سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان گفت: فعل و عملکرد مدیران باید به گونه‌ای باشد که احساس خودباوری و امنیت را در معلمان تقویت کند.
 به گزارش پایگاه خبری یافته، خدا نظر دریکوند در نخستین نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌ها افزود: مادامی‌که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها بدون توجه به شرایط و اقتضائات مدارس تدوین شود و مدارس شناخت و باور خوبی نسبت به این بخشنامه‌ها نداشته باشند، اتفاق خاصی در مدارس صورت نخواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: هر اتفاقی که می‌خواهیم در نظام تعلیم و تربیت رخ دهد باید آن را در کلاس‌های درس و مدارس و در ارتباط با معلم و دانش‌آموز جستجو کنیم.
 وی نظام آموزش‌وپرورش را یک فرایند کلی برشمرد که در آن اجزاء به دنبال دستیابی به اهداف کلی باشند و از تک‌روی و جزئی‌نگری پرهیز کنند و افزود: باید توجه داشت که حرکت‌های فردی در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که در راستای تحقق اهداف کلان تعلیم و تربیت صورت گیرد.
 دریکوند مبنای سیاست‌ها و برنامه‌های خود را علاوه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی مطالب مطروحه در مراسم معارفه خود عنوان کرد و گفت: از صاحب‌نظران، اصحاب خرد و اندیشه و صاحبان قلم دعوت می‌کنم تا با نقادی منصفانه این مطالب را تحلیل کنند و پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی خود را برای اجرای مطلوب برنامه‌ها گوشزد نمایند.
وی عدم اعتماد بین نیروهای صف و ستاد را آسیبی جدی برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم تا در نیروهای ستادی باور و اعتماد به نقش و جایگاه معلم در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام و تعلیم و تربیت ایجاد شود و نیروهای صف هم به دلسوزی، برنامه‌ریزی، علم و توانمندی نیروهای ستادی اعتقاد داشته باشند.
دریکوند بر این نکته تاکید کرد که این یک آسیب جدی است که فرهنگیان ما را در کنار خود و همراه خود ندانند و افزود: اگر نقش معلم در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود و آنان خود را دخیل در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مدارس بدانند، ضمن استفاده از ظرفیت بالقوه معلمان می‌توان تفویض اختیار را بیشتر کرده و با نظارت دقیق به دنبال کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها بود.
 سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش لرستان عملکرد و وضعیت مدارس را آیینه تمام نمای دستگاه تعلیم و تربیت برشمرد و تأکید کرد: اگر می‌خواهید قوی یا ضعیف بودن آموزش‌وپرورش را ببینید باید به مدارس سر بزنید و بر اساس آن قضاوت کنید.
دریکوند تصریح کرد: باید واقعیت‌ها را دید و مسیر را گم نکرد. وی به دوران 8 سال دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت: زمانی لازم بود رزمندگان اسلام از جان و مال خود بگذرند و با نثار جان به حفظ کیان و میهن خدمت کنند، ولی امروز تکلیف ما نه نثار کردن جان بلکه عمل کردن به وظیفه و مسئولیت است.
 وی به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: به تعبیر معظم له حق در قانون‌گرایی و پایبندی به قانون است.
 وی تصریح کرد: اگر ما پایبند به قانون نباشیم نمی‌توانیم نسلی قانونمند تربیت کنیم که حقوق دیگران را محترم بشمارند و در خدمت توسعه جامعه باشند.
دریکوند امنیت فرهنگی را راهبرد متولیان نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: نباید فضا به گونه‌ای باشد که دیگران به خاطر ترس از ما تبعیت کنند.
 وی تاکید کرد: باید معلمان را آزاد گذاشت تا در چارچوب قانون و مقررات آزاد نه حرفشان را بزنند و از حقوق قانونی خود دفاع کنند.
دریکوند حق‌الناس را مؤلفه‌ای مهم در دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: باید حق دانش آموزان، حق معلمان و حق خانواده‌ها را محترم بشماریم.
 وی در ادامه وحدت، انسجام، اعتماد متقابل و پرهیز از تفرقه را لازمه توفیق در انجام رسالت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: مدیران باید برنامه عملیاتی سالانه داشته باشند و فرصت‌ها و تهدیدها را به دقت شناسایی کرد و با توجه به نقاط قوت و ضعف برنامه مسیر تحقق اهداف را در بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مشخص کنند.
دریکوند توجه به جلسات شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان را بسیار مهم و اساسی برشمرد و تصریح کرد: شوراهای درون مدرسه‌ای را باید جدی گرفت و از ظرفیت این شوراها برای پیشبرد بهتر برنامه‌ها استفاده کرد.
وی ادامه داد: باید سیستم و فضای کار ما چنان باشد که افراد کارا و توانمند احساس امنیت کنند و افراد ناکارآمد و ضعیف احساس نا امنی کنند.
 دریکوند تاکید کرد: اگر فضا به غیر از این باشد باید اعتراف کرد که فضای اداری ناسالم و فاسد است.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان با اشاره و اعتقاد به برنامه‌های دولت بر این نکته تأکید کرد که این خیانت است که مسائل آموزش و پرورش را صرفاً از زاویه تنگ سیاست بنگریم و فضای تعلیم و تربیت را آلوده به مباحث صرف سیاسی کنیم.
دریکوند ارتباط با مدارس و شنیدن سخن معلمان را راهبرد کاری خود برشمرد و گفت: باید گوش مدیران شنوای سخن و درد دل معلمان باشد.
 وی اشراف کامل مدیران بر مسائل مختلف آموزش و پرورش را لازم و ضروری برشمرد و گفت: مدیر موفق قبل از بروز چالش و بحران به دقت مسائل را رصد کرده و از بروز مشکلات جدی جلوگیری می‌کند.
دریکوند در ادامه تصریح کرد: مدیران مدارس باید توجیه شوند تا از هر گونه تاییدیه که بار مالی برای دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد کند و یا آموزش و پرورش را خارج از قوانین متضرر کند، پرهیز کنند.
 وی قانون را فصل الخطاب در تمام امور برشمرد و عنوان کرد: برخی بخشنامه‌ها ممکن است فرصتی قانونی در اختیار مدیران قرار دهند تا بتوانند با استفاده از این ظرفیت بخشی از مشکلات و تنگناهای خود را برطرف کنند؛ لذا مدیران باید فرصت ساز باشند و هوشمندانه از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند.
دریکوند به امتحانات نهایی دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت: باید شرایطی را فراهم کرد تا دانش آموزان از ابتدا با سوالات استاندارد آشنا شوند و فضای امتحانات نهایی را از قبل تجربه کنند. پرداخت بدهی حامل‌های انرژی مدارس و ایجاد فضای رقابت علمی سالم بین مناطق و شهرستان‌ها نکته دیگری بود که دریکوند بر آن تاکید کرد و از مدیران خواست به آن توجه کنند.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان در پایان سخنان خود به پرداخت بخش قابل‌توجهی از مطالبات فرهنگیان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته قریب به 80 درصد مطالبات پرداخت‌شده و تلاش برای تسویه کامل مطالبات در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت.
در ادامه این نشست روسای ادارات حراست و ارزیابی عملکرد و مدیران و روسای آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق به ارائه دیدگاه‌ها و انتظارات خود پرداختند.
 
خبر: علی قربانی