مدیر کل محیط‌زیست استان لرستان به لزوم مشارکت جوامع محلی لرستان برای حفاظت از« پلنگ ایرانی» تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "مهرداد فتحی بیرانوند" در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به‌صورت گرفتن انوار مدیریت تلفیقی، امنیتی و مدیریت حیات‌وحش در سطح اداره کل محیط‌زیست استان و مدیریت منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه به همراه محیط‌بان غیور این منطقه در طی سه سال اخیر سبب قوت بخشیدن به زاد ولد و گونه‌زایی در سطح این بوم‌سازگان (اشترانکوه) شده است.
وی با اعلام این که این اقدام سبب شده گونه‌های نادر و ارزشمند گربه سان بزرگ جثه، انواع حیات‌وحش، جمعیت طعمه خوار و گونه‌های پستانداران شاخص در سطح زیستگاه افزایش پیدا کند، افزود: این حیوانات با امنیت کامل در سطح قلمرو خود با زیبایی وصف‌ناپذیری جولان دهند.
مدیر کل محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: برای حفاظت بیشتر و بهتر همه روستائیان به‌ویژه شوراهای روستایی و دهیاران آموزگاران و دانش آموزان روستاهای راکن، علیا، سفلی، چشمه، سرنجه، دره اسپر، روستاهای چم چیت، قریه‌های توت و گورکش، بر آفتاب، جله، دره چنار، عمارت، تی کشته ورزه، شاهمکان و حاشیه جنوبی منطقه همگی دست‌به‌دست هم داده و جهت حفاظت از قلمرو گونه پلنگ حفاظت نمایند.
وی بیان کرد: با تأسی از جنبه اعتقادی این مسئله که حیات‌وحش هم به‌مثابه ما انسان‌ها حق حیات دارند در حفاظت ازاین‌گونه‌ی نادر پلنگ ایرانی-لرستانی و گونه خرس قهوه‌ای که طی این سه سال اخیر زحمات زیادی کشیده شده تا وضعیت بازگشت به زیستگاه خود قوت بخشیده و با این سرعت اقدام به ایجاد قلمرو کرده‌اند.
فتحی بیرانوند تصریح کرد: انتظار می‌رود همه‌ی همشهریان و روستائیان نسبت به حفظ حیات‌وحش و محیط‌زیست خود اعتقاد راسخ داشته باشند و همواره روستائیان پس از رویت و ورود گونه پلنگ به نزدیکی روستاها و هر نقطه‌ای دیگری از منطقه با هرگونه اقدام خودسرانه و بدون تدبیر بپرهیزند و در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی با مسئول محیط‌زیست منطقه، محیط بانان و محیط‌زیست شهرستان اقدام نمایند تا گونه‌های ارزشمند با تدابیر زیست‌محیطی به زیستگاه خود هدایت شوند.
وی افزود: گونه پلنگ و خرس قهوه‌ای هیچ‌گونه خطری برای انسان و روستائیان ندارد و فقط به جهت بزرگ نمودن قلمرو خود به نقاط دیگری به‌غیراز زیستگاه خود جولان خواهد داد.
مدیر کل محیط‌زیست لرستان گفت: چنانچه اشخاصی اقدام به کوچک‌ترین تخلفی که منجر به از بین رفتن این‌گونه شود برابر قانون و دستورات دستگاه قضایی با افراد خاطی قاطعانه و قویا برخورد و فرد متخلف تحویل مقامات قضایی خواهد شد و جهت اطلاع از شکار این‌گونه‌های نادر بر اساس قانون قضایی از یک تا پنج سال حبس و جریمه هشتاد میلیون تومان را متحمل خواهد شد.
 
خبر: محمد‌هادی رستمی