مجموعه باغ فیض خرم‌آباد شامل دو بخش است که بخش ابتدایی آن در مساحتی حدود 6 هزار و 500 متر مربع به پارک مفرغ اختصاص یافته و نمادهای مفرغی لرستان در این پارک نصب شده است. از سوی دیگر از زمین خالی کنار این باغ به مساحت حدود 7 هزار و 500 متر مربع از سوی شهرداری به عنوان پارکینگ موقت استفاده می‌شود. شهرداری خرم آباد اراضی این باغ را در سال‌های گذشته از مالکان آن به منظور آزادسازی معبر خریداری کرده‌ و مجموعه شهری نیز هزینه‌های زیادی را برای خرید این املاک پرداخته است. مجموعه باغ فیض طرحی مصوب با کاربری تفریحی و گردشگری دارد و این طرح در راستای سامان‌دهی قلعه فلک‌الافلاک و توسعه گردشگری در مرکز شهر در نظر گرفته شده است.
از این زمین 7 هزار و 500 متر مربعی در مرکز شهر، اکنون آنگونه که باید استفاده نمی‌شود و شهرداری خرم‌آباد نیز برای احداث یک مجموعه تفریحی، گردشگری و تجاری در این زمین توان مالی کافی ندارد. به همین دلیل در نظر داریم پس از تصویب موضوع فروش این زمین در شورای اسلامی شهر، آن را به اشخاص واجد صلاحیت و سرمایه‌گذاران واگذار کنیم. در صورت تصویب درآمد حاصل را به منظور تکمیل طرح‌های عمرانی جاری در شهر مثل زیرگذرها و مجموعه‌های گردشگری چون پارک شاپوری و آبشار طلایی هزینه می‌کنیم. این مجموعه ضوابط خاص و تصویب شده دارد و حتی رای کمیسیون ماده 5 برای آن صادر شده است. در صورت فروش آن، سرمایه‌گذاران می‌توانند فقط در آن طرح‌های گردشگری و تفریحی اجرا کنند. تمامی اقدام‌ها در چارچوب طرح و قوانین و مقررات قابل اجراست. از سوی دیگر با توجه به طرح موجود این مجموعه باید تا ارتفاع 7/5 و با 50 درصد زیربنا ساخته شود. هر کس خواهان خرید این اراضی باشد مکلف به رعایت این شرایط است.
اراضی مجموعه پارک مفرغ و کنار آن جزو محلۀ قدیمی فیض است. به بیان دیگر از پارک مفرغ کنونی به نام باغ فیض نام برده می‌شود و زمین کنار آن هرگز جزو باغ فیض نبوده است و همچنان پارک مفرغ به قوت خود باقی خواهد ماند. از سوی دیگر در صورت موافقت شورای شهر برای فروش این زمین از طریق انتشار آگهی و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران واجد صلاحیت زمین به آنان واگذار خواهد شد. شهرداری در هیچ شرایطی به دنبال حراج این اراضی نیست و این اقدامات برای توسعۀ مراکز گردشگری و تفریحی در اطراف و پیرامون قلعه فلک‌الافلاک اجرا می‌شوند. باید پذیرفت که اکنون در مرکز شهر با کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری مواجه هستیم و این اقدام در جهت جبران بخشی از این کاستی‌‌هاست.
 در نتیجه مجموعه مدیران شهری خود را مکلف به حفاظت از سرمایه‌های عمومی مردم این دیار می‌دانند و نباید هیچ نگرانی در این راستا داشته باشیم؛ چرا که تمامی فعالیت‌ها بر اساس طرح مصوب موجود و مقررات انجام خواهد شد.
 
http://yaftenews.ir/images/94/94-5/eydi.JPG

یحیی عیدی‌بیرانوند/ شهردار خرم‌آباد
منبع: همشهری