استاد لرستانی دانشگاه هاروارد آمريكا گفت: امروزه برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان در موزه‌های خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، پرفسور "سکندر امان‌اللهی بهاروند" در همایش فرهنگی لرستان که در بوستان گفتگو تهران برگزار مي‌شود با اشاره به این که برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان در موزه‌های خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند، افزود: این آثار ارشمند باید در موزه قلعه فلک‌الافلاک نگه‌داری شوند.
وی افزود: غار کلماکره لرستان قدمت زیادی در تاریخ کشور دارد و این غار بزرگترین گنجینه دنیای باستان در لرستان بوده است.
وی با تاکید بر اینکه برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان امروزه در موزه‌های شخصی و غیرشخصی خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند، یادآور شد: این در حالی است که این آثار باید در موزه قلعه فلک‌الافلاک نگهداری شوند.وی به پیشینه تاریخی لرستان اشاره کرد و گفت: استان‌ باستانی لرستان دارای قدمتی ۴۰ هزار ساله و سابقه‌ای درخشان است.
بهاروند ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۱ هزار سال پیش مردم این خطه به اهلی کردن حیواناتی نظیر بز و میش پرداخته است.
استاد لرستانی دانشگاه هاروارد با اشاره به نقش کشاورزی و دامداری در شکل‌گیری تمدن‌ها گفت: لرستان 5 هزار و 500 سال قبل به مرحله شهرسازی رسیده است.
وی با اشاره به این که لرها شعبه‌ای از پارس‌ها بوده‌اند افزود: لرها ابتدا در ارومیه، سپس در لرستان و بعد از آن در مسجدسلیمان ساکن شدند.
امان‌اللهی‌بهاروند افزود: این که لرها هیچ وقت تجزیه‌طلب نبوده و نیستند؛ اما این منطقه به منظور تضعیف قوم لر در دوره قاجار تجزیه شد.
وی با بيان اين كه در زمان حکومت قاجار بزرگ‌ترین ضربه به لرستان وارد شد، افزود: در این دوره لرستان به دو منطقه پشت‌کوه و پیش‌کوه تبدیل شد به نحوی‌که در زمان پهلوی نام پشت‌کوه به ایلام و پیش‌کوه به لرستان فعلی گفته می‌شد.
این پرفسور لرستانی با اشاره به این که این کارها باعث شد لرستان ویران و به هرج و مرج کشیده شود افزود: تجزیه لرستان همزمان شد با شروع پیشرفت در شهرهایی نظیر تهران و متاسفانه لرستان عقب ماند و هنوز که هنوز است با این مهم مواجه‌ایم.
نمایشگاه هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان از 25 تا 29 مرداد‌ماه جاری از ساعت 17 تا 23 برای علاقه‌مندان در بوستان گفتگوی تهران واقع در برزگراه شهید چمران دایر است.
سكندر امان‌الهي بهاروند

قابل ذكر است پرفسور امان‌الهي‌بهاروند از چهره‌هاي‌ شاخص علمی لرستان سال ۱۳۱۶ در جنوب خرم‌آباد به دنیا آمد، تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش منطقه بهاروند و متوسطه را تا اخذ دیپلم علمی در خرم‌آباد گذراند.
وي سپس به کسوت معلمی درآمد و چند سالی را آموزگار روستاهای مختلف بود و در همان زمان به علت هوش سرشار و علاقه ذاتی زبان انگلیسی را در حد ترجمه و استفاده از کتاب‌های خارجی فراگرفت و چند صباحی مترجم شرکت‌های خارجی بود.
پس از توفیق در آزمون ورودی دانشگاه به دریافت لیسانس جامعه‌شناسی موفق و سپس با تلاشی فزاینده جهت ادامه تحصیل عازم کشور آمریکا گردید و پس از چند سال تلاش مداوم موفق به اخذ دکتری گردیده و به ایران بازگشت.
بهاروند در کنار تدریس، به تحقیق در زمینه‌های مختلف پرداخت عشق به زادگاهش لرستان، همواره او را در کار بررسی و تحقیق در شناخت اقلیم پهناور لرستان مددکار بوده و از این رهگذر مصدر خدمات علمی چشم‌گیری است.
وي از سال ۵۲ شروع به جمع‌آوری ادبیات بومی لرستان کرده است و تا کنون ۱۰ هزار واژه لری جمع‌آوری کرده است. ایشان تلاش کرده که ادبیات لرستان را در خارج از ایران و در سطح بین‌المللی معرفی کند.
پروفسور سکندر امان‌الهی‌بهاروند همچنین برای اولین بار در دانشگاه هاروارد شروع به تدریس زبان لری کرد.