شهردار خرم‌آباد گفت: کسانی که منافع‌شان به خطر افتاده، با جنجال‌آفرینی قصد زیر سؤال بردن خدمات شهرداری را دارند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "یحیی عیدی‌بیرانوند" در حاشیه برگزاری هفته فرهنگی اقتصادی لرستان در گفتگوی اختصاصی با یافته گفت: پرداخت عوارض شهرداری، حداقل کاری است که http://yaftenews.ir/images/93/93-12/eydi.jpgشهروندان باید انجام دهند، اما بسیاری از مردم از پرداخت این عوارض خودداری می‌کنند.
وی در پاسخ به این ابهام که طی روزهای اخیر چند آتش‌سوزی در کوه‌های داخل شهر و به خصوص بام خرم‌آباد اتفاق افتاد و شکایاتی مطرح شد که نیروهای آتش‌نشانی به موقع اقدام نکرده‌اند، گفت: در آتش‌سوزی‌ها، وجود علف‌های خشک در سطح تپه‌ها و کوه‌های اطراف خرم‌آباد باعث شده که حریق به سرعت گسترش یافته، لذا فرصت واکنش کم است، نکته مهم در این آتش‌سوزی‌ها اطلاع‌رسانی سریع به عوامل آتش‌نشانی است، در مورد بام خرم‌آباد، عوامل آتش‌نشانی اعلام کردند که دسترسی و مهار کانون آتش فقط از طریق نیرو و کپسول امکان‌پذیر بود، ولی به علت حجم زیاد آتش و سرعت انتشار، عملاً مهار آن سخت بود.
به شهردار خرم‌آباد یادآور شدیم که نیروهای مردمی، مدعی هستند که ماشین‌های آتش‌نشانی اقدام عاجلی نکرده‌اند؟
وی پاسخ داد: شاید کوتاهی‌ها در برخی موارد هم باشد، اما در مورد بام خرم‌آباد کانون آتش در وسط کوه بود و با امکانات ما امکانات مقابله با آتش وجود نداشت.
عیدی‌‌بیرانوند ادامه داد: متأسفانه شهروندان ما خیلی از کارهای خوب را نمی‌بینند، من از شهروندان خوب خرم‌آباد سؤال دارم، در این شهر و در کل عمر شهرداری‌ها فقط 110 هکتار فضای سبز و پارک وجود داشته است، اما در حال حاضر 118 هکتار پارک ساخته‌ایم!
عیدی بیرانوند افزود: آیا مردم پل شاپوری را نمی‌بینند که 17 میلیارد پول فقط بابت زمین پرداخت کردیم؟ آیا آبشار طلایی را نمی‌بینند که ما از مجموع 44 هکتار 10 هکتار را انجام داده‌ایم، آیا مردم ورودی شهر را از سمت بروجرد یا 4 کیلومتر ورودی شهر از سمت الشتر را نمی‌بینند؟ آیا مردم بهسازی بلوار از سمت پل‌دختر را ملاحظه نمی‌کنند؟
شهردار ادامه داد: چرا شهروندان 200 پروژه شهری را نمی‌بینند؟ تغییرات در وضعیت آسفالت شهر یا پیاده‌رو در مرکز شهر مشهود نیست؟ آیا نورپردازی در مرکز شهر را نمی‌بینند آیا بهبود زباله‌ی شهر حدود 300 رفتگر اضافه‌ شده را نمی‌بینند. متأسفانه بسیاری از شهروندان ما علیرغم این خدمات، با ما مشارکت ندارند.
وی در پاسخ به این سؤال که مشارکت مردم را در چه می‌بینید؟ گفت: پرداخت عوارض قانونی شهرداری، حداقل کاری است که شهروندان باید انجام دهند، اما بسیاری از مردم از پرداخت این عوارض خودداری می‌کنند. ما بر اساس قانون عوارض شهرداری را خواهیم گرفت، زیرا شهروندان باید حق‌وحقوق استفاده از خدمات شهری را پرداخت کنند.
خبرنگار یافته توضیح داد که شاید یکی از دلایل عدم مشارکت شهروندان، انتشار برخی اخباری است که در حوزه شهرداری به گوش می‌رسد. به‌طور مثال برخی شهروندان در بحث مشاوران شما ابهام دارند.
