عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به دستور جلسه این کمیسیون گفت: طبق قانون باید تا سال ۹۸ تعداد ۴۰ نماینده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود که کمیسیون پیگیری طرحی با همین موضوع است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "اصغر سلیمی" در گفت‌وگو با خانه ملت به تشریح دستور جلسه امروز (سه‌شنبه، 12 بهمن‌ماه) کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس پرداخت و گفت: کمیسیون شوراها جدول حوزه‌های انتخابیه برای افزایش تعداد نمایندگان آن طبق قانون را مورد بررسی قرار داد.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در سال 1398 باید 40 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس افزوده شود چرا که سال 88 باید 20 نماینده به حوزه های انتخابیه مجلس افزوده می شد اما این کار صورت نگرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه تا سال 98 باید 40 نفر نماینده به حوزه های انتخابیه مجلس اضافه شود، عنوان کرد: تقریبا دو ماه قبل به وزارت کشور فرصت 45 روزه ای دادیم تا لایحه جدول حوزه های انتخابیه را تهیه کرده و به کمیسیون شوراها بدهد اما آنها اعلام کردند لایحه مذکور به دلیل بروکراسی ها که از هیأت دولت باید به مجلس ابلاغ شود طولانی می شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو برای جلوگیری از طولانی شدن روند بررسی، صحبت کردیم تا کمیته ای با مرکزیت کمیته تقسیمات کشوری کمیسیون تشکیل شود که یک نماینده از وزارت کشور، نماینده وزارت اطلاعات و نماینده مرکز پژوهش های مجلس در آن حضور داشته باشد همچنین در این موضوع از طرح های آقایان فرهنگی و صباغیان و لایحه ای که در حال حاضر در وزارت کشور در دست است به صورت غیررسمی استفاده شده و از سایر نظرات نیز بهره می گیریم.

تکلیف یک نماینده اضافه ‌شده به لرستان مشخص شد
شایان ذکر است بر اساس کلیات طرح افزایش نمایندگان که قبلا" در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، یک نفر به نمایندگان لرستان اضافه خواهد شد.
بر اساس این طرح به حوزه انتخابیه سلسه و دلفان یک نفر اضافه‌ شده و این حوزه به دو بخش: 1- "حوزه انتخابیه سلسله و بخش مرکزی با یک نماینده" 2- "حوزه انتخابیه دلفان و بخش مرکزی با یک نماینده" تقسیم می‌شوند.
استان لرستان در حال حاضر دارای 9 نماینده در مجلس شورای اسلامی است که با افزایش یک نماینده، تعداد نمایندگان استان به 10 نفر خواهد رسید.
بر اساس "طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها" تعداد افزایش نمایندگان مجلس در دوره آینده به این شرح است:
خوزستان ۳ نماینده، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری و کرمان هر کدام ۲ نماینده، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، تهران، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، گلستان، لرستان، هرمزگان، همدان و یزد هرکدام یک نماینده.
شایان ذکر است طبق قانون هر 10 سال یک‌بار بر اساس میزان جمعیت، موقعیت سیاسی و جغرافیایی، تعداد نمایندگان مجلس حداکثر 20 نفر می‌تواند افزایش یابد.

9 نماينده لرستان در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي از 8 خرداد 1395