مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: گرمایش زمین و افزایش حداقل 2 درجه دمای هوا، خشک‌سالی را در پی داشته است.
http://yaftenews.ir/images/93/93-12/koohroom.jpgبه گزارش پایگاه خبری یافته، "مهرداد فتحی بیرانوند" افزایش دما در کره زمین را ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد و افزود: این مشکل مربوط به کل جهان است.
این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران در نیم‌کره شمالی قرار دارد و جزو کشورهای خشک و نیمه‎خشک محسوب می‎شود، تبخیر منابع آبی 3 برابر متوسط جهانی شده است.
وی با اشاره به اینکه 25 درصد تنوع زیستی کشور در لرستان وجود دارد، افزود: وجود یک هزار و 700 گونه گیاهی و بیش از 350 گونه جانوری شرایط مطلوبی را ایجاد کرده، 5 گونه بومی جانوری و 170 گونه بومی گیاهی در استان وجود دارد که ظرفیتی قابل‌توجه است.
فتحی ادامه داد: زمانی که شرایط فراهم نباشد گونه‌های گیاهی از بین می‌روند و گونه‌های جانوری هم یا در خطر انقراض قرار می‌گیرند و یا مهاجرت می‌کنند زیرا حیات آن‌ها وابسته به منابع آب و پوشش گیاهی است.
وی با بیان اینکه متأسفانه عوامل خارجی و درونی باعث پدیده خشک‌سالی در استان‌های پر آب کشور شده است، گفت: پدیده گرد و غبار یکی از پدیده جوی و اقلیمی است که وقوع ریز گردها باعث وارد شدن خسارت‌هایی در زمینه زیست محیطی و بروز یا تشدید بیمارهای تنفسی و قلبی می‌شود.
 مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی آبی استان که در اغلب مناطق استان موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای محیط‌زیست و حتی آب شرب شده و چنانچه زودتر جلوی این نوع برداشت از سفره‌های زیرزمینی را نگیریم موجب بحران آبی برای بعضی از مناطق استان می‌شویم.
فتحی بیرانوند افزود: احیا تالاب‌ها و مراتع، ایجاد تعادل بین مراتع و دام‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند در مقابله با خشک‌سالی و کاهش ریزگردها موثر باشد، همچنین کاشت درختان و مرتع دست کاشت و ایجاد کمربند سبز هم از دیگر اقدامات است که می‌تواند از راهکاری مناسب برای مقابله با خشک‌سالی باشد.
وی گفت: تأثیرات خشک‌سالی، تغییرات جغرافیایی و اقلیمی و به دنبال آن تأثیرات جبران‌ناپذیر بر حیات‌وحش و زیست‌بوم افزایش فرسایش خاک و حذف شدن بخشی از چرخه آب است.
خبر: محمدهادی رستمی