یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در فروردین‌ماه 1400 مجموعاً 187 بیمار مبتلا به کووید-19 در لرستان فوت شد تا تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان مجموعاً به یک هزار و 553 نفر برسد.
به گزارش یافته، بر اساس آمار اعلامی روزانه از طرف معاونت بهداشت و دبیر ستاد مبارزه با «بیماری کووید ۱۹» دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در مجموع یک‌ماهه فروردین‌ماه (آمار بر اساس روزِ اعلام)، مجموعاً 187 در استان فوت شدند.
بر همین اساس مجموعاً آمار متوفیان «بیماری کووید ۱۹» در لرستان تا پایان فرودین ماه یک هزار و 553 نفر است.





تا پایان سال 1399 و در مجموع 13 ماه (اول اسفند 98 تا پایان اسفند 99) آمار متوفیان لرستان 1366 نفر بود. این آمار نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در لرستان روزانه 3.4 نفر فوت کرده بودند. این در حالی است که میانگین فوت‌شدگان ناشی از «بیماری کووید 19» در یک‌ماهه فروردین 1400 تعداد 6.3 بیمار است.
در روزهای یکم و هفتم فروردین‌ماه هیچ بیماری بر اثر این ویروس فوت نکرد، اما در 29 فروردین‌ماه متأسفانه آمار روزانه فوت بیماران به 17 نفر رسید که بیشترین تعداد فوتی روزانه استان طی ایام شروع بیماری تاکنون بوده است.
شایان ذکر است در یک‌ماهه فروردین مجموعاً 24 هزار و 972 نفر در استان به این بیماری مبتلا شدند تا مجموعاً آمار مبتلایان است از شروع اپیدمی تا پایان فروردین 1400 به 96 هزار و 538 نفر برشد.
 تا پایان سال 1399 و در مجموع 13 ماه (اول اسفند 98 تا پایان اسفند 99) آمار مبتلایان لرستان 71 هزار و 746 نفر بود. این آمار نشان می‌دهد که به طور متوسط در لرستان روزانه 182 نفر با تست مثبت مواجه شده‌اند. این در حالی است که میانگین مبتلایان «بیماری کووید 19» در یک‌ماهه فروردین 1400 تعداد 800 نفر بوده است.
آمار فوق نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه 1400، اوضاع لرستان از مرزهای خطر و قرمز هم گذشته و وضعیت بیماری کووید ۱۹ در لرستان به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است.



سایر آمارهای اعلامی تا 31 فروردین 1400
نمونه های ارسالی: 305096
کل جواب داده شده: 301866
جمع تجمعی مثبت: 96538
تعداد کل منفی: 205322
 جمع تجمعی فوتی مثبت: 1553
 
بستری بودن بیش از یک هزار و 300 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان در آخرین روز فروردین، نشان از تکمیل ظرفیت حداکثری بیمارستان‌ها دارد. برخی مراکر درمانی از جمله بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد و چند بیمارستان دیگر بخشهای تروما و جراحی های اورژانسی را فعال کرده تا کار درمان بیماران با وقفه مواجه نشود.
بی‌شک برای مبارزه با این ویروس همه ما وظیفه داریم چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم. کادر درمانی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با ایثار در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند، به مشارکت مردمی برای شکست این ویروس نیاز دارند. ما در هر سطحی که تأثیرگذار هستیم باید رعایت پروتکل‌ها را در اولویت قرار دهیم.
یکی از درس‌هایی که ویروس کرونا به مردم دنیا داد این بود که سیاستمداران و دولتمردان توان رویارویی با بحران‌ها را به‌تنهایی ندارند و مردم برای ساختن جهانی سالم‌تر، پاک‌تر و ایمن‌تر باید مسئولیت‌های خود را در قبال محیط زندگی بپذیرند، لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک تنها راه‌حل موجود است.
دولت نیز وظیفه دارد تا تلاشش را برای واکسیناسیون عمومی تسریع بخشیده و با سیاست‌گذاری‌های صحیح بستر مناسب برای تأمین نیازهای درمانی و معیشتی مردم و ایفای نقش شهروندان در مقابله با این ویروس را فراهم نموده و شرایط را به‌گونه‌ای نظارت و مدیریت کند که مردم احساس مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند.
فراموش نکنیم برای غلبه بر کرونا که سلامت، جان و معیشت اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار داده است راهی جز پذیرفتن مسئولیت توسط دولت و مردم در قبال جامعه وجود ندارد.

عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته
31 فروردین ماه 1400



نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا