لرستان سرزمینی است به وسعت 28803 هزار کیلومترمربع و آب و هوایی متنوع و چهارفصل با کوه‌های سربه فلک کشیده و به یادماندنی.
یکی از این کوه‌ها یافته است که با قامتی استوار سر به آسمان سائیده و گل سرسبد کوه‌های لرستان محسوب می‌شود. این کوه در فواصل دور بخصوص هنگام غروب آفتاب، هیبتی عظیم دارد، اما به هنگام طلوع خورشید به‌مثابه تندیسی زرین است که از پرتوش زمین و آسمان زرنگار می‌گردد.
کوه‌پیمایانی که به آغوش یافته پناه می‌برند و در مقابل شکوه و عظمت آن زبان به تحسین می‌گشایند.
یافته اگر چه حوادث خون‌بار و دردناکی را پشت سر گذاشته و زخم تازیانه زمان‌بر پیکر مجروحش آشکار است، اما همچنان با قامتی استوار رخدادهای زمانه را به داوری نشسته و آثاری درخشان با خود به همراه داشته که حکایت‌گر روزگاران گذشته است.
کوهی که عرصه صفا و صمیمیتش میعادگاه دوستداران طبیعت و الهام‌بخش ورزشکاران به‌ویژه کوهنوردان است، اما متأسفانه همچنان گمنام و ناشناخته مانده است.
یافته از رشته‌کوه‌های زاگرس است که در 18 کیلومتری جنوب غربی جاده خرم‌آباد – کوهدشت قرار گرفته و ارتفاع آن به 2731 متر از سطح دریا می‌رسد.
کارشناسان معتقدند این کوه از رسوب‌های دوران سوم زمین‌شناسی و چین‌خوردگی‌های آلپ در دوران چهارم در این ناحیه تشکیل شده است. کوهی منفرد از رشته سفیدکوه، واقع در سلسله زاگرس است. با این که رسوبی از آهک، گچ، شن، ماسله و سنگ جوش است اما در بسیاری از موارد دیواره آن از بافت محکم و سختی ساخته شده است.
یافته دارای غارهای متعددی است، از جمله غار قاژه که در قسمت شرقی یافته و مسکن اجداد قدیم بوده و در آن آثار باستانی با ارزش برجا مانده است. در داخل این غار، آب گورائی در جریان است که در طول سال برای کوهنوردان قابل شرب می‌باشد.
یافته دارای غارهایی مانند: مغار، ارسلان (طاق ارسلان) و ... است.
 
شناسایی مسیرها:
یافته کوه، مسیرهای متفاوت و بسیار متنوع به شرح ذیل است.
الف: مسیرهای جنوب شرقی شامل: دختر ره، چال سبز، طاق زرد، گاشوه، سه یار
ب: مسیر جنوب غربی شامل: لیساب (توک توک) زورره، گلاله، چول ره، طاق ارسلان، کفتار دم و خراسان
ج- مسیر جنوب شرقی
3- مسیرهای چول ره، طاق ارسلان، کفتار دم و خراسان از دیگر مسیرهای یافته کوه است که به نوبه خود ضمن برخوردار بودن از زیبایی‌های طبیعت یافته کوه، دارای نقاطی جهت تمرینات سنگ‌نوردی و کوه‌پیمایی می‌باشد.

 
بهزاد مرادی