شهردار خرم‌آباد پاسخ داد: این‌ها توجیهاتی است که مردم ما در راستای عدم مشارکت خود می‌آورند، هر مشاوری که ما آورده‌ایم در جهت بهبود امور و ارائه خدمات بهتر بوده و بیشتر از هزینه‌ای که برایش کرده‌ایم برای ما درآمد داشته است. به طور مثال یکی از این مشاوران ما فقط در یک پروژه که مبلغ يك میلیارد و 200 میلیون صورت‌وضعیت را به 450 میلیون کاهش داده است. همین مشاور رأی قطعی 70 میلیون تومانی را که علیه شهرداری صادر شده بر می‌گرداند. این حسن است یا ضعف؟ حالا به فرض 5 یا 6 میلیون هم حقوق دریافت کند.
وی ادامه داد: متأسفانه این مطالب از طرف کسانی مطرح می‌شود که منافع‌شان به خطر افتاده است و با جنجال‌آفرینی قصد زیر سؤال بردن خدمات را دارند.
شهردار خرم‌آباد در پاسخ به این سؤال که در رابطه با اصلاح ساختار اداری شهرداری چه اقداماتی کرده‌اید؟ گفت: 130 نفر از نیروهای شهرداری بازنشسته شدند که به‌جای آن‌ها تعدادی نیروی شرکتی که وابستگی به شهرداری ندارد جای‌گزین کردیم، شهرداری در این حوزه اقداماتش را ادامه خواهد و ساختار بیمارگونه شهرداری، با قوت در حال اصلاح هست و شهرداری یک مسیر با موفقیت را طی می‌کند.
وی گفت توقع دارم که رسانه‌ها اخبار اقدامات خوب شهرداری را مطرح کنند.
شهردار خرم‌آباد در خصوص برخی اقدامات در سطح شهر گفت: برای اولین بار 23 هزار متر پیاده‌روسازی در خرم‌آباد با استاندار لازم و رعایت ضوابط را اجرا کرده‌ایم.
بیرانوند ادامه داد: برای اولین بار راست‌گرد شهدا و چپ‌گرد پل دارایی زاده را بازگشایی کردیم و در خیابان شهدا 2 میلیارد و 200 میلیون تومان فقط ملک خریداری و تملیک شد، بیشتر از 2 هکتار ملک در کوی علی‌آباد خریداری‌ و بازگشایی‌شده است؛ 2 هکتار دره‌ی اسدآبادی در حال بازگشایی است. پل جهاد گران و پل شهید صارمی به بهره‌برداری رسید.
وی دیگر اقدامات شهرداری را عملیات پل هاشم زاده با مشارکت بخش خصوصی، خریداری بیش از 60 ملک در کوی علی‌آباد برای سامان‌دهی ورودی‌های شهر و خرید تجهیزات برای آتش‌نشانی قید کرد و گفت: همه این اقدامات با مشارکت 8 درصدی مردم در پرداخت عوارض انجام می‌شود.
خبرنگار ما از وضعیت "بام دوم خرم‌آباد" در محله پشت بازار پرسید و این که 3 ماه از وعده استاندار برای شروع عملیات تکمیل این مجموعه گذشته است. شهردار گفت: طرح بام دوم خرم‌آباد پیشنهاد بنده بود، به استاندار محترم عرض کردم این منطقه زیرساختش آماده است و شهرداری می‌تواند جاده آن را آسفالت کند، منابع طبیعی درختان و گاردریل را ترمیم کند، اداره‌ی برق روشنایی‌اش و آب و فاضلاب آب شرب را تأمین کند.
وی با اعلام این که در روزهای اخیر در این خصوص جلسه‌ای با استاندار خواهیم داشت، افزود: این یک پروژه مشارکتی است که در جلسه تقسیم وظایف خواهد شد زیرا شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند آب، برق، جاده، درخت و گارد ریل را تجهیز و آماده کند. متأسفانه در این پروژه همه ادارات رها شده‌اند و نوک پیکان حملات به سمت شهرداری است.
شهردار خرم‌آباد افزود: برخی جوسازی‌ها منصفانه نیست، بودجه جاری و عمرانی شهرداری در سال گذشته 90 میلیارد تومان بود، اما با همکاری شورا قرارداد 200 میلیارد تومانی منعقد کرده‌ایم و 44 پروژه را شروع خواهیم کرد. این موارد حاصل شهامت شهرداری است که متأسفانه کسی به آن نمی‌پردازد.
گفتگو: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته