمینی و دولت برگزیده ایشان -مهندس بازرگان- با امضا کردن چهار قطعه پارچه ۸ متری اعلام کردند. امروز همچنین چند تن از زندانیان سیاسی آزاد شده بروجرد وارد خرم‌آباد شدند و در راهپیمایی مردم این شهر شرکت کردند.

- ۱۵ هزار نفر از مردم درود، در مسجد جامع این شهر اجتماع کردند و خواستار برقراری حکومت اسلامی شدند.

 

۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۵۷

- کارکنان استانداری لرستان -خرم آباد تکبیرگویان عکس‌های امام خمینی را در اتاق استانداری نصب کردند و عکس‌های شاه را پایین کشیدند و به طرفداری از بازرگان شعار دادند.

 

۲۲ بهمن ۱۳۵۷

- ده‌ها هزار نفر از مردم خرم‌آباد در خیابان‌های شهر به راه افتادند و پشتیبانی خود را از مردم تهران و افسران نیروی هوائی اعلام کردند. در این روز شایع شد که تیپ مستقل ۸۴ خرم‌آباد می‌خواهد به تهران نیرو اعزام کند. با شنیدن این خبر بیش از بیست هزار نفر از مردم و عشایر لرستان پل بزرگ «کرگانه» واقع در جاده خرم آباد-تهران را محاصره کردند. در ضمن جاده خوزستان و خرم‌آباد تا بروجرد و درود تحت کنترل عشایر لرستان در آمده است. همچنین صدها نفر از عشایر و جوانان غیور لرستان با اسلحه برای کمک روانه تهران شدند. در همین حال ارتش و شهربانی و ژاندارمری لرستان همبستگی خود را با مردم اعلام کردند.

 

۲۳ بهمن ۱۳۵۷

- ساعت ۹:۳۰ شهربانی و سپس ژاندارمري خرم‌آباد به تصرف مردم درآمد. یدالله میرزایی (سرباز) یکی از کشته شدگان این واقعه بود. دانش‌آموزان پادگان ۱۰۴ خرم‌آباد نیز همراه گروه زیادی از مردم کنترل بیمارستان را به دست گرفتند. در این واقعه ۲۳ نفر کشته شد. ناصر شفافی و استوار شیدا جزو کشته شدگان هستند.

 

۲۵ بهمن ۱۳۵۷

- پرویز سهرابیان استاندار لرستان از خرم‌آباد گریخت. به دستور تیمسار آذری فرمانده تیپ ۸۴ خرم‌آباد که از روز پیش اعلام همبستگی کرده بود سربازان و درجه‌داران همراه با صدها توپ و تانک به میان مردم آمدند و با آنان هم‌صدا شدند. کلانتری خرم‌آباد به دست مردم افتاد.

- سهراب بهادری شهردار ازنا استعفا داد.

بروجرد- مردم به سوی ساختمان ژاندارمری حمله کرده و فرمانده ژاندارمری را دستگیر کردند. یکی از سربازان به مردم اطلاع داد که در محل اسلحه‌خانه گروهان بمب کار گذاشته‌اند، مردم بمب را از کار انداختند. مردم همچنین کلیه زندانیان را آزاد کردند.

کارخانه مشروب‌های الکلی به آتش کشیده شد.

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا