یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان از مشاهده گونه نادر گربه وحشي "كاراكال" در منطقه پاپی لرستان خبر داد.

به گزارش يافته‌ به نقل از روابط عمومی محیط زیست لرستان، نبی‌الله قائدرحمتی در اين خصوص اظهار داشت: این جانور جزو گونه‌های حمایت شده و در فهرست اول کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های در خطر انقراض سایتیس(cites ) قرار دارد و تا كنون در لرستان مشاهده نشده است.

وي در ادامه گفت: منطقه پاپی یکی از مناطق مهم زیست محیطی در کشور است که گونه‌های منحصربفرد گیاهی و جانوری زیادی در آن وجود دارد.

کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نيز در اين خصوص گفت: گربه وحشي کاراکال با نام علمی  Felis caracalیاCaracal caracal گونه‌ای پستاندار از راسته گوشت‌خواران و خانواده گربه‌سانان، دارای جثه‌ای بزرگ‌تر از گربه اهلی به رنگ یک‌نواخت زرد شنی متمایل به قرمز و دارچینی قهوه‌ای، زیر بدن روشن و خاکستری روشن تا سفید، بدون خال و دارای موهای سیاه بلندی در انتهای گوش‌های بلند و مثلثی شکل است.

محسن امیری اظهار داشت: اين موجود عموماً شبگرد است ولی در اوایل غروب و صبح زود فعالیت بیش‌تری دارد، معمولا منزوی و تک‌زی بوده ولی در فصل زمستان جفت‌گيري مي كند.

وي افزود: كاراكال شکارچی قهار و موفق انواع مهره‌داران و بی‌مهره‌هاست كه غالباً از جوندگان، پرندگان، خرگوش، خزندگاني نظير مار و حتی قادر به شکار قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر نيز می‌باشد.

اميري در ادامه بيان داشت: اين موجود به آب زیادی احتیاج ندارد و آب مورد نیاز بدنش را ازبدن طعمه تامین می‌کند.

وي اشاره نمود: این گونه برای نخستین بار 25 اسفند 1391 در منطقه لون از توابع بخش پاپی استان لرستان، حواشی اثر طبیعی ملی غارماهی کور توسط عیدی حیدری محیط‌بان منطقه مشاهده شده که به علت مصدومیت، زنده ‌گرفته شد و پس از مداوا توسط محیط‌بان منطقه، در زیستگاه اصلی‌اش رهاسازی شد.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا