استاندار لرستان اظهار داشت: اعتبار آزادسازی حریم قلعه «فلک‌الافلاک» به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ شده است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، “هوشنگ بازوند” ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک گفت: با نهادهای سپاه و ارتش به نتایج مطلوبی رسیدیم و توافق شده که هزینه ساخت اماکن آن‌ها را در منطقه‌ای دیگری تأمین کنیم.
وی افزود: برای احداث ساختمان سپاه در نقطه‌ای دیگر 40 میلیارد تومان اعتبار از محل اسناد خزانه در نظر گرفته شده است که این اعتبار به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ شده است.
بازوند با اشاره به این که برای نقل‌مکان و احداث ساختمان ارتش در جای دیگری نیز 11 میلیارد تومان اعتبار از محل اسناد خزانه در نظر گرفته شده، افزود: در حال حاضر مشکلی با سپاه و ارتش برای آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک وجود ندارد و تنها مشکل موجود در خصوص زمینی است که قرار است به سپاه واگذار شود و در این زمینه اختلافاتی با وزارت جهاد کشاورزی پیش آمده است.
وی افزود: سه‌شنبه هفته آینده یک بازدید با حضور آقای شریعتمداری از این مکان صورت خواهد گرفت و موضوع تعیین تکلیف شده تا نتیجه نهایی در هیات دولت تصمیم‌گیری گردد.

شایان ذکر است قلعه فلک‌الافلاک در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد و بر اساس برنامه‌ریزی قرار است تا سال 96 به ثبت جهانی برسد؛ این قلعه بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده و دارای 8 برج و 2 حیاط مستطیل شکل است.
از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است به‌ویژه در دوره صفوی و قاجار و این اثر همان دژ معروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.
این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



http://yaftenews.ir/images/93/93-11/Castle%20Old%20Picture%20News%205.jpg